De aankondiging van FIFA Street 3 ging gepaard met een hoop kritiek op de grafische stijl van de game. Hoe haalde EA het in z'n hoofd om van die 'Wii-achtige' graphics te gebruiken? Zonder dat iemand de game ook daadwerkelijk in actie gezien had, werd FIFA Street 3 met één veeg van de tafel gegooid. Na een uitgebreide speelsessie stellen we echter opnieuw: als het iets is dat FIFA Street 3 tof maakt, zijn het wel de cel-shaded personages! Voor een uitgebreide impressie van de speleigenschappen van FIFA Street 3 verwijzen we je direct door naar een eerdere preview, waarin we de game aardig uiteengezet hebben. Voor nu willen we de aandacht richten op de daadwerkelijke gameplay na wat langer met de game gespeeld te hebben.

FIFA Street 3 is een explosie aan actie. De bal vliegt op z'n Engels van kant naar kant, met het enige verschil dat in FIFA Street 3 geen lange ballen gebruikt worden, maar vernederende kap, draai en sleepbewegingen. In feite zijn er een aantal acties die je gebruikt. Allereerst 'plakt' de bal aan je voet als je de linker trigger inhoudt. Met de bal kort bij je voet kun je schijnbewegingen maken en de tegenstander uit de tent lokken. Vervolgens gebruik je de rechter analoge stick om de daadwerkelijke bewegingen te maken. Denk hierbij aan panna's, Zidane-draaien en balletjes achter het standbeen langs.

Een andere veelgebruikte actie is de hooghoudknop. Door ritmisch op de Y-knop te drukken houdt de speler de bal hoog en kun je geheel door de lucht een aanval opzetten. Zo is het mogelijk om na het geven van een 'lange' bal gelijk weer te gaan hooghouden en kun je door op de linker trigger te drukken als je hooghoudt de bal stil in je nek, tussen je benen of op je voet leggen. Een combinatie van hooghouden, acties maken en een-tweetjes opzetten levert al snel een behoorlijke boost voor je GameBreaker-meter op.

De uitwerking van de bewegingen zit, afgaande op de previewversie, vrij goed in elkaar. Hoewel het hooghoudend door de verdediging waggelen nog ietwat te makkelijk aanvoelt, blijkt de gameplay niet louter te bestaan uit buttonbashen. Ofwel: je moet nadenken over de actie die je maakt en goed gebruik maken van de combinatie van uitdagen en acties maken. De lagere moeilijkheidsgraden bieden weinig tot geen uitdaging op dit gebied, maar zodra je tegen echt goede spelers op een hoog niveau speelt krijgt de game een welkome tactische lading.

Helaas heeft de game ook een aantal gebreken die vooral te maken hebben met de verdedigende gameplay. Verdedigen doe je door een tackle in te zetten met de X-knop, mild in te stappen met de A-knop of door je tegenstander voor je te houden door de linker trigger in te drukken. Dit laatste blijkt een te sterke optie. Door de trigger in te houden kiest de game namelijk zelf wat voor tackle ingezet wordt en krijg je het gevoel te maken te hebben met een soort van trucje. Daarbij krijg je verdedigend ook al snel last van je vingers, omdat de knop om te wisselen van speler de linker schouderknop is. Je bent in hectische situaties dus continu aan het wisselen tussen spelers en het proberen de bal af te pakken met twee knoppen die eigenlijk te dicht bij elkaar zitten, wat kramp in je vingers oplevert. Er is jammer genoeg geen mogelijkheid om de knoppen naar eigen smaak aan te passen.

Een ander minpuntje is dat de Head to Head-mode van de game, de mode waarin je tegen elkaar een aantal potjes kunt spelen, vrij simplistisch opgezet is. Een Best of 3 (meer potjes is mogelijk) is leuk, maar niet als je continue dezelfde speelvorm moet spelen. Er is geen mogelijkheid om het eerste potje 'tot de 5 goals' te spelen, vervolgens over te gaan op '5 header en volley goals' en af te sluiten met '3 GameBreaker goals'. Je kiest één speelvorm en daarmee moet je het doen. Gezien de aard van FIFA Street 3, en dat is toch echt een game die zwaar leunt op de multiplayer mode met vrienden op de bank, zijn dit soort keuzes vrij bepalend. Het is te hopen dat EA de mode dan ook nog even onder handen neemt voor de uiteindelijke versie.

Dit soort gebreken zijn namelijk zonde, want al met al lijkt FIFA Street 3 gewoon een lekkere arcadetitel te worden. Inhoudelijk is het niet zo vernieuwend dat we van onze stoel vallen, maar de uitwerking is solide en de grafische stijl geeft het spel een eigen smoelwerk. Je lacht je kapot bij het selecteren van de teams, met al die zwaar overtrokken karikaturen (ik blijf Gattuso als beer van een vent en Henry met gigantische lippen geweldig vinden). Die gezellige avond op de bank moet, mits EA de genoemde puntjes nog even goed bekijkt, dan ook helemaal goed komen. FIFA Street ligt midden februari in de winkel.