We werden door Activision gevraagd of we zin hadden om naar London af te reizen, voor een eerste blik op Enemy Territory: Quake Wars, een aanbod waar we natuurlijk geen nee tegen zeggen! Enemy Territory: Quake Wars wordt net als het origineel ontwikkeld door Splash Damange, een studio die zijn oorsprong kent in de modscène. Het team begon ooit als een groep enthousiastelingen die in hun vrije tijd de Quake 3 modificatie Quake 3 Fortress ontwikkelden. Omdat id Software zo onder de indruk was van deze game, kreeg Splash Damage de kans om de multiplayer van de Return to Castle Wolfenstein uitbreiding te maken.
Paul Wedgwood, eigenaar en Lead Game Designer bij Splash Damage, gaf ons een uitgebreide presentatie van Enemy Territory: Quake Wars. Alles wat we te zien kregen werd in real-time voor onze neus gespeeld. “Hierdoor kan het zijn dat er soms wat mis gaat tijdens de presentatie. De versie die we laten zien is de meest recente versie en geen speciale build die we voor de pers in elkaar gedraaid hebben. Het kan daarom voor komen dat er soms wat vreemde bugs de kop op steken. Ga er maar van uit dat alles wat niet mooi is, niet in de uiteindelijke versie aanwezig is!”, lacht Paul.
Enemy Territory: Quake Wars is niet echt een vervolg op Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory, maar wat men noemt een 'spirituele opvolger'. Het spelconcept is in grote lijnen gelijk gebleven, maar de setting is compleet anders. Zoals de naam al doet vermoeden, situeert Quake Wars zich in het Quake universum. Het spel speelt zich vóór Quake 2 en Quake 4 af en vertelt het verhaal rond de Strogg invasie op Aarde. Het Quake universum is voornamelijk gekozen, omdat de Quake verhaallijn nog genoeg onduidelijkheden bevat die met Quake Wars opgehelderd kunnen worden. Een andere reden is het grote verschil tussen de Strogg en de Global Defence Force (GDF), waarover later meer.
Eén spelmodeEnemy Territory: Quake Wars is een first-person shooter die alleen in multiplayer te spelen is. Door de complexiteit van het spel heeft Spash Damage besloten om ook geen poging te doen bots aan het spel toe te voegen. De multiplayer beschikt opvallend genoeg ook maar over één spelmode, waarin elk team verschillende objectives moet zien te volbrengen. Op een gigantische kaart bevinden zich een aantal doelen die in een bepaalde volgorde moeten worden afgewerkt. Wanneer één van de teams een doel behaalt, veroveren ze een nieuw stuk grond waardoor de frontlinie een stukje opschuift. Op deze frontline vinden meestal de gevechten plaats, al ben je natuurlijk vrij om ook andere delen van de map te bezoeken.
De doelen die je moet behalen zijn elke keer weer behoorlijk verschillend. De ene keer zul je een brug moeten repareren, in een andere missie zul je in vijandig gebied een buitenpost moeten plaatsen. Dit laatste doe je door een mobiele controlepost het vijandige gebied in te rijden. Doordat dit voertuig vrij kwetsbaar is en zichzelf niet kan verdedigen, zal het hele team moeten helpen met de escorte van dit voertuig. Teamwerk is namelijk waar het om draait in Quake Wars en dit is ook de voornaamste reden waarom Splash Damage de maps ontwerpt voor een spelersaantal van zo'n 24 tot 32 mensen. Met deze beperkte aantallen houd je nog enig overzicht over je team en leer je je teamgenoten tijdens het spelen nog enigszins kennen. Je kunt het spel wel met meer mensen spelen, maar dat komt in de meeste gevallen de spelervaring niet ten goede.
Reacties op: Enemy Territory: Quake Wars
Erwie
masterwillems
kreative
misjnoe
Lord Vampire
Ik heb wel echt enorm veel zin in dit spel, kan niet wachten!
Eglaerinion
Anyways mooie preview, doet me sterk denken aan Battlefield 2 maar dan in een moderne setting.
Aligator NL
Untitled Player
XoR^
Cerberuse
Dus als je Doom 3 in high quality speelt hoef je je geen zorgen te maken over Quake Wars.
als je Doom 3 op lagere kwaliteit speelt zal je Quake Wars ook op lagere kwaliteit spelen
Ik vermoed dus dat de systeem vereisten van Quake wars iets hoger dan Doom 3 worden, maar niet te veel.
TripleDad
Cerberuse
Maar in plaats van gewoon schade toe te brengen zoals in de emeste spellen met een "health" balk ofzo, werkt het in quake Wars met bijvoorbeeld de wielen kapot te maken van de vijandige tanks, zodat ze heel traag rijden en moeite hebben met de besturing
Eglaerinion
Eglaerinion
masterwillems
vrYkos
Aligator NL
fhwendel
Alleen jammer dat het alleen MP zal zijn, zou hiermee ook een goed in elkaar stekende SP van kunnen maken voor practise, maarja dat is aan hun om dit te beslissen.
Hoop wel dat de mist die op enkele plaatsen komt te hangen niet, zoals in CoD2, voor flinke framedrops gaat zorgen, kan heel wat spelplezier bederven.
=HellFire=
=HellFire=