Firewatch | Gamer.nl

Firewatch | Gamer.nl

Het jaar is nog maar net begonnen, maar de eerste games uit onze Top 100 voor 2016 staan alweer op de stoep. Over een maand komt bijvoorbeeld Firewatch uit. De game staat maar liefst op de 7de plek in de top 100, maar wat maakt het zo interessant? 

In Firewatch ga je op pad in de bo en van Wyoming om daar het brandgevaar in de gaten te houden. Je speelt als Henry, een man die deze baan heeft gekozen om aan zijn drukke leven te ontsnappen. Hoog in een toren kijkt hij rond of er ergens rook te zien is en ondertu en maakt hij de nodige uitstapjes in de natuur. Het lijkt een ideale baan, totdat het misgaat. Door omstandigheden wordt de boswachter uit zijn veilige toren gelokt en stapt hij een mysterie binnen. 

Relaties

Het verhaal van de game speelt zich af tijdens een bijzonder warme en droge zomer. Een extra spannende periode waar brandgevaar op de loer ligt. Door de game heen bouw je een relatie op met het bos. De wildernis is je nieuwe thuis en wil je beschermen. De belangrijkere relatie in Firewatch is echter die met je leidinggevende: Delilah. In de game wandel je constant rond met een radiootje waarmee je in contact staat met deze vrouw.

Je ziet haar niet, maar je hoort haar stem en je ziet haar toren in de verte. Ze is niet dichtbij, maar door de gesprekken met haar ben je nooit alleen. De twee boswachters maken grapjes en groeien steeds dichter naar elkaar toe Het gaat om meer dan een werkrelatie, maar wat het wordt zal je zelf moeten ontdekken. De keuzes die je maakt tijdens het spelen, voornamelijk door de reacties die je geeft in de gesprekken, zullen uitmaken in welke richting die relatie gaat. 

Firewatch

Bekende namen

De game wordt gemaakt door een aantal bekende namen uit de industrie. Zo werken er schrijvers mee die aan het eerste seizoen van The Walking Dead gewerkt hebben, een animator van Ori and the Blind Forest en de componist van Gone Home. Het unieke uiterlijk komt uit de creatieve vingers van Olly Mo . Deze artiest heeft onder andere prachtige officiële posters gemaakt voor Studio Ghibli- en Star Wars-films, nieuwe covers voor de Harry Potter-boeken en de art voor alle afleveringen van de bijzondere podcast A Life Well Wasted.

Over podcasts gesproken: een deel van ontwikkelteam Campo Santo maakt wekelijks de gamepodcast Idle Thumbs. Als je die show een tijdje luistert merk je de liefde die de makers voor games hebben. In combinatie met hun verschillende achtergronden en kennis van het medium, zorgt dat voor intere ante gesprekken. Als ze die pa ie weten te vertalen in Firewatch kan het niet anders dan een hele bijzondere game worden.

Firewatch

Je eigen wereld

Firewatch zit in een genre met verhaalgedreven games dat nog wel eens gekscherend Walking Simulators genoemd wordt. Games als Gone Home, Dear Esther en Everybody’s Gone to the Rapture bieden de afgelopen jaren ervaringen zoals we nog niet eerder meegemaakt hebben in dit medium. Firewatch zet stappen in diezelfde traditie, maar toch op een hele eigen manier. Firewatch heeft bijvoorbeeld direct een duidelijk hoofdpersonage, terwijl in de andere games pas later duidelijk wordt als wie je speelt.

De game voelt ook meer als een traditionelere videogame. Het gaat niet enkel om het rondlopen, voorwerpen oppakken en het verhaal beleven. Je klimt, klautert, hakt, werpt enzovoort. Je bent niet enkel een gast in deze wereld, zoals je in de eerder genoemde games nog wel eens kunt voelen. De wereld is van jou. We kunnen niet wachten om Henry en Delilah te leren kennen en hun relatie uit te diepen, maar bovenal hebben we zin om die prachtige omgeving te ontdekken en eigen te maken.

Firewatch is vanaf 9 februari verkrijgbaar voor pc, Mac, Linux en PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou