FIFA 07 developer blog (deel 1) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het is altijd leuk om een kijkje in de keuken te krijgen. Helemaal als het een toffe game betreft. Ditmaal mogen we over de schouder van Joe Booth, senior producent van FIFA 07, meekijken. Joe vertelt ons meer over de nieuwe features van de game en die beloven zeer intere ant te worden.

Joe Booth: Welkom op het officiële FIFA 07-blog! Als senior producent en geestelijk vader van FIFA 07 leek het me aardig om jullie, onze fans, een paar belangrijke tips te geven om dit prachtige spel onder de knie te krijgen en het maximale uit alle nieuwe functies te halen. De komende weken zullen de leden van het ontwikkelingsteam en ik dus tips geven waarmee je een betere speler kunt worden, zodat je beter voorbereid de eer van je club kunt verdedigen.

Je moet voor FIFA 07 nu denken en besli ingen nemen als een voetballer, wil je echt succesvol op het veld worden. Door de nieuwe kunstmatige intelligentie voor je eigen spelers en de tegenstander moet je dezelfde tactiek toepa en en keuzes maken als wanneer je zelf op het veld zou staan. De vaardigheden van de speler, de positie van de speler aan de bal en de positie van zijn teamgenoten zijn allemaal bepalende factoren voor hoe goed je prestaties zullen zijn. Door de grondig herziene database en realistischere statistieken is het erg belangrijk om je aandacht te richten op de specifieke kwaliteiten van je spelers, zodat je alle mogelijkheden van je team kunt benutten.

Om je te helpen een nieuw team te leren kennen, kun je de helpfuncties ‘Stats hint’ en ‘Spelersnaam’ in de opties aanzetten. In het venster ‘Stats hints’ staan zes belangrijke spelerskenmerken.

Emotionele hoogte- en dieptepunten

Voordat we het over tactiek gaan hebben, wil ik een paar dingen belichten. Dit jaar willen we echt jouw trouw aan je club belonen. We willen dat je de emotionele ups en downs van je club meemaakt tijdens de wedstrijd en tijdens het seizoen. Ik vond het belangrijk om de verpletterende teleurstelling na een 3-0-uitnederlaag én de uitzinnige vreugde na het verslaan van Man United op Old Trafford na te maken.

We hebben dus een engine ontwikkeld die voortdurend elke beweging op het veld volgt en de emotionele toestand van het thuis- en uitpubliek nabootst tijdens elk hoogte- en dieptepunt in een wedstrijd. Die emotionele toestand heeft invloed op alle geluidsniveaus. Als het bezoekende team te veel aan de bal is, gaat het thuispubliek morren. Staat het thui pelende team met één doelpunt voor en zijn er nog maar een paar minuten te spelen, dan maakt het publiek de scheidsrechter duidelijk dat hij moet affluiten. Het idee erachter is dat we de toeschouwers gebruiken om het gevoel dat je tijdens een echte voetbalwedstrijd hebt te versterken.

Interactieve competities

Een andere manier om je te laten meeleven met de succe en en vernederingen van je club was door online interactieve competities voor de F.A. Premiership, de Bundesliga, de Franse Ligue 1 en de Mexicaanse 1e divisie op te zetten. Je kunt elke week voor je club tegen je rivaal spelen volgens het echte speelschema. Als zij spelen, speel jij ook. Ben je dus een fan van Manchester United en speelt Man United volgende week bijvoorbeeld tegen Everton in de Premiership, dan:

wordt de speelronde op donderdagavond geopend, ga je online en neem je het op tegen fans van Evertonspeel je zoveel wedstrijden in die ronde als je wiltwordt de speelronde op zaterdagavond geslotenen krijgt de club die het vaakst heeft gewonnen op alle platforms de drie punten in de interactieve Premiership.

Er is een top 100 van spelers per club per platform, zodat je kunt zien hoe je het doet ten opzichte van alle andere fans. Er zijn lobbyrooms waar je met andere fans kunt chatten om tactieken uit te wi elen enzovoort. Volgende week ga ik uitgebreider in op onze interactieve competities.

Tactiek: schieten

FIFA 07 kent nu drie verschillende schoten: wreefschoten, kla eschoten en boogballetjes, naast kopballen en volleys. Voordat je een bepaald soort schot kiest, moet je kijken in wat voor situatie je zit.

Factoren die invloed hebben op schieten:

Staat je speler onder druk van verdedigers?Staat er een speler in de weg?Heb je tijd om de bal aan te nemen of moet je meteen uithalen?Wat is de positie, richting en snelheid van de bal als je hem raakt?Is je speler moe?Probeer je het schot te plaatsen met een kla eschot of ga je voor kracht?Met welk been ga je schieten en sta je aan de goede kant van het veld voor dat been?Waar richt je op?Waar is de keeper?

Wreefschot (schieten)

Dit is een heel direct schot dat moeilijk te besturen is, maar wel heel hard gaat. De kans dat de bal wordt gestopt en terug in het veld komt is groter bij harde schoten. Keepers hebben meer moeite om de bal onder controle te krijgen.

Boogballetje (L2 + schieten op ps2)

Een boogballetje kun je het beste proberen als je aanvaller veel ruimte heeft en de keeper voor zijn doel staat. Bij dit type schot wordt de bal over de keeper gelift en valt hij in het lege doel. Maar je moet goed oefenen en een goed oog hebben om te bepalen hoeveel kracht er nodig is om de keeper te verslaan en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de bal niet hoog over gaat.

Kla eschot (L2 + schieten op ps2)

Nieuw in FIFA 07. Dit soort schoten wordt uitgevoerd met de binnenkant voet van het sterkste been van de speler om de bal heel precies te laten krullen. Als het schot goed wordt uitgevoerd, kan de keeper er onmogelijk bij en zorgt het voor spectaculaire doelpunten.

Als vuistregel kun je onthouden dat je dit schot het beste kunt laten uitvoeren door een speler met een goede trap die genoeg tijd en ruimte heeft.

Bij een kla eschot moet je weten wat het favoriete been van de schutter is. Als je zijn zwakkere been gebruikt, wordt de kans kleiner dat de speler de bal goed raakt. (Opmerking: dit is niet van toepa ing voor PSP.)

Onze tip: zorg ervoor dat je weet wat het favoriete been van je speler is. Als je verkeerd staat, wordt het schieten veel moeilijker. Zowel links- als rechtsbenige spelers hebben bijvoorbeeld een grotere kans om te scoren als ze recht naar het doel kijken. Maar als een linksbenige speler de bal vanaf rechts schiet, is de kans groter dat de bal de hoek indraait. Voor rechtsbenige spelers is dat precies andersom.

Kopballen en volleys

Nadat de pa ende speler een bal heeft voorgezet in het strafschopgebied, kun je je aanspeelpunt laten bewegen en kiezen wat voor soort contact je hem met de bal wilt laten maken (als er tenminste geen verdediger is die eerder bij de bal komt).

Als je stil blijft staan als de voorzet komt, kun je de bal beter richting doel koppenLaat je je speler naar de bal toegaan, dan is de kans groter dat hij kan koppen en kan hij harder koppen, maar is de kans kleiner dat de bal op doel gaatDoor je speler van de bal af te laten bewegen, is de kans op een spectaculaire volley of zelfs een omhaal groter.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou