Andermaal is het Turn 10 Studios toch gelukt om dingen te polijsten voor Forza Motorsport 4, waardoor je opeens de doffe plekjes in zijn voorganger naar voren ziet komen. Neem witte en zwarte wagens: deze bolides vallen aan de beide uiteindes van het kleurenspectrum en zijn daardoor lastiger overtuigend in beeld te brengen. Nu heeft de ontwikkelaar hier juist extra zorg aan besteed, waardoor zelfs zwart en wit kleur moeten bekennen. En dan noemen we alleen nog maar een cosmetische verandering, ook aan de gameplay is het nodige veranderd, al valt het door de subtiliteit ervan in eerste instantie bijna niet op.

Geen verplichtingen

Interessanter dan je zou zeggen, is bijvoorbeeld de toevoeging van Kinect-functionaliteit. Serieuze coureurs moeten zich er niet zoveel van aantrekken, maar voor beginnende bestuurders biedt het een mooie alternatieve mogelijkheid om in te stappen in een raceserie. Eigenlijk moet het ervoor zorgen dat Forza Motorsport een serie wordt die een groter publiek aanspreekt, waarmee het dus zijn eigen toekomst waarborgt. En dat is iets wat we allemaal willen, toch?

Nagenoeg in hetzelfde straatje valt de toevoeging van commentaar van Top Gear-presentator Jeremy Clarkson. Trouw aan zijn stijl zeurt en zanikt hij over de belabberde handling van wagens, waardoor je een extra stukje showelement in Forza krijgt. Rouwig zijn wij er in ieder geval niet om: het is prachtig om te horen hoe Clarkson jouw zuurverdiende nieuwe bolide afkraakt, waardoor je weer even met beide benen op de grond wordt gezet. Uiteraard is het geen feature die de game naar een hoger niveau tilt, maar wel weer toevoeging aan het totaalpakket.

Testritten

Toch moet het bij een racegame vooral draaien om het racen zelf, en hierin stelt Forza Motorsport 4 niet teleur. In samenwerking met Pirelli, de autobandenfabrikant, heeft het ontwikkelteam de nodige tests uitgevoerd om de werkelijkheid zo goed mogelijk in de game te verwerken. Verschillende wagens met verschillende zwaartepunten zijn op verschillende banen flink aan de tand gevoeld, waardoor extreem veel nuttige data in het uiteindelijke spel terecht is gekomen. Met resultaat. Waar de ene wagen moeiteloos door een chicane manoeuvreert dankzij zijn geringe gewicht, daar piept en schreeuwt een wat molliger model als een panische keukenmeid bij het nemen van dezelfde horde. En met meer dan 500 wagens valt er het nodige te kiezen en experimenteren op de verschillende banen.

Over banen gesproken: de ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om bij deeltje vier zich helemaal uit te leven op niet-bestaande tracks. Natuurlijk, de nodige fictieve banen waren al aanwezig in het vorige deel, maar ditmaal moeten ze de show wat meer gaan stelen. Dit gebeurt onder meer door de banen zo aan te kleden dat het aanvoelt alsof spelers een exotische racereis aan het ondernemen zijn. Zo leidt een parcours ‘The Alps’ hen door een idyllisch bergdorpje, langs een azuurblauw meer en zien ze in de verte de typische besneeuwde bergtoppen.

Heel sociaal

De laatste tijd moet elke game ‘sociaal’ zijn en ook Forza 4 ontkomt hier niet aan. Turn 10 Studios weet echter waar het mee bezig is, en door de toevoeging van clubs moeten spelers nader tot elkaar komen. Hierin kunnen spelers van alles delen, van auto’s in je garage tot aan specifieke upgrades van wagens. Bovendien is de reputatie van je club afhankelijk van de topcoureur binnen de gelederen, waardoor eventuele mensen die liever toffe sjablonen ontwerpen of beginners niet buiten de boot vallen. Bovendien gaan de clubs gaan niet ten koste van eventuele leaderboards of andere statistieken, waardoor het enkel een meerwaarde vormt. Forza Motorsport 4 kan niet meer fout gaan eigenlijk. Het is een Zwitsers zakmes onder de racegames, en daarmee geen vergaarbak van nutteloze features die slechts voor autofielen interessant zijn.