FIFA 11 | Gamer.nl

FIFA 11 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Eerst worstelen we ons op de stand van Electronic Arts langs rijen en rijen Madden. Madden op de PlayStation 3, Madden op de Xbox 360, Madden op de Wii. En dan…NBA Jam. Maar dan toch echt…twee rijen Tiger Woods. And last but not least! …NHL 2010. Na al die games waar groots mee uitgepakt is op de beursvloer houdt het op. Of mi chien, zou er in dat donkere hokje met dat kleine deurtje nog iets te vinden zijn? Ja! Eindelijk, weggemoffeld in een warm en klein hok staan een paar consoles waarop onze favoriete sportgame te vinden is: FIFA 11!

Personality+

Electronic Arts heeft de zware taak om voor de derde maal op rij de beste voetbalgame ooit af te leveren. Het vorige deel deed dat onmiskenbaar, het deel daarvoor deed dat ook al zonder twijfel en dit jaar moet het er maar weer van komen. Natuurlijk, PES 2011 gooit voor het eerst sinds jaren roet in het eten door bijzondere positieve indrukken achter te laten, maar ook FIFA 11 heeft de nodige troeven in handen. De twee waar op de E3 over wordt gesproken zijn Personality+ en Pro Pa ing.

Personality+ hebben we door de jaren heen al in hele lichte vorm leren kennen. De virtuele Christiano Ronaldo ging achter de bal staan zoals zijn evenknie in het echte leven dat doet, van Persie dribbelt met de lichaamsbewegingen van, euh, van Persie en als je Me i ziet bewegen in FIFA 10, dan weet je dat je ook echt naar Me i zit te kijken. Maar buiten een aantal van deze globale overeenkomsten, waren de attributen van de spelers maar tot op zekere hoogte ingevuld. Dit jaar is daar nog veel meer werk van gemaakt. Verdedigers zullen moeite hebben met aanvallen en een aanvaller kan niet zomaar even meeverdedigen. Er zijn simpelweg veel meer variabelen die spelers van elkaar moeten onderscheiden, terwijl vooral bij de grotere spelers echt tot in de puntjes is gekeken naar hun speelstijl en naar hoe dat te vertalen naar de game.

Het is een opzet die een stuk meer persoonlijkheid in de game moet gaan brengen. Voorheen kon je met Robben terugrennen en meeverdedigen. Als je als speler een fatsoenlijke tackle inzette, dan voerde Robben die glansrijk uit. Net zo glansrijk als bijvoorbeeld een verdediger als Heitinga dat zou doen. Onrealistisch? Ja, op zich wel. En dus ligt het nu minder aan de gamer en meer aan jouw speler op het scherm wat je wel en niet kan doen. Een perfect uitgevoerd schot op doel met Sneijder? Ga je goal maar vast vieren. Een perfect uitgevoerd schot op doel met Ooijer? Dan is de kans veel groter dat je even iemand op de tweede ring moet vragen de bal terug te gooien. De game is er niet oneerlijker op geworden, je moet gewoon meer rekening houden met wie je wat precies doet.

Pro Pa ing

De tweede verandering die FIFA 11 doorvoert is het zogeheten Pro Pa ing. Iedereen kent het wel, van die gamers die amper kaas gegeten hebben van de edele sport die voetbal heet, maar toch per se een potje willen meespelen. Al button-bashend op de pa -knop tikken ze per ongeluk je hele verdediging stuk en met een beetje pech mikken ze alsnog die goal er totaal onverdiend in. Nu werkt het team achter FIFA al jaren aan steeds meer realisme en is het nog steeds een eitje om tegen een onervaren speler te winnen, maar toch, dat onrealistisch pa en maakte het geheel altijd een stuk minder realistisch dan gewenst. En dus: Pro Pa ing.

In een notendop komt het er op neer dat je bij elke pa een krachtmeter ziet verschijnen. Staat je medespeler op 15 meter afstand, maar pa jij met de kracht van 10 meter, dan is te pa te zacht. Hij zal wel aankomen, maar de ontvanger zal naar de bal toe moeten komen, tijd verliezen en dus is de flow uit je aanval. Om nog maar te zwijgen over die lastige, opkomende verdediger die er zomaar eens tu en zou kunnen stappen. Pa je te hard, dan zal je teamgenoot weer een extra handeling kwijt zijn om de bal onder controle te kunnen krijgen. One touch football is dus geen vanzelfsprekendheid meer, alleen de echt ervaren spelers die het spel goed onder controle hebben kunnen de perfect vloeiende aanval opzetten. Overigens beloofden de mannen van het ontwikkelteam ons wel dat dit geen genadeloze bedoeling wordt. Onervaren spelers gaan nog steeds prima uit de voeten kunnen met FIFA 11, de ervaren speler zal simpelweg wat meer beloond gaan worden.

In de paar potten die wij te spelen kregen bleek het geheel in ieder geval subtiel in elkaar te steken. Het belangrijkste was niet het effect van onze precisiepa es, maar meer het gevoel dat een succesvolle aanval deze keer opriep. Voorheen was een vloeiende aanval vanzelfsprekend, dit keer was er veel meer sprake van een trots gevoel en een idee van beloning als we dan eindelijk voor de goal oog in oog met de keeper kwamen. FIFA 11 belooft nog honderden kleine aanpa ingen en over de verschillende veranderingen in de diverse modi is nog niet eens gesproken, maar het voelde in juni al behoorlijk af en positief anders. Voor degenen die het willen weten trouwens, we versloegen in onze paar partijen hands-on twee keer een Zweed, een Amerikaan, een Engelsman en een Nederlander van een gamemagazine; jammer genoeg hebben we ons geluk niet tegen een Spanjaard kunnen beproeven, dat mogen onze jongens op 11 juli 2010 om 20:30 doen…


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou