Nadat het een tijdje stil was in de gelederen van RedStorm, kwam uitgever Ubisoft begin dit jaar met het verlossende bericht dat er een opvolger van de Rainbow 6 serie in de maak was: Tom Clancy's Ghost Recon. Deze nieuwe game zou in eerste instantie al direct voor Xbox worden uitgegeven, maar bleek later toch vroeger voor de pc te gaan verschijnen. We bekeken alvast wat we mogen verwachten.

Voor de fans was het bij de bekendmaking wel even slikken welke vernieuwing Ghost Recon zou brengen. In plaats van de krappe ruimtes en smalle gangetjes die men in Rainbow 6 gewend was, zal je dit keer de strijd naar buiten brengen: in de open natuur. Daarmee wordt Ghost Recon een game die net als Operation Flashpoint totaal nieuwe strategieen eist voor het voltooien van een missie.

Net als de vorige delen zal Ghost Recon een indrukwekkende grafische engine hebben. Zo zijn de physics zelfs doorgevoerd in de bomen, die zachtjes met de wind meewaaien. Ook in de spelersfiguren is het detail enkele flinke stappen omhoog geschroeft waardoor de eenheden nu tot de meest gedetailleerde in dit genre behoren.

Roleplaying meets shooter?

Met graphics zal het dus wel in orde komen, maar hoe zit het met de gameplay? Naast de aanwezige 15 missies waarbij opdrachten varieeren van het opblazen van bruggen tot het bevrijden van soldaten, zal je elke kaart ook op meerdere manieren kunnen spelen. Zo is er een firefight-mode waarbij je van punt A naar B dient te gaan en in rambo-stijl een compleet leger tegenstanders om moet leggen. Deze variant is duidelijk een stuk moeilijker dan het spelen van de normale missies.

Een leuk punt aan het spel is de toevoeging van het scoresysteem. Zo zal elke soldaat die een missie overleeft punten ontvangen die jij als speler kan verdelen over zijn kwaliteiten. Dat maakt het in tegenstelling tot veel andere games wel veel waard om zuinig aan te doen met de aanwezige mankracht.

Verdwalen in het bos.

Een opvallende slimmigheid die RedStorm enkele maanden terug al showde was de ingame radar. Daarmee is het probleem verholpen dat spelers in een grote kaart snel verdwalen en niet weten waar precies naartoe te moeten. Dankzij oplichtende delen van de HUD is het gelukkig altijd duidelijk waar de tegenstanders zich ongeveer bevind.

Gevorderde spelers kunnen deze optie uitzetten.

Ook de multiplayer zou in dit spel natuurlijk een groot deel van het plezier moeten leveren. Zo is het mogelijk om via LAN en internet het leven van je tegenstander zuur te maken, een mogelijkheid die de redactie hier natuurlijk met beide handen heeft aangegrepen.

Terug naar het groen...

Verwacht deze week dan ook ons finale oordeel, zowel in een los rapport over de single- als multiplayer. Wij trekken alvast terug naar de natuur...waar de vogeltjes fluiten...