Frontlines: Fuel of War (Singleplayer Hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Meteen aantal naamloze soldaten van de Western Coalition, een alliantietu en Europa en Amerika, wordt je als net zo naamloze speler naar eenstoffig oliestadje in Turkmenistan gestuurd. Omdat olie in het jaar2024, waar Frontlines zich afspeelt, zo schaars is, worden de weinigebronnen met het leger beschermd.  Aangezien de groep soldaten die hiervoor verantwoordelijk waren niet meer bereikbaar zijn wordt jouw groepop onderzoek gestuurd. Maar de helikopter waar onze naamloze held zichin bevindt wordt vlak voor de landing door het rode legerneergeschoten. Turkmenistan blijkt bezet en de speler bevindt zich aande frontlinie.

De frontlinie

Zoals de naam van het spel al duidelijkmaakt is deze frontlinie enorm belangrijk. Dit is namelijk de plek waarFrontlines zich afspeelt. Door het veroveren van een aantalmi iekritieke punten kan de frontlinie zich verplaatsen en het is danook aan de speler om deze langzaam maar zeker steeds dieper hetvijandige gebied in te duwen. De frontlinie is in feite de grens tu enhet gebied van de beide partijen en daar mag om gevochten worden.

De mi iekritieke punten zijn in willekeurige volgorde tedoorlopen, maar de frontlinie schuift vaak pas op als er meerderepunten veroverd zijn. Hierdoor lijkt het spel minder lineair danvergelijkbare shooters, wat verder versterkt wordt door het openlevelontwerp. De opdrachten op een kritiek punt zijn helaas weinigvera end en bestaan voornamelijk uit het simpelweg voor een bepaaldetijd staan in een gebied, het hacken van computers of het plaatsen vanexplosieven op een strategisch doel. Alle mi ies komen echter op hetzelfde neer, namelijk op een korte tijd op een vast punt blijven staan,zonder neergeschoten te worden. In de laatste twee gevallen wordt ditoverigens wel bemoeilijkt doordat de speler tijdens het uitvoeren vande mi ie niet kan beschikken over zijn wapens. Echt uitdagend wordende mi ies er echter niet van en dit zou voor sommigen wel eens alsminpunt van de singleplayer gezien kunnen worden.

Kla en, wapens, voertuigen en robots

Het leger kent velefuncties en onze naamloze soldaat is in staat een aantal van dezefuncties te bekleden. Tijdens het spelen kun je als speler kiezentu en verschillende kla en, namelijk de aanvaller, zware aanvaller,sluipschutter, antivoertuigspecialist, commando en een soldaatgespecialiseerd in aanvallen van dichtbij. De verschillende kla endragen allemaal verschillende wapens en hun namen spreken over hetalgemeen voor zich. Door het veroveren van meer terrein komen er meerverschillende kla en ter beschikking. Het was voor mij echter nodig omeerst dood te gaan voor ik er überhaupt op gewezen werd dat ik vankla e kon veranderen, aangezien deze optie in de singleplayer nog nietecht goed doorgecommuniceerd werd naar de speler.

Iedere kla e heeft zo zijn eigen wapens en ook hiervan zijn er inFrontlines geen gebrek. Van machinegeweren en pistolen totscherpschuttergeweren en raketwerpers, ze zijn allemaal te verkrijgenvia kla en en, in ieder geval in de singleplayer, eveneens door hethele level te vinden. Een aantal van de leukere wapens zijn, naast demogelijkheid om een luchtaanval op te roepen, de verschillende robots,ook wel drones genoemd. Deze robots zijn van een afstand te besturen enkunnen gebruikt worden ter verkenning, maar ook om de vijandige troepenhet leven zuur te maken. De robots kunnen met een simpele druk op deknop tot ontploffing worden gebracht en zo een hoop soldaten met zichmeenemen. Het nadeel aan de robots is alleen dat de speler niet meerziet wat er om zich heen gebeurt, waardoor deze eerst een veilige plekmoet zoeken om de robots los te laten, omdat hij anders zelf het loodjezal leggen. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om zelf te plaatsenturrets te vinden. Deze laatste soort wapens, die in de multiplayeralleen beschikbaar zullen zijn als een speler in een potje in rangstijgt, geven de gevechten een leuke en soms zelfs tactische twist.

Tot slot staan er ook nog verschillende voertuigen tot debeschikking van de speler, maar natuurlijk ook de vijand. Zo zijn ernaast de gebruikelijke wagen-met-machinegeweer en tanks ookverschillende helikopters en zelfs vliegtuigen beschikbaar. Devoertuigen brengen de extra laag tactiek die we van een shooter alsFrontlines mogen verwachten, al lijkt de kunstmatige intelligentie ernog niet altijd even goed mee overweg te kunnen, waardoor deze nietveel uitdaging brengen voor de speler.

Nog weinig uitdaging

De vijanden van het rode leger zijn sowiesonog weinig intelligent, al zal hier vast nog aan gewerkt worden.Momenteel is richten en op de muis drukken het enige wat nodig is. Wanthoe leuk open levelontwerp ook is, het is een stuk minder overtuigendals de kunstmatige intelligentie op je overkomst als hersenlooskanonnenvoer. Uiteraard wordt je als speler wel geraakt, maar doorsimpelweg dekking zoeken wordt je snel weer beter. Daarnaast zul je,door de plaatsing van wapenkratten waar onbeperkt kogels uitgehaaldkunnen worden, zelden zonder kogels zitten, zodat zo veel mogelijkschieten een goed werkende tactiek is. Uiteraard is Frontlines noghelemaal niet af, maar er mag toch gehoopt worden dat de uitdaging nogiets opgeschroefd wordt.

Overigens zorgt het frontliniesysteem er wel goed voor dat devijanden op een correcte plek staan. Hoewel de mi ies in Frontlinesopen te benaderen zijn, spelen de gevechten zich bijna altijd af op enrond de frontlinie. Doordat de kunstmatige intelligentie zich hier goedplaatst is het nooit mogelijk om naar een doel te lopen zondervijandige troepen tegen te komen. Het vechten op de frontlinie is indie zin geslaagd en brengt wel degelijk wat extra uitdaging met zichmee. Ook de intelligentie van je teamgenoten is overigens niet ergbijzonder, al doen ze wel degelijk hun werk en zoeken zelfs dekking.Toch ben je jezelf zelden bewust van het feit dat er nog meer soldatenmet je mee lopen, al is dat eigenlijk ook wel een goed teken, aangezienteamgenoten in sommige spellen echt alleen maar voor je voeten kunnenlopen. Het wordt tijdens het spelen echter wel duidelijk dat Frontlinestoch vooral bedoeld is om tegen mensen, en niet tegen computers, tespelen.

Rondvliegend gesteente

Op grafisch vlak ziet Frontlines er zeerdegelijk uit, en de werking van de Unreal 3-engine is duidelijkzichtbaar. Nergens is het nog echt revolutionair, maar de grafischekracht doet keurig zijn werk en schetst een prima beeld van eenrealistische oorlog.  Daarnaast ondersteunt Frontlines de AGEIA PhysXcard, wat uiteraard betekent dat delen van het level verwoestbaar zijn.Momenteel kwam dat echter nog vooral neer op een paar muurtjes waarachter verscholen kon worden, dus in hoeverre dit een noemenswaardigetoevoeging gaat worden is nog niet duidelijk.

De Frontlines singleplayer toont duidelijk aan dat het spel tochvooral bedoeld is als multiplayergame, maar omdat deze voorlopig nogniet testbaar is valt hier nog weinig over te vertellen. Wel isduidelijk dat de singleplayer beter is dan die van Battlefield, dattoch niet ongenoemd kan blijven bij een dergelijk spel. Desingpleplayer is niet een noodzakelijke toevoeging, maar is toch goeduitgewerkt en er is duidelijk aandacht in gestoken. Daarnaast geeftdeze een goede indruk van de werking van de multiplayer, met nameomtrent het frontliniesysteem, waar Frontlines uiteraard om draait. Ditsysteem beloofd ook online te zorgen voor goed gecentreerde gevechten,zodat een speler niet onnodig lang zal hoeven te zoeken naar eenconflict. Frontlines zal online met 32 (Xbox 360 en PlayStation 3) ofzelfs 64 (PC) spelers gespeeld kunnen worden en het is hier waar deechte potentie van Frontlines uit zal blijken. De singleplayer hoeftgelukkig ook niet links gelaten te worden, aangezien deze wel degelijkeen toevoeging voor het spel lijkt te gaan worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou