Wanneer je aan science fiction denkt, denk je aan futuristische ruimteschepen met high-tech apparaten, lasers en supercomputers. Dat is dus precies waar de makers van de ruimte-RTS Genesis Rising níet aan dachten. In hun hoofd kwamen ‘levende’ schepen en eeuwenoude culturen met goden op. Het spel Genesis Rising was geboren. Wij speelden een betaversie van het spel en keken of deze originele game een toekomst heeft. Je naam is Iconah en je bent kapitein van een groot ruimteschip. Dat ruimteschip brengt ons meteen al naar het meest opvallende punt van Genesis Rising. Alle schepen die in het spel zitten zijn namelijk gemaakt van organisch materiaal. Geen metalen bescherming of aluminium behuizing, maar ruimteschepen gemaakt van vlees en bloed. Dat bloed zorgt ervoor dat je schip leeft. Zonder bloed geen schip, maar slechts een karkas. Gelukkig kan er, net zoals een vampier dat doet, bloed uit de vernietigde schepen gezogen worden, zodat jouw eigen schepen weer op krachten komen na een intens gevecht. Later meer over deze speciale schepen. 

Genesis Rising is een vreemde combinatie van RPG, strategie en space-combat. Jouw grootste schip is in principe een mobiele basis die zijn eigen schepen kan produceren met behulp van genoeg bloed. Je kunt je vloot dus gigantisch uitbreiden met cruisers, kleine jagers en natuurlijk de broodnodige bloedzuigers. Het RPG-element is klein, maar zeer belangrijk. Het gaat hierbij vooral om de relaties die je hebt met de andere volkeren in de ruimte. Deze relaties bouw je op door bepaalde volken te helpen (of juist niet) en veel met ze te handelen. Ook zijn er een soort cut-scenes waarin de hoofdpersoon met iemand praat. Tijdens deze gesprekken kan er gekozen worden om een agressieve, directe houding aan te nemen, of toch een meer terughoudende, vredelievende houding. Heb je een goede relatie met een volk, dan zal handel drijven je een stuk minder geld kosten.

Deze handel heb je zeker nodig in het spel, vooral om upgrades voor je schepen te kopen. Je organische schip kan namelijk beter gemaakt worden door middel van wapens, bescherming en bonussen. De eerste twee upgrades zijn redelijk duidelijk: de bonussen kunnen bestaan uit sneller vliegen, de mogelijkheid tot het helen van je schepen of het enteren van vijandelijke schepen. Zodra je een flinke vloot opgebouwd hebt, zul je waarschijnlijk in gevecht raken met vijandelijke schepen, die je natuurlijk met je lasers, raketten en schildpenetrerende kogels verpulvert. De kapotte schepen kunnen dan weer uitgezogen worden, waardoor je weer resources hebt voor nieuwe schepen. Wat dat betreft lijkt het strategiegedeelte redelijk trouw te blijven aan het concept zoals we dat kennen. Het is echter de combinatie met de andere genres dat Genesis Rising tot een veelbelovende game maakt. Wat nu al een onbetwist hoogtepunt lijkte te gaan vormen, zijn de cut-scenes die in de game zijn verwerkt. Er zijn weinig spellen die kunnen tippen aan de filmische sfeer die gecreëerd wordt in de tussenfilmpjes in Genesis Rising. Eindelijk eens goede voice-acting, gecombineerd met goed uitgewerkte camerastandpunten en een degelijk verhaal. Voeg daaraan toe dat eerder genoemd interactief element verwerkt is in de cut-scenes en het mag duidelijk zijn dat Genesis Rising zich hiermee een zeer eigen identiteit lijkt te geven. Concluderend kunnen we zeggen dat Genesis Rising een zeer originele game lijkt te worden, die helaas geen groot publiek lijkt te trekken. Dit komt vooral doordat het genre space-combat tegenwoordig een kleine schare fans trekt. Het grote publiek gaat liever voor andere spellen met grotere namen. Desondanks zal Genesis Rising menig gamer verrassen met zijn originele aanpak en mengeling van genres. Houd deze game dus zeker in de gaten.