Spelers die al eerder met Fight Night in de weer zijn geweest zullen direct merken dat de besturing van MMA grotendeels gebaseerd is op deze reeks. Zo deel je slagen uit door bewegingen te maken met je rechter analoge stick. Wil je bijvoorbeeld een gewone stoot maken dan druk je de stick snel naar boven en naar links, terwijl je een uppercut maakt door je stick van linksonder naar linksboven te slaan (afhankelijk van de arm waarmee je wilt slaan maak je de beweging de andere kant op). Wanneer je de linker-trigger indrukt dan deel je in plaats van een slag een trap uit. De bewegingen die je moet maken voor een trap blijven in principe dezelfde als die voor een slag, waardoor de besturing direct intuïtief aanvoelt.

Let wel, alle trappen en stoten zijn standaard gericht op het hogere gedeelte van het lichaam. Wil je de tegenstander raken op het onderste gedeelte dan zul je de rechterschouderknop in moeten drukken. Hierdoor werd het voor ons een klein beetje een uitdaging om bijvoorbeeld een lage trap op het lichaam te raken, maar toch blijft de besturing eenvoudig en konden we na een korte uitleg van een producer flink wat rake klappen uitdelen.

Eenvoud

Uiteraard kregen we ook wat stoten en trappen terug, maar ook in verdedigend opzicht staat MMA zijn mannetje. Puur omdat de makers andermaal voor de eenvoudige aanpak hebben gekozen. Blokken doe je gewoon met de rechter-trigger; wil je een slag of trap ontwijken dan geef je daarnaast nog een korte ruk aan de linker analoge stick. Om een slag of stoot op te vangen hoef je alleen de beide triggers ingeduwd te houden om vervolgens de rechter-stick naar boven of naar beneden te duwen (afhankelijk van een lage of hoge aanval). Als verdediger moet je wel oppassen, omdat de aanvaller door een simpele druk op de linkerschouderknop een schijnaanval kan uitvoeren. Reageer je op zijn schijnaanval dan ligt je verdediging aan de andere kant helemaal open. Iets wat in een potje MMA fataal kan aflopen.

Deze manier van besturen zorgde er niet alleen voor dat we direct het gevoel hebben dat de vechter precies doet wat we van hem verwachten, maar ook dat het spel vloeiender en sneller verloopt dan concurrent UFC. Zonder dat we het idee hebben dat button bashers straks een potje fluitend als winnaar afsluiten. Nog steeds draait het om timing en strategie, maar zonder dat je een training van drie dagen om het juiste gevoel in je vingers te krijgen. Aan de andere kant voelt het winnen van een partij nu wel minder als een echte overwinning aan, omdat je er voor gevoel toch wat minder hard voor hoeft te werken.

Grondgevechten

Mixed Martial Arts is echter veel meer dan alleen maar trappen en stoten uitdelen, want ook op de grond en staand tegen de kooi waarin de meeste MMA-gevechten zich afspelen, worden de meest heftige duels aangegaan. Het zal je alleen niet verbazen dat ook hier weer eenvoud troef is. Een simpele druk op de Y-knop (wij speelden de Xbox 360-versie) dwingt de spelers al in een clinch. Nog een druk op de knop manoeuvreert de speler naar een eventueel gunstigere positie. Ga je liever op de grond verder dan volstaat een druk op de A-knop om je tegenstander tegen de grond te gooien of duwen, afhankelijk van de speelstijl van je vechter.

Verdedigen is mogelijk nog makkelijker gemaakt. Is je tegenstander op zoek naar een betere positie dan voel je de controller trillen. Druk dan direct op de B-knop en jouw vechter zal proberen dit te verijdelen. Uiteraard is het hier vooral van belang dat je vechter nog wat energie overheeft, want anders zal je tegenaanval weinig tot niets uithalen. Nog interessanter wordt het wanneer je een submission wilt uitvoeren. Zodra een submission mogelijk is, hoef je slechts op de X-knop te duwen. Wat volgt is een soort van minigame waarbij het aankomt op reactievermogen en timing. Zo zie je bij een submission waarbij je de arm van de tegenstander wilt breken een X-ray beeld van het desbetreffende lichaamsdeel. Beide spelers moeten vervolgens op een bepaald moment op een knop duwen (X of B).

Bij een choke-submission wordt de camera dan weer ingezoomd op het nek van het slachtoffer en moeten de spelers een bepaalde beweging met de rechter analoge stick nabootsen. Krijgt de aanvaller de overhand dan ziet de andere speler het scherm steeds donkerder worden, tot het moment dat het game-over is. Erg grappig gedaan, hoewel het gebruik van een minigame in dit genre niet echt gebruikelijk is. Door dit korte intermezzo word je eigenlijk uit het gevecht gehaald en dat past toch eigenlijk niet in een Mixed Martial Arts-vechtgame. Daar moet je constant op je hoede zijn en vooral niet je tijd verdoen met vreemde spelletjes.

Misschien dat we hardcore UFC-spelers nu tegen het zere been trappen, maar de eenvoudige opzet van zowel de staande alsmede de grondgevechten sprak ons toch wel aan. Het draaien met je analoge stick tot je er gek van wordt in een potje UFC lijkt in MMA slechts op een nare droom. Aan de andere kant wordt het misschien allemaal wat te simpel en zullen spelers uiteindelijk toch voor UFC kiezen, omdat de uitdaging gewoon groter is. Uiteraard hebben we slechts een handvol potjes gespeeld en zullen we er nog veel moeten spelen om MMA tot op het bot uit te testen, maar de basis voor een prima vechtgame lijkt hier in ieder geval te zijn gelegd.

Live Broadcast-modus

Bovendien heeft MMA nog iets speciaals achter de hand. Namelijk de Live Broadcast-modus in het online gedeelte van MMA. Een modus die door menig speler als iets nieuws en fris zal worden ervaren in dit genre. In deze modus is het namelijk gedaan met de saaie een-tegen-een partijtjes met mensen die je nog nooit hebt gezien en ook nooit zult zien, gedaan met wedstrijden die slechts door jou en je tegenstander worden bekeken en ook gedaan met wedstrijden die je louter een paar punten op je ranking opleveren.

In Live Broadcast neem je het nog steeds op tegen een tegenstander, maar wel onder het oog van (hopelijk) duizenden andere spelers dankzij het feit dat de potjes live gestreamed worden via PlayStation Network, Xbox Live en de PC. De Live Broadcast wedstrijden zijn bovendien geen gewone wedstrijden die constant plaatsvinden, maar zorgvuldig worden uitgezocht door het team achter MMA zelf en op verzoek van de community. Spelers die het goed doen kunnen bijvoorbeeld worden uitgenodigd voor een wedstrijd, maar ook spelers die er een bijzonder vechtstijl op nahouden.

Vervolgens worden de wedstrijden ver van tevoren aangekondigd en kunnen de betrokken spelers zich gaan verdiepen in hun tegenstanders door replays van gespeeld wedstrijden terug te kijken op de website van MMA. Nog leuker wordt het wanneer je een hypevideo hebt opgenomen voor de tegenstander om hem een beetje bang te maken. Hypevideo’s zijn eigenlijk niet meer dan een kort filmpje waarin je jouw tegenstander probeert te imponeren, maar zorgen er wel voor dat de spanning al voor de wedstrijd wordt opgebouwd.

Heb je een gevecht gewonnen dan blijft het niet alleen bij de eeuwige roem die je verwerft doordat er duizenden kijkers getuige zijn geweest van de overwinning, maar belooft EA Sports ook daadwerkelijk prijzen beschikbaar te stellen zoals bijvoorbeeld sponsorcontracten bij bestaande (sport)merken of een heuse in-game victory belt die je bij je volgende partij kunt tonen aan je tegenstander. Als dat niet de juiste (vecht-)sfeer oproept dan weten wij het ook niet meer.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3