Vorig jaar was God of War één van de best verschenen games voor de PS2. De realistische en harde neerzetting van de Griekse mythologie was bijzonder geslaagd en maakte van de game een zeer geweldadige en bloederige aangelegenheid. Niet de sprookjesachtige afspiegeling zoals doorgaans gebeurt, maar gewoon zoals de mythologie echt geïnterpreteerd dient te worden. Hoofdrolspeler Kratos groeide meteen uit tot badass held, dus een succesvolle franchise zat er voor Sony wel in. Daarom komt men nog met een tweede deel voor de oude, vertrouwde PS2. Tijdens onze sessie met de ontwikkelaars van de game, kwam al snel naar voren dat men niet helemaal blij is met de titel God of War II. Deze game is immers een directe voortzetting van de vorige game, een nieuwe episode zo je wilt. Het is geen compleet nieuwe game met alles er op en eraan, inclusief nieuw verhaal. Dit lijkt er een beetje op te duiden dat men voor de 'echte' opvolger wil overstappen op een nieuwe hoofdrolspeler, misschien zelfs wel een andere mythologie. We zullen zien. Voorlopig kunnen we ons eerst gaan richten op deze game.

Nu Kratos benoemd is tot oorlogsgod van de Griekse goden, zou je zeggen dat alles koek en ei is op Mount Olympus. Niets is echter minder waar. Kratos is een meedogenloze god, nog erger dan z'n voorganger Ares. Alles wat hem of zijn geliefde Sparta in de weg staat, wordt weggevaagd. De andere goden zijn er blijkbaar niet zo blij mee en achter zijn rug om, wordt Kratos ontdaan van zijn godelijke krachten. Hij is weer terug bij af als sterveling en uit op wraak. Daarom onderneemt hij een tocht naar de tempel van de Sisters of Faith aan de rand van de wereld, om daar zijn lot te wijzigen. Iets wat nog geen andere sterveling of god ooit gelukt is. Vergeet echter niet dat we hier met Kratos te maken hebben. Die laat zich door niets of niemand tegenhouden.

In deze game zul je een hoop oude bekenden tegenkomen, waaronder de cyclopen en cerberi. Deze zijn wel allemaal iets anders ontworpen. Bovendien worden ze vergezeld door een hoop nieuwe vijanden, waaronder de welbekende griffioenen. Kratos heeft ook een flinke set nieuwe moves meegekregen, naast de reeds bekende aanvallen. Hij kan nu zelfs midden in combo's van wapens wisselen, net als in DMC3. Dit wordt verder aangesterkt met magie gebaseerd op natuurkrachten en een heuse magische boog. Kratos zal op een gegeven moment ook de beschikking krijgen over de vleugels van pegasus waarmee hij stukken kan zweven, evenals de Golden Fleece waarmee projectielen af te weren zijn. Aan haken slingeren met de Chaos Blades zal eveneens tot de mogelijkheden gaan behoren.

Voor de rest kent de game nog veel kleinere tweaks, zoals betere combat op richels, vijanden die zich meer bewust zijn van elkaar, meer puzzelelementen en boss fights en een grotere afhankelijkheid van de omgeving. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat deze game vooral meer van hetzelfde is. Dat de game grafisch praktisch hetzelfde is, helpt hier ook niet aan mee. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn. Immers was God of War een geweldige ervaring en deze game lijkt dat dunnetjes over te gaan doen, vooral ook door de geweldige nieuwe omgevingen. Toch hopen we dat God of War III een grotere stap gaat maken. Dit moet zeker mogelijk zijn op de Playstation 3. Wie weet krijgen we dan ook weer een geheel nieuwe mythologie voorgeschoteld. God of War II verschijnt in ieder geval in februari van volgend jaar voor de PS2 en kan daarmee weleens de laatste grote titel voor die console worden.