In Firewatch ga je op pad in de bossen van Wyoming om daar het brandgevaar in de gaten te houden. Je speelt als Henry, een man die deze baan heeft gekozen om aan zijn drukke leven te ontsnappen. Hoog in een toren kijkt hij rond of er ergens rook te zien is en ondertussen maakt hij de nodige uitstapjes in de natuur. Het lijkt een ideale baan, totdat het misgaat. Door omstandigheden wordt de boswachter uit zijn veilige toren gelokt en stapt hij een mysterie binnen.
Relaties
Het verhaal van de game speelt zich af tijdens een bijzonder warme en droge zomer. Een extra spannende periode waar brandgevaar op de loer ligt. Door de game heen bouw je een relatie op met het bos. De wildernis is je nieuwe thuis en wil je beschermen. De belangrijkere relatie in Firewatch is echter die met je leidinggevende: Delilah. In de game wandel je constant rond met een radiootje waarmee je in contact staat met deze vrouw.
Je ziet haar niet, maar je hoort haar stem en je ziet haar toren in de verte. Ze is niet dichtbij, maar door de gesprekken met haar ben je nooit alleen. De twee boswachters maken grapjes en groeien steeds dichter naar elkaar toe Het gaat om meer dan een werkrelatie, maar wat het wordt zal je zelf moeten ontdekken. De keuzes die je maakt tijdens het spelen, voornamelijk door de reacties die je geeft in de gesprekken, zullen uitmaken in welke richting die relatie gaat.
Bekende namen
De game wordt gemaakt door een aantal bekende namen uit de industrie. Zo werken er schrijvers mee die aan het eerste seizoen van The Walking Dead gewerkt hebben, een animator van Ori and the Blind Forest en de componist van Gone Home. Het unieke uiterlijk komt uit de creatieve vingers van Olly Moss. Deze artiest heeft onder andere prachtige officiële posters gemaakt voor Studio Ghibli- en Star Wars-films, nieuwe covers voor de Harry Potter-boeken en de art voor alle afleveringen van de bijzondere podcast A Life Well Wasted.
Over podcasts gesproken: een deel van ontwikkelteam Campo Santo maakt wekelijks de gamepodcast Idle Thumbs. Als je die show een tijdje luistert merk je de liefde die de makers voor games hebben. In combinatie met hun verschillende achtergronden en kennis van het medium, zorgt dat voor interessante gesprekken. Als ze die passie weten te vertalen in Firewatch kan het niet anders dan een hele bijzondere game worden.
Je eigen wereld
Firewatch zit in een genre met verhaalgedreven games dat nog wel eens gekscherend Walking Simulators genoemd wordt. Games als Gone Home, Dear Esther en Everybody’s Gone to the Rapture bieden de afgelopen jaren ervaringen zoals we nog niet eerder meegemaakt hebben in dit medium. Firewatch zet stappen in diezelfde traditie, maar toch op een hele eigen manier. Firewatch heeft bijvoorbeeld direct een duidelijk hoofdpersonage, terwijl in de andere games pas later duidelijk wordt als wie je speelt.
De game voelt ook meer als een traditionelere videogame. Het gaat niet enkel om het rondlopen, voorwerpen oppakken en het verhaal beleven. Je klimt, klautert, hakt, werpt enzovoort. Je bent niet enkel een gast in deze wereld, zoals je in de eerder genoemde games nog wel eens kunt voelen. De wereld is van jou. We kunnen niet wachten om Henry en Delilah te leren kennen en hun relatie uit te diepen, maar bovenal hebben we zin om die prachtige omgeving te ontdekken en eigen te maken.
Firewatch is vanaf 9 februari verkrijgbaar voor pc, Mac, Linux en PlayStation 4.
Reacties op: Firewatch
armilo-theus
Il Coglione
armilo-theus
Dielicious
sollitdude
NLKoennn
Grohe
Alii jammer idd. Dus dat wordt een ps4…of pc….
NLKoennn
AGxKiiNG
ShadowX
Verder veel zin in deze game jammer dat hij niet naar de X1 komt voor mensen die hier van houden.
pepsi
sollitdude
ShadowX
Heb pas sinds kort een tablet voor mezelf gezien ik dat makkelijker vond als ik zit te gamen en gezien ik game op de console zit ik dus amper achter me PC dus een tablet is dan een uitkomst.
Me (M'n) vrouw heeft al sinds release een Nexus 7 (waanzinnig ding nog steeds) en ik dus sinds kort ook een tablet een Asus simpel model eigenlijk voor alleen wat browse werk maar mijn god wat een gedoe om op GNL alleen te komen, had na een jaar beta toch wel wat beters verwacht en uit frustratie kwam dus de woorden graf kut site eruit, zo zie ik dus GNL niet maar ik hoop dat ze begrijpen wat ik ermee bedoel.
Bug mailen ben ik al een tijdje mee gestopt omdat ik het op een gegeven moment als werk ging zien en daar wordt ik niet voor betaald daarnaast waren de vele bugs voornamelijk hetzelfde waardoor je je gaat afvragen of alles wel door komt.
Ik hoop dat het tablet gedoe snel opgelost wordt want op dit moment (mijn mening) is het zwaar K U T.
Baukereg
Darkness2K7
is al sinds ze de losse app gedropt hebben
elke keer als je nu naar "nieuwe site"ga en je opent een nieuws item
BAM,youtube open en je kan het bericht vergeten te lezen.
is al bijna een jaar zo.
maar ach,zolang ze reclame kunnen maken voor bol.com bij een top 100.
vraag ik mij af waar de Reclame code commissie is voor het #advertorial wordende Gamer.nl
Tweewh33ler
Millman7
ShadowX
Heb sinds dat ze vroegen of je adblock uit wilde zetten dit uit gedaan maar zit er sterk weer aan te denken om het weer aan te gooien, sowieso snap ik niet waarom de gehele site zo lang op beta moest draaien en dat de repeatable bugs er zo lang in bleven zitten, lijkt wel alsof er 1 persoon aan alle reshift sites werkt.
Maar je hebt naar mij mening een punt, vind het ook jammer dat het aantal bezoekers achteruit loopt maar aan de andere kant kan ik het wel begrijpen, ik ben een persoon die lang geduld heeft maar ooit raakt het op.
MelvinChowder