Vorig jaar was ik de gelukkige om voor DTM Race Driver 3 naar Zandvoort te gaan en daar op het circuit wat rondjes te rijden. Dit jaar komt Forza Motorsport 2 op de markt en ook nu was ik weer de gelukkige die naar een racecircuit mocht om daar de game te checken. Marseille was de plaats van bestemming, om precies te zijn Circuit Paul Ricard, een officieel testcircuit van Peugeot en vele andere grote automerken. We bekeken niet alleen de game, maar ook de snelle bolides die daar rondreden.

Vliegveld Eindhoven ligt voor mij een stuk dichterbij dan Schiphol of Rotterdam, dus ik was in mijn nopjes toen ik te horen kreeg dat ik maar een uur met de auto hoefde te reizen. Aangekomen in Eindhoven kregen we te maken met onder andere een collega die niet mee mocht omdat hij zijn paspoort vergeten was en overactieve douaniers die deodorantflessen weggooiden. Gelukkig verliep de reis toch heel gladjes en rond één uur 's nachts zaten we gezellig met z'n allen een lauw biertje te drinken in de bar van het hotel.

Soms moet je dingen opofferen als journalist en vaak komt dit erop neer dat je je nachtrust vaarwel kunt zeggen. Vroeg opstaan is iets wat ik tot in het diepst van mijn hart haat dus om zeven uur 's morgens mijn nest uitkomen is iets dat ik alleen bij speciale gelegenheden doe. Dit evenement was zo'n morgen. De presentatie van Forza 2 vond namelijk plaats op een nogal exclusieve locatie. Circuit Paul Ricard is een testcircuit dat vooral door teams die op Le Mans rijden gebruikt wordt. De baan is in lengte aan te passen op tientallen verschillende manieren en het geheel kan zelfs natgespoten worden om ook in droge omstandigheden met natte banden te rijden. Hier mochten wij dus Forza Motorsport 2 gaan uitproberen, de langverwachte Xbox 360 game.

Organisator Microsoft had echter een hele dag gepland, waardoor we uiteindelijk nauwelijks toegekomen zijn aan de daadwerkelijke game. Het begon allemaal met wachten, wachten en nog eens wachten. Gelukkig stonden in een VIP-lounge vlak bij de start/finish van waaruit we perfect zicht hadden op de Aston Martin en Peugeot die regelmatig langs kwamen gescheurd. Toen onze Poolse en Franse collega's eindelijk gearriveerd waren konden we al een klein voorproefje krijgen van één van de Xbox 360-toppers van dit jaar. Aangezien we niet al te veel tijd hadden besloot ik alvast even het schademodel te testen en reed een schitterende zilveren Zonda keihard tegen een muur aan. De mensen achter me wilden me ter plekke stenigen wegens heiligschennis, maar juist op dat moment zou de presentatie beginnen en maakte ik me snel uit de voeten.

Mijn Frans is nou niet echt van hoge kwaliteit, wat ervoor zorgde dat ik niet veel mee kreeg van de speeches die in de taal van de 'croissants', 'du pain' en 'foie gras' gehouden werden. Gelukkig was er iemand zo aardig om in het kort samen te vatten dat er helemaal niets belangrijks gezegd werd. Wat wél interessant was, was de presentatie van de game director van Forza Motorsport 2. In het kort vertelde hij wat er allemaal nieuw en innovatief was aan de game. Hierover later meer. Na al dat geklets, waarbij drievoudig Champcar-kampioen Sebastien Bourdais ook nog zijn zegje deed over Forza, waren we allemaal wel toe aan datgene waarvoor we gekomen waren: gamen.

Na een nogal korte gamesessie ging de dag langzaam naar zijn hoogtepunt. Eerst gingen we met een busje langs het circuit om het geheel van dichtbij te bekijken. Terwijl wij vlak langs het circuit reden, scheurden ondertussen een splinternieuwe Peugeot 908 en Aston Martin DB9 over het circuit. Schitterend natuurlijk, maar door al die snelle wagens begon het toch bij ons te kriebelen. Gelukkig had de organisatie dit al verwacht en was de nabijgelegen kartbaan afgehuurd voor de pers om een paar rondje flink los te gaan.

Microsoft had besloten om een onderling toernooitje te houden onder de aanwezige pers. Natuurlijk maakten wij (mijn medecoureur en ik) geen enkele kans om te winnen. Ik heb niet de bouw om een goede racecoureur te worden, om maar even een understatement te gebruiken. Ik ben behoorlijk lang en nogal breed, iets dat ik gemeen had met de persoon waarmee ik de kart moest delen. Team Grindbak, zoals we toepasselijk heetten, werd echter niet laatste, iets waarop we toch nog wel trots konden zijn. Dan blijft er nu nog maar één ding over: de preview van Forza.Forza Motorsport 2 is, zoals de titel al weggeeft, de opvolger van Forza Motorsport, één van de beste racegames op de Xbox. Het eerste deel bracht een groot aantal auto's, veel opties en indrukwekkende graphics naar Microsoft's eerste gameconsole. Forza Motorsport 2 is van plan hier niet één, maar minimaal tien schepjes bovenop te doen. Dit is alleen al te merken aan het aantal auto's dat in het spel aanwezig is. In Forza deel één had de speler de keuze uit ruim 200 auto's. In het tweede deel is dit geheel verhoogd tot ruim 300. De auto's zullen niet allemaal racebeesten zijn, er zullen genoeg mid-range auto's inzitten die je elke dag op straat ziet rondrijden. Ook zijn er twee compleet nieuwe circuits, met een behoorlijk aantal verschillende routes.

Nu hoor ik iedereen denken: een Peugeot kan het toch never-nooit-niet opnemen tegen een superauto als een Ferrari F50. Daar hebben ze bij ontwikkelaar Turn10 een oplossing voor gevonden. Zelf noemen ze het een “minigame waarbij je leert over auto's”, maar eigenlijk komt het er gewoon op neer om de beste onderdelen in je auto te combineren. Door races te winnen krijg je credits waarmee je onderdelen voor je auto kunt kopen. Deze onderdelen vormen uiteindelijk de sleutel tot de complete game. Wanneer jij je auto genoeg upgradet, zal zelfs jouw Peugeo'tje het op kunnen nemen tegen die Ferrari waarvoor je zoveel angst hebt. Omdat niet elke combinatie onderdelen voor een betere auto zal zorgen, moet je veel uitzoeken en proberen om de perfecte combo te vinden. Zo is het dus mogelijk om met één auto alle concurrenten gedurende het hele spel eruit te rijden. Het gaat zelfs nog een stapje verder doordat je deze zelfgemaakte auto mee kan nemen naar je Xbox Live-account, alwaar je iedereen die stoer doet met zijn nieuwe Amerikaanse musclecar in het stof laat bijten met je kleine, onderschatte autootje.

Iets waar Turn10 nogal verbaasd over was, was dat de community zoveel gebruik maakte van de mogelijkheid om je eigen auto te verven om er zo je eigen draai aan te geven. De ontwikkelaar van Forza had nooit verwacht dat de fans zoveel verschillende en uitgebreide creaties zouden maken. Om de fans te steunen in hun queeste naar de mooiste auto is het nu mogelijk om niet 600 lagen te gebruiken om op te verven. Nee, in Forza Motorsport 2 kunnen ruim 2000 verschillende layers gebruikt worden om met je verfkwast op los te gaan.

Wanneer je je auto genoeg gespoten en gelakt hebt, kan hij op de zogenaamde 'auction house' gezet worden. Dit is een interactief veilinghuis waar auto's onder communitymembers gekocht en verkocht kunnen worden met ingame credits. Ook kunnen foto's gemaakt worden van je favoriete auto's die automatisch geupload worden naar de communitysite van Forza Motorsport 2.

Een ander interessant aspect van Forza 2 is dat het hele spel in principe online uit te spelen is. Ook wanneer je online racet, zal het namelijk mogelijk zijn om nieuwe circuits en auto's vrij te spelen: er hoeft geen enkele computerspeler aan te pas te komen. Of dit ook werkt is nog niet bekend, aangezien er wel wat uurtjes training in het spel gestoken zullen moeten worden.

Dan komen we nu bij het belangrijkste punt van Forza 2: het rijden zelf. Hoe rijden de auto's, hoe realistisch is het geheel, is het schademodel echt zo uitgebreid en is de game wel leuk om te spelen? Zoals gezegd hebben we de game niet al te lang kunnen spelen, maar over het algemeen zijn we gematigd positief. Forza Motorsport 2 doet alles wat zijn voorganger al had beter en uitgebreider. De bolides waarmee we gespeeld hebben voelden allemaal verschillend aan en leken elk hun eigen benadering te vragen.

Elke auto heeft zijn eigen statistieken en informatieschermpjes. Zo zijn er alleen voor elke auto al drie verschillende plaatsen waarop de bandentemperatuur gemeten wordt. De binnenkant, buitenkant en het midden van de band worden allemaal onderworpen aan een meting tijdens het racen. Ook zeer specifieke dingen als aantal G-krachten en downforce worden allemaal netjes bijgehouden en kunnen naar wens aangepast worden. Forza Motorsport 2 is wat dit betreft één van de meest uitgebreide games die we ooit zijn tegengekomen.

Het is echter niet zo dat je een toegewijd autokenner moet zijn om ook maar een kleine kans te maken in Forza 2. Het spel heeft wel een uitgebreide tuningmodus, maar er hoeft geen gebruik van gemaakt te worden. Persoonlijk weet ik namelijk nauwelijks iets van auto's, dus ik pak altijd de auto die het mooiste uitziet en probeer deze dan niet in de prak te rijden (wat meestal mislukt). Gelukkig kan dit bij Forza 2 net zo goed als bij menig arcaderacer. Het spel is niet zo realistisch als bijvoorbeeld GTR, maar kent veel meer functies dan bijvoorbeeld PGR3. Het is te hopen dat het spel dan ook niet hier ergens tussenin blijft zweven.

Forza Motorsport 2 ziet er zeer goed uit, maar het zal niemand van zijn stoel blazen. De auto's zijn allemaal waarheidsgetrouw nagemaakt en zullen wanneer ze crashen flink in elkaar geduwd worden. Er is erg veel aandacht besteed aan het schademodel en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. De bolides zien er niet alleen een stuk minder uit wanneer je gecrasht bent, je zult het ook merken aan de omgang van je auto. Onderdelen die je verloren bent tijdens botsingen zullen op de baan blijven liggen en kunnen daardoor voor nogal wat problemen zorgen in latere rondjes. Een ander punt dat opviel is dat de belichting in het spel erg goed uitziet. Vooral wanneer er een ondergaande zon in beeld is zal dit schitterend in beeld gebracht worden.

Een punt dat we helaas nog nauwelijks hebben kunnen testen is het geluid. Aangezien er nogal veel televisies stonden in de ruimte waar we de game speelden, konden we niet goed beoordelen of de auto's ook echt realistisch klonken. Dit is iets waar we bij de review zeker dieper op in zullen gaan, aangezien niemand een aantal grasmaaiers over een circuit wilt horen gaan.

Vooralsnog lijkt Forza Motorsport 2 een dijk van een game te worden. Het spel kent duizenden verschillende combinaties, zowel bij het tunen van de auto's als bij het spuiten van de bolides. Alleen al hiermee zullen veel mensen een behoorlijk aantal uurtjes zoet zijn. Het is echter te hopen dat de game niet overal net tussenin valt. Voor de fans van racesims zal het spel misschien net niet genoeg mogelijkheden kennen, maar voor de arcaderacer zal het misschien weer net wat te uitgebreid zijn. Daarom is het te hopen dat de game precies de goede lijn weet te vinden. Zoals het er nu naar uitziet lijkt ontwikkelaar Turn10 dit wel te gaan realiseren. Forza Motorsport 2 wordt waarschijnlijk dan ook één van de toppers dit jaar.

Met dank aan Cees Lengers voor de foto's