Het valt niet mee met de Playstation Portable. Qua games weten nog weinig ontwikkelaars hoe ze met de handheld om moeten gaan. Daxter-ontwikkelaar Ready at Dawn probeert nu het succes van de God of War-serie over te brengen naar het mobiele systeem met God of War: Chains of Olympus.

God of War en God of War II zijn op de PlayStation 2 erg succesvol gebleken. De spellen vertellen het verhaal van de krijger Kratos, die als speelbal van de goden wordt gebruikt. Hij heeft twee kettingen met zwaarden aan zijn armen bevestigd gekregen, waarmee hij allerlei mythologische wezens mee de pan in hakt. Het resultaat is een brute actiegame, met een stapel puzzels en tevens een boeiend verhaal. Sony heeft ontwikkelaar Ready at Dawn aan het werk gezet om die ervaring naar de PSP over te brengen. De ontwikkelaar heeft zich eerder al bewezen met Daxter, dus wij hebben er alle vertrouwen in.

Na het doden van zijn vrouw en dochter heeft Kratos zijn ziel verkocht aan de god van oorlog, Ares. Om zijn verleden weer goed te maken heeft hij zich in de handen van de goden gelegd, die hem voor allerlei klussen gebruiken. Dit verhaal kennen we al van het originele spel, maar wat is er gebeurd in de periode tussen het familiedrama en God of War? Het is een moment dat de goden geen krachten meer hebben, waardoor ze Kratos het tegen de meest gevreesde beesten uit de Griekse mythologie op laten nemen. Kiest hij voor zijn eigen zaligheid, of redt hij de wereld van verwoesting?

Om God of War naar de PSP te krijgen, heeft Ready at Dawn heel wat moeten klussen. Niet alleen qua graphics, maar ook de camera en besturing moesten compleet herzien worden. Allereerst ziet het spel er extreem strak uit, en lijkt het de mooiste game op de PSP tot nu toe te worden. Daarvoor heeft de ontwikkelaar de Ready at Dawn engine van 1.0 tot 2.0 moeten opschroeven. Maar ook qua camera is er flink gesleuteld, en nu zien we Kratos vanuit een hoger standpunt. Tevens zij er zijn artiesten ingehuurd die er voor zorgen dat er de mooiste composities getoond worden, zonder schade aan de gameplay te doen.

Kratos kan in Chains of Olympus een aantal geheel nieuwe aanvallen, wat samen komt met een nieuw control-schema. Zo kon je in God of War op de PS2 ontwijken door gebruik van de analoge stick. In Chains of Olympus moet je gebruik maken van een knoppencombinatie. Een van de nieuwe moves is de windmill, een krachtige aanval tegen een enkele vijand. Enig strategisch inzicht komt hier wel bij kijken, want aan het einde van de move staat Kratos in een erg kwetsbare positie. Niet gebruiken midden in een groep met vijanden dus.

De mensen van Ready at Dawn hebben zich gestort op de Griekse mythologie en proberen er zo trouw mogelijk aan te zijn. Dit natuurlijk uitgezonderd van de eigen draai die ze er aan geven. Zo is de oude architectuur tot in de laatste details overgenomen, maar zijn de vijanden net weer wat gemener en groter gemaakt om de speelervaring boeiender te maken. Toch wordt het niet uitvergroot tot in het absurde, maar wordt er altijd uitgegaan van hoe het echt zou kunnen zijn in zo'n mythologische wereld. Zo hebben alle personages ook altijd de wapens en middelen die zij nodig hebben om in zo'n wereld te overleven.

Vooralsnog lijkt niets God of War: Chains of Olympus in de weg te staat om een succes te worden. Een briljante serie en een goede ontwikkelaar, gebundeld met een nieuw verhaal. Chains of Olympus komt eind dit jaar uit.