De jungleshooter Far Cry van het Duitse Crytek werd in 2004 door vrijwel iedereen positief ontvangen. De stoere Jack Carver moest zich, met geweer in de hand, een weg vechten door hordes bonkige kerels en griezelige monsters op een tropisch eiland. De opvolger van Far Cry is al tijden bekend: Crysis. Of toch niet? Omdat Ubisoft de naam Far Cry in handen heeft, is de officiële opvolger van Far Cry niet Crysis, maar Far Cry 2. En dat het een grote concurrentiestrijd gaat worden tussen die twee, staat vast na onze indrukwekkende eerste kijk op Far Cry 2, dat zijn wereldpremière beleefde op de Games Convention. Als één van de eersten ter wereld kreeg Gamer.nl dan ook de kans om de allereerste ingame presentatie te zien van Far Cry 2. Het volgepropte zaaltje werd ontvangen door een duidelijk zichtbaar zenuwachtige Clint Hocking, Creative Director, en zijn sidekick die de game zou tonen. Vrijwel meteen werd de game opgestart en werd er tijdens het spelen uitleg gegeven. Zo hoort het: gewoon lekker de game zelf laten zien en niet allemaal mooie beloftes vergezeld van trailers waarvan je niet zeker weet of ze nou wel of niet ingame zijn. De demo begon in de jungle. De Afrikaanse jungle welteverstaan, want Far Cry 2 speelt zich af in een willekeurige Afrikaanse 'failed state' (een land zonder sterke regering waar chaos en anarchie heerst). De graphics weten meteen indruk te maken door de geloofwaardige look van de jungle en de verdomd mooie schittering op het mes wanneer de hoofdpersoon (niet Jack Carver) door de zon loopt. Na de jungle volgde een klein kamp waarover je uitkeek, omringd door donkergele woestijn. Een pick-up met gewapende mannen kwam aanrijden en de mannen stapten uit. Er werd benadrukt dat de hele demo volledig non-scripted was. Far Cry 2 doet qua filosofie erachter zeer veel denken aan Crysis. Er is een open wereld, je kunt in alle voertuigen, de vijandige AI is volledig non-scripted en er zijn verdomd veel vergelijkbare technische snufjes, waarover later meer. De open wereld kun je zien op je kaart, die je ingame kunt bekijken (Ubisoft wil af van het onnodig door menuutjes bladeren). Het gehele speelveld is maar liefst vijftig vierkante kilometer groot en is volledig vrij te verkennen gedurende de game. De openheid is in meerdere opzichten aanwezig. Zo zul je aan het begin van de game kunnen kiezen uit een dozijn huurlingen, waarvan jij er één speelt. De overige huurlingen zullen echter wel in de game zitten als niet-speelbare personages en je kunt ze te vriend houden of er een vijand mee worden. Far Cry 2 heeft uiteindelijk één doel: het vermoorden van de wapenhandelaar 'Jackal'. Voor de rest kun je alles zelf bepalen. Er zijn milities waarbij je zelf kunt kiezen of je ze te vriend houdt, tot vijand maakt of tegen elkaar uitspeelt. Deze milities hebben zelfs een geheel eigen hiërarchie, waarbij lager in rang geplaatsten de hoger geplaatsten vervangen als je deze vermoordt. Voor zover wij hebben kunnen oordelen, gaat Far Cry 2 over échte openheid.De speler greep een auto, na het kamp binnen geslopen te hebben, en reed ermee weg. Hij werd onmiddellijk op de hielen gezeten door militieleden, die ook een auto pakten. Dit is wederom niet gescript: de kunstmatige intelligentie herkent dat de auto de beste manier is om de vijand af te stoppen en handelt ernaar. Zo zit het hele spel in elkaar. Hierna volgt een korte achtervolging tot de volgende berg krotten. In plaats van eromheen te rijden, rijdt de speler recht door alle golfplaten en planken, die op geweldige wijze realistisch worden weg gebeukt. Op een gegeven moment komt de auto tot stilstand en begint er een interessant vuurgevecht. De kunstmatige intelligentie zoekt dekking en flankeert. Door lichte dekking zoals golfplaten of planken kun je heen schieten. Wanneer je op kisten munitie schiet, knallen ze uit elkaar en schieten de kogels alle kanten op. Wanneer je op een gastank schiet vliegt deze in het rond en ontploft deze. Het is niet zozeer de vraag wat er allemaal mogelijk is, meer de vraag wat er níét mogelijk is. Wat zou je doen als je zelf een geweer in je hand had en je moest vijanden uitschakelen? Met die mindset moet je Far Cry 2 ingaan, want negen van de tien keer klopt alles gewoon helemaal, qua wat er mogelijk is. En dat is een heel groot compliment waard. Na het vuurgevecht ontvlucht te zijn krijgen we een ingame presentatie van het technische departement. Er wordt getoond hoe je takken één voor één van een boom af kunt schieten. Hoe je een boom aansteekt en het vuur overslaat op droog grasland, vegetatie en houten gebouwen. Hoe de wind het vuur naar een bepaalde richting drijft. Het is allemaal zeer indrukwekkend en dan hebben we nog lang niet alles gehad. De wind zelf, bij een zware storm, kan ook takken van bomen rukken of zelfs hele bomen ombeuken. Regen kan uiteraard vuur doven. En, je had het misschien al bedacht, er zit naast een eng realistische weercyclus ook een volledig dynamische dag/nachtcyclus in Far Cry 2. In versneld tempo wordt getoond hoe de zon opgaat en de bomen lange schaduwen op de grond werpen, hoe de zon stijgt tot aan de hemel en hoe deze vervolgens na een schemering weer onder gaat. Dit ziet er écht enorm goed en sfeervol uit. Hocking wist bovendien te melden dat, als leuke toevoeging, het weer ietwat kan worden aangepast aan jouw acties. Wanneer er een vriend van je zal sterven, slaan de regendruppels hard neer op de grond. Bij het glorieus volbrengen van een missie breekt de zon door de wolken. Het weersysteem is absoluut niet gescript, alleen dit hebben de ontwikkelaars ingebouwd om ietsje meer sfeer toe te voegen. En dan is er nog het aanvallen van een oliedepot, wat de missie is van de getoonde demo. Gewapend met vlammenwerper wordt chaos en vernietiging gecreëerd. Als de schotwonden die de tegenstanders je aandoen te ernstig worden, kun je jezelf oplappen met een leuke animatie, waarbij je bijvoorbeeld een kogel uit je hand trekt. Echter, op een gegeven moment word je neergeschoten en lig je bijna levenloos op de grond. Plotseling komt Marty, één van de personen die je eerder in de demo bent tegengekomen, je wegslepen en in veiligheid brengen. Ook dit is geen gescripte gebeurtenis. Marty komt namelijk op je af omdat je hem eerder hebt aangesproken (zodat hij weet dat je in de omgeving bent) en omdat hij een vuurgevecht hoorde en dus ongerust werd. En het opvallende is: je kunt deze Marty ook met een kogel naar de andere wereld helpen in de game. Je kiest dus daadwerkelijk hoe je zelf speelt en reken er maar op dat het gevolgen heeft. Het laatste beeld dat we van Far Cry 2 kregen was de speler die een paraglider pakte en over de Afrikaanse steppen door de lucht gleed. Antilopen die bij de rivier aan het drinken waren stoven uiteen. Ja, deze game is ongelooflijk indrukwekkend. Indrukwekkender dan Crysis? Wellicht. Niet alleen de technische snufjes, maar met name de invloed daarvan op de gameplay en het daadwerkelijke gevoel dat je in een open wereld dwaalt doen ons geloven dat we hier met een echte topper en meer dan een volwaardige opvolger van Far Cry te maken hebben. De setting is uitermate goed gekozen en is extreem sfeervol verwezenlijkt. Ja, Far Cry 2 heeft ons meteen al, bij de eerste kijk erop, weten te overtuigen. Hopelijk zien we heel snel meer van deze shooter.