Met titels als Dead Nation, Super Stardust en Outland op zijn naam is het Finse bedrijfje Housemarque een toonaangevende ontwikkelaar van downloadbare titels geworden. Nu komt er even een zijsprongetje van het bedrijf, want de nieuwe titel vrolijke iOS-titel Furmins is niet direct iets wat je van de studio zou verwachten. Het is een wellicht een teken aan de wand; de markt voor kleine games beweegt zich ook steeds meer naar de mobiele apparaten.

Wuppies

Furmins draait om de gelijknamige wollige beestjes, die een beetje op zwart-wit gekleurde Wuppies lijken. De Furmins moeten teruggebracht worden naar hun mandje en als speler dien je hiervoor verschillende zwaartekrachtpuzzels op te lossen. Deze puzzels bestaan uit twee fasen. In de eerste fase zet je verschillende verplaatsbare objecten op de goede plaats van het level en in de tweede fasen moet je andere objecten met een druk op het scherm aansturen. Zo wordt de game een combinatie van puzzelen en timing.

In de categorie verplaatsbare objecten vallen onder meer stukken vloer, trampolines en ijsblokken. Met de stukken vloer en de trampoline kan de baan van de Furmins aangepast worden. Het ijsblok smelt langzaam en hier komt timing voor het eerst om de hoek kijken. Maar het tijdsgebonden element komt pas echt als je in Furmins op de afspeelknop drukt. Zodra de daarvoor uitgeschakelde tijd begint te lopen, vallen de Furmins volgens de zwaartekracht en kun je als speler enkel nog een aantal specifieke elementen aansturen. Zo zijn er springveren die de Furmins lanceren en verandert de richting van de loopbanden die de beestjes van snelheid voorzien.

Versies

In de basis lijken de puzzels van Furmins prima op te lossen, maar de game voegt voor de doorgewinterde puzzelaars een extra uitdaging toe. De levels zijn namelijk volgestopt met sterren, die moeilijker te bereiken zijn. De uiteindelijke gratis versie bevat twaalf puzzels en veertig in de betaalde (waarvan vooralsnog geen prijs bekend is). Waarschijnlijk levert dat wel een paar uurtjes puzzelplezier op.

Wel ziet het er momenteel naar uit dat de iPad-versie verreweg superieur wordt aan de iPhone- en iPod-tegenhanger. De levels van Furmins bestaan uit veel kleine elementen die veel beter zichtbaar zijn op een groter scherm. De iPhone-versie zal weliswaar een inzoommogelijkheid krijgen, maar de game lijkt ons toch beter als je onmiddellijk een overzicht hebt van het gehele speelveld. De iPhone-versie wordt wel weer goedkoper dan zijn grote broer, waardoor dit technische verschil enigszins goedgemaakt wordt.

Volg de Gamescom op Gamer.nl