Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Ghost Recon Advanced Warfighter op de PC is totaal anders dan zijn broertje op de Xbox 360. Ja, het speelt zich opnieuw af in Mexico-Stad. Ja, je speelt wederom met Scott Mitchell, bevelhebber van het Ghost-team. En ja, je hebt nog steeds die leuke speeltjes en hebbedingetjes die de 360-versie zo tof maakte. Maar voor de rest verschillen beide versies totaal van elkaar. Voorbeeldje om alvast in de stemming te komen: in de 360-versie word je tijdens het eerste echte missie vervoerd via een helikopter. Welnu, in plaats van een gewone helidrop zul je met drie andere maten uit een vliegtuig springen.
Heerlijke hobby, dat skydivenEn nóg meer dan op de console kun je om je heen kunnen kijken, genietend van het zonnetje en de uitgestrekte straatjes van Mexico-Stad. Supertof gedaan en tevens zeer adrenalineopwekkend. Maar… niet in third-person. Eén van de grootse wijzigingen in de PC-versie is namelijk dat de third person mode er uitgesloopt is. In plaats daarvan de oude vertrouwde first-person-look. Reden hiervoor was dat men de beleving van het originele Ghost Recon weer terug wilde hebben. Met dat in het achterhoofd is men dan ook aan het programmeren geslagen en vooralsnog lijkt dat enorm goed te gaan lukken.
Eén van de bijkomstigheden van een first-person view is de immersion, je leeft je nóg meer in het Ghost-zijn. Dat realisme zie je dan ook weer terugkomen in de gameplay. Niks geen Amerikaanse trucks en APC's die dienen als medische post, in de PC-versie van Ghost Recon ontvang je geen medische hulp. Dit betekent dat je nóg voorzichtiger aan het werk moet gaan, wil je overleven. Het tactische aspect is hierdoor van nog groter belang. Had je op de 360 nog een 3D-map die uiteindelijk niet eens zo heel handig was, op de PC is dit een tactische map waar werkelijk van alles op te zien valt. Men heeft namelijk directe satellietverbindingen met je Cross-Com, waardoor je te allen tijde op de hoogte bent van de gebeurtenissen en activiteiten van vriend en vijand.
De nieuwe Cross-ComMaar een Cross-Com met picture-in-picture, dat was toch 360-only? Dat klopt, de Cross-Com zoals we die van de console kennen is dan ook niet in deze versie te vinden. In plaats daar vinden we júist een uitgebreide variant op dit hypermoderne systeem. Zoals gezegd kun je op deze tactische map van alles vinden, maar heb je ook de mogelijkheid om je Ghosts opdrachten te geven en door middel van routepunten hun route uit te stippelen. Hier duikt nog een enorme verbetering op, de AI die GRIN heeft ontwikkeld is namelijk velen malen beter dan wat we op de 360 hebben gezien. Wat zeg ik, velen malen beter? Superieur haast. Ze denken écht zoals dat hoort en fuck-ups staat niet in hun woordenboek vermeld. De besturing van deze manschappen is ook een stuk uitgebreider geworden, zonder dat het moeilijk wordt. Ze zullen je dekken, zelf op onderzoek gaan, maar tegelijkertijd niet ongevraagd in het diepe duiken. Kortom, stukken beter dan wat we eerder voorgeschoteld kregen. Een verademing kan ik je wel vertellen, want wat heb ik mij (en velen met mij heb ik her en der gehoord) toch geërgerd aan de onkunde van mijn medesoldaten op de console.
Het naar links en rechts leunen is nu ook mogelijkOok leuk is de vrijheid die je nu wél krijgt. Was het in de 360-versie nog zo dat je wel eens afgesneden werd van de Cross-Com als je op paadjes kwam waar je eigenlijk niet hoorde te lopen, in de PC-versie kun je gaan en staan waar je wilt. Een stuk minder lineair dus en bovendien een stuk logischer. Bijkomstig voordeel hierbij is dat de missies daardoor ook een stuk langer zijn. De makers beweerden dat je wel twee uur bezig kunt zijn met één enkele missie. Je rent er niet zomaar doorheen dus. Overigens zal dit ook niet zo snel gebeuren als we kijken naar het save-systeem. Dit is, helaas voor sommigen, direct overgenomen van de 360-versie. Je hebt te maken met checkpoints dus. Quicksaven tot je er bij neervalt zal dus niet mogelijk zijn. Gelukkig zijn er wel genoeg checkpoints die bovendien gunstig geplaatst zijn, heel erg veel frustraties zal het derhalve niet opleveren.
Op het gebied van multiplayer kun je vooral méér verwachten. Naast de co-op modus heeft men ook andere nieuwe multiplayermode aan de game toegevoegd, maar helaas mochten wij daar nog niks over berichten. Gelukkig deed men minder moeilijk over de co-op mode. Wat met name deze co-op mode zo interessant maakt is dat je de singleplayer campagne ook in multiplayer kunt doorlopen. Waar ze bij de 360 aparte op zich zelf staande missies hebben bedacht, kun je met maximaal drie anderen de levels van de singleplayer ervaren. Eindelijk dat wat men altijd al wilde dus! Ook een leuke toevoeging is dat één van de spelers de captain wordt, waardoor deze automatisch commando's kan geven aan andere spelers. Zo komt het tactische element van de game nog meer tot zijn recht en eerlijk is eerlijk, dat voelt erg goed.
Ik was al erg onder de indruk van Ghost Recon Advanced Warfighter op de 360 en eigenlijk weet men met de PC-versie dit opnieuw te bewerkstellen. Vooralsnog staat de releasedatum gepland op mei 2006. Dat men alles op alles zet om van de PC-versie van Ghost Recon Advanced Warfighter opnieuw een knaller van jewelste te maken die oudgedienden, Ghost Recon 1-veteranen én nieuwkomers in het genre zullen gaan waarderen, is een ding wat zeker is.
Reacties op: Ghost Recon AW (PC)
Shiver
ErectionJackson
Met één dingetje uit de preview ben ik het niet helemaal eens:
Had je op de 360 nog een 3D-map die uiteindelijk niet eens zo heel handig was.
Ik heb heel veel van deze map gebruik gemaakt, vond 'm wel heel handig
De opmerking over debiele maatjes was wel flink terecht Heb me er best veel aan geërgerd. Maar nu heb ik wat beter door hoe ik ze het best kan leiden en dan gaat het wel redelijk. Dit had alleen wel een stuk beter uitgewerkt mogen worden.
=HellFire=
De PC-versie heeft wel een Cross-Com, maar dat in picture in picture doet nu denken aan ehh.. Battlezone ofzo. Geen direct view maar zo'n schematische weergave van de omgeving. Bekijk de screenshots maar.
=HellFire=
=HellFire=
ErectionJackson
En het mooie van de cross-com met de gezichten vond ik juist dat je meer emotionele binding krijgt, ze kijkt je teammates recht in de ogen zeg maar.
Maar hoe dan ook, ik denk dat de verbeterde AI zoveel belangrijker is dan die beide zaken. Volgens mij maakt dat echt enorm verschil in hoe je de game beleeft.
PensArmstrong
Na CoD2 en Oblivion, die ook al beter of gelijkwaardig waren op de PC, blijft er dan toch nog steeds veel te weinig over dat de naam next-gen mag dragen op de 360. Laat staan dat het PC games zwaar overtreft, wat belooft werd.
Waar blijft die beloofde all-trashing uber-topkwaliteit van deze next-gen console.
Ganjaman71
[in de PC-versie is namelijk dat de third person mode er uitgesloopt is]
DIt vind ik toch echt jammer ik had gehoopt om te kunnen kiezen ingame.
Vond het al een gemis met de xbox versie en nu ook niet op de pc , echt jammer
Wat nu als je een sliding maakt (kon toch in de 360 versie?) of rollen op de grond had ik gezien , dat zie je toch niet in first person?
charza
Daar komt nog bij dat de PC versies van de bovengenoemde games opzeker niet beter waren dan de Xbox 360 varianten.
In Oblivion heb je op ontzettend hoge resoluties (1900 X 1080) nog steeds de mogelijkheid om zowel HD raytraced licht en schaduw effecten te renderen, als FSAA iets dat de PC versie van Oblivion opzeker NIET in huis heeft.
En ik vind het matig om te stellen dat de PC versie van G.R.A.W uitzonderlijk veel beter zou zijn, als ik het zo lees is het in veel gevallen een totaal andere game, ik zou bij wijze van spreken deze versie ernaast kunnnen kopen omdat de missies waarschijnlijk heel anders zijn.
Daarbij vind ik het argument van 1st person verbetering niet erg overtuigend, aangezien die op de Xbox 360 ook gewoon zo te spelen is.
En dan nog iets, wat is de uitdaging van alle intel al hebben ??
Ik vond het juist zo tof dat je met een UAV eerst moest gaan uitzoeken hoe en wat, en dat je daarna een strategie kon gaan bedenken on the site.
PC features zien er verder tof uit.
=HellFire=
=HellFire=
Klopt als een bus. Daarom is de PC-versie ook niet superieur op alle gebieden t.o.v. de 360, hij's gewoon anders. Meer voor de hardcore gamers die niet vies zijn van wat tactisch geweld.
Ganjaman71
Ah das in iedergeval iets
=HellFire=
Slowghost
- 2.0 Pentium based CPU
- 512mb RAM
- 128mb Graphics Card
- 2.0 shaders
and a sound card. Obviously.
Ghost Recon: Advanced Warfighter will also completely support the Ageia Physics Accelerator Card.
Zit de PC versie van GRAW in de gaten te houden sinds die is aangekondigd. Het meest interessante is de enorme vooruitgang die ze hebben geboekt tijdens de ontwikkeling. Vergelijk de eerste screenshots van het spel met die van hierboven.
Grin heeft in het verleden oorlogsprogramma's voor het zweedse leger gemaakt, dus ervaring hebben ze zeker. Ik heb er wel vertrouwen in dat het een erg lekker spel gaat worden.
anonymous
Selachii
De rest klinkt precies als ik het zou willen hebben. Echt een LAN klassieker de voorgangers, 6 man coop, urenlang de missies op 'elite' spelen. Was even bank door die x360 versie, maar ben blij dat ze daar geen kloon van gemaakt hebben.
Joooooop
Lunatic
Eglaerinion
In ieder geval mooi dat ze de extra tijd hebben gebruikt om de game niet te doen laten overkomen als een console port. Dit zou echt een belediging zijn voor deze serie die toch vrij realistisch is geweest in voorgaande delen.
@ PensArmstrong
De xbox 360 is de nieuwe generatie console. Vergelijken met een PC is dan ook vrij zinloos. Op het moment dat een console uitkomt is er vaak al betere tech voor de PC beschikbaar. Het zal alleen een paar jaar duren voordat de gemiddelde gamer een PC heeft die krachtiger is dan de nieuwe generatie consoles.
@ charza
Met de laatste nieuwe graka van ati kun je met superieure (6-8x) AA kwaliteit en HDR spelen, heb je AF wat de texture blur in de verte vermidnert, heb je betere viewdistance en door wat kleine modificaties gedtailleerdere normals en textures op het veraf gelegen landschap (dit laatste overigens op vrijwel elke PC zonder performance drop).
=HellFire=