Voor meer achtergrondinformatie over het verhaal en de setting, moet je lekker onze preview lezen van een paar weken terug. Daarin wordt in veel meer detail uitgelegd wat de hoofdpersonages beweegt. Weet alleen dit: Monkey moet Trip te allen tijde beschermen omdat zij hem een hoofdband om heeft gedaan, wat hem in principe haar slaafje maakt. Hij wordt dus gedwongen samen met haar op avontuur te gaan.

Trip staat haar mannetje
Gelukkig betekent dit niet dat je constant Trip uit de brand aan het helpen bent. Ze weet zelf wel wanneer ze van een afstandje moet toekijken en wanneer ze te hulp moet schieten dankzij prima geprogrammeerde AI. Ze liep bij onze speelsessie nooit in de weg. Sterker nog, we konden haar hulp zelfs inroepen om van een stel lastige robots af te komen die nog in de overwoekerde en verder verlaten stad ronddwaalden. Je kunt haar diverse taken laten uitvoeren, waaronder (al vrij vroeg in de game) de mogelijkheid  haar een zogenaamde EMP-blast uit te laten voeren die vijanden tijdelijk uitschakelt. Ook leuk was de mogelijkheid om Trip vijanden te laten afleiden. Terwijl zij wat in het rond roept zodat de robots in haar richting schieten, konden we met Monkey naar de soepblikken toe klimmen om ze een kopje kleiner te maken.

Het vechten lijkt tot nu toe nog niet veel diepgang te bieden, maar voelt wel goed aan. Monkey heeft namelijk een gigantische stok waarmee hij via twee actieknoppen rake klappen uit kan delen. Stel je hier niet al te veel bij voor: één knop is voor lichte klappen, één voor zware en gezamenlijk  zorgen de knoppen voor een flinke veeg met de stok. De klappen geven echter net de juiste feedback via het geluid, de trilling en de manier waarop vijanden er kapot door gaan Op deze manier voelt het vechten toch lekker aan. We hopen echter wel dat het knokken uitgebreider wordt naarmate de game vordert, want we kunnen ons voorstellen dat het snel gaat vervelen.

Monkey is een aap

De focus van de game lijkt vooral op de klimpartijen van Monkey te liggen. Wat dat betreft maakt Monkey zijn naam dan ook helemaal waar. Overal in de spelwereld zijn richels en uitstekende metalen buizen en palen waar de spierbundel dankbaar gebruik van kan maken. Het klimwerk gaat met één knop en is daardoor vrij simpel uit te voeren. In het gedeelte dat wij speelden hoefden we nergens bang te zijn dat Monkey een afgrond in viel, simpelweg omdat de game automatisch het goede platform kiest waar je op moet springen. Dit haalt wel wat van de uitdaging weg, maar volgens de ontwikkelaar is dit gedaan om de game toegankelijk te houden.

De speeldemo eindigde met Monkey die zijn grote vriendin Trip op de rug moest dragen. Er is namelijk een gigantisch mijnenveld waar we doorheen moesten rennen en alleen Monkey heeft blijkbaar genoeg precisie om veilig de overkant te kunnen bereiken. Heel uitdagend was het echter niet; we moesten bijna ons best doen om überhaupt in de buurt te komen van de mijnen. En dat geldt eigenlijk voor de gehele speelsessie. We kunnen begrijpen dat het begin simpel gehouden werd om niemand af te schrikken, maar we hopen wel op meer uitdaging in de complete game. Hoe mooi de felle kleuren die Heavenly Sword-ontwikkelaar Team Ninja uit de consoles pompt dan ook mogen zijn, verder komen in de game moet natuurlijk wel wat bloed, zweet en tranen kosten. Enslaved is echter een typisch gevalletje van ‘game die niet goed tot zijn recht komt op een beurs’, dus een definitief oordeel houden we nog achterwege. Huidige status: hoopgevend.
 

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3