Full Spectrum Warrior werd stilletjes aangekondigd op de afgelopen E3, maar wist een ijzersterke indruk achter te laten bij de pers. De game kreeg maar liefst vier nominaties bij de officieuze E3 awards en won er twee, voor Best Original Game en Best Simulation Game. Tijd dus om deze tactical-sim eens onder de loep te nemen.

Full Spectrum Warrior (FSW) werd oorspronkelijk ontwikkeld door Pandemic Studios om als trainingssimulatie te dienen voor het Amerikaanse leger. Het spel simuleert de urban warfare in de zanderige steden van Afrika en het midden-oosten. Uitgever THQ zag echter wel brood in de game en zal deze dus ook beschikbaar maken voor het grote publiek. Om van deze simulator een echte game te maken zal de consumentenversie die naar de Xbox komt meer actie en minder tijdrovende details bevatten. Toch zal de game een ongekend realisme bevatten dat zelfs Rainbox Six doet verbleken.

Het is echter niet helemaal terecht deze game met Rainbow Six te vergelijken, want FSW heeft een andere opzet. In FSW bestuur je de squadleden namelijk niet zelf, maar ben je in feite de squadleader die van bovenaf instructies uitdeelt. Het spel heeft dan ook meer weg van een RTS dan een FPS. Omdat je zelf niet bezig bent met schieten en meer overzicht hebt kun je veel tactischer te werk gaan.

In FSW bestuur je een squad, bestaande uit twee teams, alpha en bravo. Deze teams geef je opdrachten met een zeer innovatieve cursor, die verandert naargelang de plek waar je hem houdt. De cursor zweeft als het ware over de grond en bestaat uit 4 of 5 gele veldjes, de plekken waar je teamleden zullen komen te staan. Beweeg je de cursor tegen een muur, dan verandert de formatie van deze velden zodat je teamleden zich tegen de muur positioneren. Met een simpele druk op knop geef je het team de opdracht om naar de plek te gaan. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe je teamleden cover zoeken en de omgeving afspeuren naar eventueel gevaar. De afzonderlijke leden van het team kan je orders geven om bepaalde punten te dekken, zodat het team bijvoorbeeld niet van achter aangevallen wordt.

Het spel begint pas echt interessant te worden wanneer je aangevallen wordt. De vijand neemt erg goed dekking en het is in die situatie dan ook erg moeilijk hem uit te schakelen. Hier komt je tweede team van pas, want daarmee moet je de vijand flanken. Dit moet je uiteraard doen zonder door de vuurlinie van je andere team te lopen. Een enkele vijandige soldaat kan een serieus obstakel vormen, want er simpelweg op af stormen is er niet bij. Eén welgemikt schot kan voor je squadleden voldoende zijn om het loodje te leggen. Voor de vijand geldt dit natuurlijk ook, en de indrukwekkende AI zorgt er dan ook voor dat de vijand goed cover zoekt of vlucht wanneer het hem te heet onder de voeten wordt.