Een tijdje geleden werd Gamer.nl uitgenodigd om een kijkje te nemen bij de PC-versie van Ubisoft's laatste hit Ghost Recon Advanced Warfighter. Zoals je wellicht weet waren wij erg gecharmeerd van de Xbox 360-versie (de Xbox-versie daarentegen wat minder) en dat maakte het des te interessanter. Onmiddellijk rees de vraag bij ons op; zou deze versie namelijk een simpele port worden, of toch een compleet andere game? Met dat in gedachten babbelden we even met Bo Andersson, mede-oprichter en CEO van het Zweedse GRIN. Ook mochten we ons zelf eventjes begeven achter de PC's die men voor ons klaar had gezet. Dikke pret gegarandeerd. Lees hier onze bevindingen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Ghost Recon Advanced Warfighter op de PC is totaal anders dan zijn broertje op de Xbox 360. Ja, het speelt zich opnieuw af in Mexico-Stad. Ja, je speelt wederom met Scott Mitchell, bevelhebber van het Ghost-team. En ja, je hebt nog steeds die leuke speeltjes en hebbedingetjes die de 360-versie zo tof maakte. Maar voor de rest verschillen beide versies totaal van elkaar. Voorbeeldje om alvast in de stemming te komen: in de 360-versie word je tijdens het eerste echte missie vervoerd via een helikopter. Welnu, in plaats van een gewone helidrop zul je met drie andere maten uit een vliegtuig springen.

Heerlijke hobby, dat skydiven

En nóg meer dan op de console kun je om je heen kunnen kijken, genietend van het zonnetje en de uitgestrekte straatjes van Mexico-Stad. Supertof gedaan en tevens zeer adrenalineopwekkend. Maar… niet in third-person. Eén van de grootse wijzigingen in de PC-versie is namelijk dat de third person mode er uitgesloopt is. In plaats daarvan de oude vertrouwde first-person-look. Reden hiervoor was dat men de beleving van het originele Ghost Recon weer terug wilde hebben. Met dat in het achterhoofd is men dan ook aan het programmeren geslagen en vooralsnog lijkt dat enorm goed te gaan lukken.

Eén van de bijkomstigheden van een first-person view is de immersion, je leeft je nóg meer in het Ghost-zijn. Dat realisme zie je dan ook weer terugkomen in de gameplay. Niks geen Amerikaanse trucks en APC's die dienen als medische post, in de PC-versie van Ghost Recon ontvang je geen medische hulp. Dit betekent dat je nóg voorzichtiger aan het werk moet gaan, wil je overleven. Het tactische aspect is hierdoor van nog groter belang. Had je op de 360 nog een 3D-map die uiteindelijk niet eens zo heel handig was, op de PC is dit een tactische map waar werkelijk van alles op te zien valt. Men heeft namelijk directe satellietverbindingen met je Cross-Com, waardoor je te allen tijde op de hoogte bent van de gebeurtenissen en activiteiten van vriend en vijand.

De nieuwe Cross-Com

Maar een Cross-Com met picture-in-picture, dat was toch 360-only? Dat klopt, de Cross-Com zoals we die van de console kennen is dan ook niet in deze versie te vinden. In plaats daar vinden we júist een uitgebreide variant op dit hypermoderne systeem. Zoals gezegd kun je op deze tactische map van alles vinden, maar heb je ook de mogelijkheid om je Ghosts opdrachten te geven en door middel van routepunten hun route uit te stippelen. Hier duikt nog een enorme verbetering op, de AI die GRIN heeft ontwikkeld is namelijk velen malen beter dan wat we op de 360 hebben gezien. Wat zeg ik, velen malen beter? Superieur haast. Ze denken écht zoals dat hoort en fuck-ups staat niet in hun woordenboek vermeld. De besturing van deze manschappen is ook een stuk uitgebreider geworden, zonder dat het moeilijk wordt. Ze zullen je dekken, zelf op onderzoek gaan, maar tegelijkertijd niet ongevraagd in het diepe duiken. Kortom, stukken beter dan wat we eerder voorgeschoteld kregen. Een verademing kan ik je wel vertellen, want wat heb ik mij (en velen met mij heb ik her en der gehoord) toch geërgerd aan de onkunde van mijn medesoldaten op de console.

Het naar links en rechts leunen is nu ook mogelijk

Ook leuk is de vrijheid die je nu wél krijgt. Was het in de 360-versie nog zo dat je wel eens afgesneden werd van de Cross-Com als je op paadjes kwam waar je eigenlijk niet hoorde te lopen, in de PC-versie kun je gaan en staan waar je wilt. Een stuk minder lineair dus en bovendien een stuk logischer. Bijkomstig voordeel hierbij is dat de missies daardoor ook een stuk langer zijn. De makers beweerden dat je wel twee uur bezig kunt zijn met één enkele missie. Je rent er niet zomaar doorheen dus. Overigens zal dit ook niet zo snel gebeuren als we kijken naar het save-systeem. Dit is, helaas voor sommigen, direct overgenomen van de 360-versie. Je hebt te maken met checkpoints dus. Quicksaven tot je er bij neervalt zal dus niet mogelijk zijn. Gelukkig zijn er wel genoeg checkpoints die bovendien gunstig geplaatst zijn, heel erg veel frustraties zal het derhalve niet opleveren.

Op het gebied van multiplayer kun je vooral méér verwachten. Naast de co-op modus heeft men ook andere nieuwe multiplayermode aan de game toegevoegd, maar helaas mochten wij daar nog niks over berichten. Gelukkig deed men minder moeilijk over de co-op mode. Wat met name deze co-op mode zo interessant maakt is dat je de singleplayer campagne ook in multiplayer kunt doorlopen. Waar ze bij de 360 aparte op zich zelf staande missies hebben bedacht, kun je met maximaal drie anderen de levels van de singleplayer ervaren. Eindelijk dat wat men altijd al wilde dus! Ook een leuke toevoeging is dat één van de spelers de captain wordt, waardoor deze automatisch commando's kan geven aan andere spelers. Zo komt het tactische element van de game nog meer tot zijn recht en eerlijk is eerlijk, dat voelt erg goed.

Ik was al erg onder de indruk van Ghost Recon Advanced Warfighter op de 360 en eigenlijk weet men met de PC-versie dit opnieuw te bewerkstellen. Vooralsnog staat de releasedatum gepland op mei 2006. Dat men alles op alles zet om van de PC-versie van Ghost Recon Advanced Warfighter opnieuw een knaller van jewelste te maken die oudgedienden, Ghost Recon 1-veteranen én nieuwkomers in het genre zullen gaan waarderen, is een ding wat zeker is.