Velen zullen hun wenkbrauwen gefronst hebben toen ze te horen kregen dat de nieuwe God of War een multiplayermodus zou hebben. Het is een logische reactie op een reeks van onnodige en vergeetbare multiplayers bij sterke singleplayerervaringen, zoals bij die van Dead Space 2 en Bioshock 2. Er is daarbij altijd de angst dat de aandacht voor een dergelijk geforceerde modus ten koste gaat van de kwaliteit van de singleplayer. Over dat is nu weinig te zeggen, maar het lijkt er in de bèta op dat de multiplayer van God of War: Ascension allesbehalve een geforceerde modus wordt. Het herbergt het immense gevoel van de eerdere welbekende avonturen en zorgt voor een verfrissend en dynamisch actiespektakel.

Vechten voor de goden

In de multiplayer neem je de rol aan van een gladiator die zich moet bewijzen voor een aantal hogere machten uit de Griekse mythologie. Bij elke strijd gaat het erom zoveel mogelijk punten te verzamelen die symbool staan voor de ‘gunst van de Goden’. Dat doe je door simpelweg de tegenstander te doden, maar kan ook gedaan worden door velden te veroveren of kisten te openen. Het hangt van het speltype af wat de mogelijkheden zijn om punten te verzamelen. In de bèta kun je er vooralsnog slechts voor twee kiezen. Je kunt kiezen voor een free-for-al met vier spelers of een team deathmatch/domination met acht spelers.

Kies je voor het eerste speltype, dan speel je met zijn vieren in een kleine arena en gaat het puur om het vechten. Er komen weliswaar een aantal kisten tevoorschijn die je kunt openen voor punten, maar de focus ligt op de strijd met de andere gladiatoren. Het tweede speltype is wat specialer. Daar speel je met twee teams tegen elkaar in een vrij groot level met twee verdiepingen en een gigantisch vastgeketend monster op de achtergrond. Ook hier kun je ervoor kiezen om frontaal de strijd aan te gaan met de anderen, maar er is ook voor te kiezen om zoals in domination de drie pilaren te veroveren. Welk team als eerste het vereiste aantal punten en dus de ‘gunst van de goden’ heeft veroverd, wint in ieder geval.

Dit laatste speltype zorgt voor een heerlijke dynamiek, omdat er altijd wel wat binnen handbereik is om punten mee te krijgen. Er liggen daarnaast ook overal secundaire wapens en vallen die je kunt activeren. Op een gegeven moment zullen de goden zich er ook mee bemoeien en bij dit level komt er in dat geval een magische speer. Daarmee kun je je tegenstanders bevechten, maar je kunt ook de strijd aan gaan met de enorme cycloop die veelvuldig zijn woede laat zien in het level met een aantal krachtige vuistslagen. Als jij degene bent die de speer bemachtigt, kom je in aanmerking om een groots gevecht aan te gaan met cinematics die doen denken aan eindbaasgevechten in de singleplayer.

Super smash gladiatoren

Alvorens je de strijd aangaat, kies je ervoor je te verbinden aan één van de vier goden, Poseidon, Zeus, Ares en Hades. Daarna kies je eigenlijk of je respectievelijk extra stootkracht of magische kracht wil. Vervolgens kleed je je breed gebouwde en kale gladiator aan met wat harnassen en een helm en vecht je voor krachtigere uitrusting, extra vaardigheden en betere wapens. Elk hamer of zwaard voelt daadwerkelijk anders aan door verschillende speciale aanvallen of andere combo’s. Het loont dus aanzienlijk om te levelen en dat zorgt voor een zeer verslavende ervaring.

Het vechten voelt net zo vloeiend en dynamisch aan als in de singleplayer van de vorige God of War. Het tempo is wel ietwat naar beneden geschroefd waardoor de actie redelijk overzichtelijk blijft. Ondanks dat het vaak voorkomt dat meerdere personages op elkaar inslaan, ontaardt het nooit in een totale chaos. Met een goede timing kun je aanvallen altijd gericht ontwijken of verdedigen. Combo’s zijn daarnaast niet eindeloos aan elkaar te linken, waardoor je nooit helemaal vast komt te zitten in een reeks aanvallen. In het algemeen voelen de gevechten als een soort driedimensionale Super Smash Bros. met een weliswaar veel meer lugubere uitstraling, inclusief een aantal heerlijk brute finishing moves.

De flinke gladiatorenactie doet denken aan de vechtscènes uit de serie Spartacus of de film Gladiator, maar ondanks die lichte herkenbaarheid heeft deze multiplayer een eigen unieke uitstraling. Het heeft dat typische God of War-gevoel, met een intense en beklemmend gevoel. Het zorgt ongetwijfeld voor een bijzondere multiplayerervaring. Deze bèta smaakt ongetwijfeld naar meer en met genoeg speltypes en meer bijzondere levels kan deze multiplayermodus in zijn eentje God of War: Ascension naar een grote hoogte doen stijgen.