E3-preview: Wolfenstein 2: The New Colossus (hands-on) | Gamer.nl

Wolfenstein 2: The New Order was in 2014 naast een verfrissende shooter óók de spirituele opvolger van The Darkness. Ontwikkelaar MachineGames bestaat immers voor een belangrijk deel uit oud-werknemers van Starbreeze Studios. Het is niet zo verrassend dat het vervolg, The New Colossus, wederom leunt op intrigerende in-game tussenfilmpjes, een bizarre setting en markante personages.

Op de E3 in Los Angeles mogen we amper een kwartier aan de slag met de game die de persconferentie van Bethesda afsloot. De demonstratie begint nogal ongemakkelijk, omdat ze ons compleet in het ongewi e laat over de context. We treffen BJ Blazkowicz op een ziekenhuisbed (niet zo heel raar gezien hij aan het einde van deel één behoorlijk naar de klote was), maar over het waarom blijven de aanwezige Bethesda-medewerkers angstvallig stil.

Eén spoiler

Zelfs onze concrete vragen naar de context worden niet beantwoordt. Het begin van de demo zet ons des te meer aan het denken, omdat andere personages vervolgens hinten naar een hele heftige ingreep die BJ zou hebben ondergaan. Tja, om dat te kunnen plaatsen (en de bizarre insteek van het vervolg te kunnen duiden), kunnen we helaas niet anders dan vervallen in één spoiler, die weliswaar helemaal aan het begin van de game al aan bod komt.

Afijn, komt-ie: op het internet denken fans naar aanleiding van de trailer op Bethesda’s conferentie te hebben achterhaald dat het hoofd van BJ op een ander, minder kapotgeschoten lichaam is geplaatst. Gezien BJ in onze demo een nogal markante choker draagt, zou dat zomaar kunnen kloppen. Tot zover het einde van de (mogelijke) spoiler.

Zeker weten doen we het overigens niet. We zien enkel dat de norse protagonist niet wakker wordt in een alledaags ziekenhuisje, maar in een onderzeeër die op dat moment nét wordt aangevallen door nazi’s, die in dit alternatieve stukje geschiedenis de Verenigde Staten zijn binnengevallen. Het is niet zo verra end dat zij op zoek zijn naar BJ – die ook tot hun verra ing nog blijkt te leven - en zijn compagnons. En dus hijst Blazkowicz zichzelf in een rolstoel en gaat hij op onderzoek uit. Het duurt niet lang tot BJ zijn volautomatische pistool als vanouds leegt in het torso van zijn tegenstanders.

De keuze van MachineGames om de gevreesde id Tech 5-engine te laten voor wat-ie is, is prijzenswaardig. Natuurlijk is het moeilijk vergelijken, maar de nieuwe id Tech 6-engine oogt en speelt voor ons gevoel een stuk vriendelijker dan diens voorganger. De pc waarop we spelen draait weliswaar op zware hardware, maar dat doet niets af aan hoe imponerend bijvoorbeeld de animaties zijn.

Heerlijk

Het blijkt uit onze demo overduidelijk dat de markante sfeer en het absurde dialoog van het origineel ook in The New Colo us de boventoon voeren. Helaas kunnen we dat vrijwel niet toelichten zonder te vervallen in wel heel gevoelige spoilers. Daarmee doen we de spanning bovendien te kort. Laten we ’t erop houden dat vrijwel alle geliefde personages uit het eerste deel hun comeback maken, al gaat niet iedere terugkeer naar het strijdtoneel even vloeiend.

De actie tijdens onze speelse ie oogt mi chien ingetogen, maar speelt spectaculair. Terwijl we ons in een rolstoel van kamertje naar kamertje loodsen en we zelfs af en toe een rolband meepakken om nog sneller de onderzeeër – die uiteraard aan de oppervlakte ligt – te kunnen verlaten, jagen we nazi na nazi over de kling. Het voelt zo ontzettend lekker. De pacing, de actie an sich, de humor, het leveldesign: MachineGames weet echt als geen andere studio wat een goede singleplayershooter onderscheidend maakt.

Helaas houdt de demonstratie van The New Colo us al op voordat ze überhaupt begonnen lijkt. Maar ergens zijn we er blij om: hoe minder we van deze game weten, des te meer we ervan kunnen genieten op release. Als The New Colo us vasthoudt aan wat deel één goed maakte, kan er immers weinig misgaan. Bovendien lijkt dat behoudende principe hoog in het vaandel te staan bij MachineGames.

Wolfenstein 2: The New Colo us verschijnt op 27 oktober voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.