Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3-preview: Skull & Bones

Een van de verrassingen van de show

Geschreven door Ron Vorstermans op
Op de E3-conferentie in Los Angeles kondigde Ubisoft deze week Skull & Bones aan, een piratengame die hevig leunt op de fantastische zeegevechten uit Assassin’s Creed: Black Flag. In tegenstelling tot in Black Flag strijd je in Skull & Bones niet alleen tegen de kunstmatige intelligentie, maar ook tegen spelers van vlees en bloed. Het mag geen verrassing heten dat dat ontzettend leuk is.

Hoewel Ubisoft heeft aangegeven dat de game elementen kent die overeenkomstig zijn met die van een singleplayercampagne (als we dit vage statement goed interpreteren), lijkt de game met name geënt op het spelen met en tegen anderen, een beetje zoals For Honor. Heel veel meer over de structuur van het spel weten we niet en heel veel meer laat Ubisoft op E3 ook niet los.

Voelt heerlijk aan

We mogen in elk geval wel zelf aan de slag in de multiplayer. We spelen de modus Loot War, waarin je, ehm, oorlog voert, om loot. Er varen scheepjes rond (kunstmatige intelligentie) die je moet neerhalen om loot te verdienen. In de vijf-versus-vijf-modus is het de bedoeling om met meer loot te ontsnappen in de twee minuten durende Escape-ronde dan het andere team. Wil je als team echt effectief zijn, dan zorg je dus ook dat je je tegenstander omlegt, gezien je zo hun bijeengesprokkelde loot kunt overnemen. Het is een welbekend principe, dat door de toevoeging van een Escape-ronde een duidelijke climax krijgt.

De navalry combat uit Black Flag is heerlijk simpel en doeltreffend en dat is in Skull & Bones niet veel anders. Je richt door het schip de juiste richting in te varen: je rechterpookje op je controller gebruik je enkel om rond te kijken. Je kunt vrij ver in- en uitzoomen (het nut van zover ingezoomd spelen ontgaat ons overigens volledig) en kunt zien welk pad de kanonskogels afleggen door de linkertrigger in te houden. Met de rechtertrigger vuur je ze af, zowel aan de voor-, achter- en zijkanten van de boot.

Vooralsnog is er enkel de keuze uit drie soorten boten: een behendig ‘sluipschuttersschip’, een logge maar tot de tanden toe bewapende variant en het manusje van alles. Onze keus viel vooral op het kleinste schip. Het is heerlijk om uit het bereik van tragere schepen te varen en ze van afstand met een welgemikte barrage aan lood naar de zeebodem te sturen. Zeker de grote logge schepen zijn een fijne target voor de kleine behendige schepen, al duurt het dan even voordat ze daadwerkelijk uit zijn geschakeld.

Levensduur

Iets wat ons niet heel erg opviel in de trailer, maar des te meer in het oog springt als je de game speelt, is hoe mooi het water is. Dat is overigens ook gelijk de enige concrete overeenkomst met Rare’s piratengame Sea of Thieves. Het golvende sop kweekt tijdens onze speelsessie weergaloze zonnige vergezichten. We zijn dan ook benieuwd wat Ubisoft nog meer in petto heeft op de Indische Oceaan. Regen, onweer en storm zouden met zulke blooming-effecten geweldige toevoegingen kunnen zijn.

De levensduur van multiplayergames is meestal kort als ze niet heel erg goed zijn. Ubisoft weet dat ook: iets meer dan tien procent van de spelers van het door het gebrek aan balans gekwelde For Honor keerde voor het tweede seizoen terug naar de game. Dat is niet veel.

Afijn, net als bij For Honor stemmen de mechanieken van Skull & Bones ons voorafgaand aan de release al enthousiast, maar net als bij For Honor wil dat dus nog niet veel zeggen. Er kan nog een boel misgaan.

Maar er is een voordeel: in opzet lijkt Skull & Bones veel minder vatbaar voor een manke balans. Met maar drie verschillende schepen zijn er niet heel veel variabelen die roet in het eten kunnen gooien. Een papier-schaar-steen-principe is immers makkelijk te perfectioneren. Wat de singleplayer inhoudt valt nog te bezien – we verwachten er maar weinig van – en hoelang de actie leuk blijft is eveneens de vraag, maar wat ons betreft is Skull & Bones een van de verrassingen van de show. Het speelt en oogt in elk geval heerlijk.

Skull & Bones verschijnt in de herfst van 2018 op Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

EA-directeur krijgt beloning van ruim 17 miljoen euro Sony geeft details over Shadow of the Colossus-remake
5

Reacties op: E3-preview: Skull & Bones

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MikkelE30

    • 2 maanden geleden
    Denk dat deze het toch moet afleggen tegen Sea of Thieves als ik het zo beluister. Het is een typisch onuitgewerkt Ubisoft concept, terwijl SOT geboren is uit een passie voor piraterij. En dst zie je terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 maanden geleden
    Het lijken me niet directe concurrenten. Skull and Bones focust meer op de combat, een beetje als een World of Warships maar dan met piraten. Sea of Thieves is veel meer een MMORPG lite: Verkenning, vergaren van schatten, waarschijnlijk ook crafting etc etc spelen allemaal een rol.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 2 maanden geleden
    For Honor had bij release ook maar drie speelbare characters(class). Geloof mij maar dat er nu al 2 of 3 schepen klaar liggen die binnen 2 maanden na release als DLC worden toegevoegd. En ja, als je niet nog een Assassins Creed met piraten kan uitbrengen dan breng je toch gewoon For Honor opnieuw uit, maar dan met schepen. Copysoft noem ik ze vanaf nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 2 maanden geleden
    Het is natuurlijk duidelijk een Ctrl+C, Ctrl+V, maar zegt niet dat het niet vermakelijk kan zijn. Al denk ik dat de game snel al het zelfde wordt. Als het alleen maar dit blijft, denk ik dat het niet heel doorslaggevend gaat worden. SOT zie ik meer mensen aan trekken, al is het maar omdat je in SOT meer kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The_Scratcher

    • 2 maanden geleden
    Ik snap de hele vergelijking met Sea of Thieves niet zo. Behalve dan dat SOT ook een pirate setting heeft vind ik ze niks gemeen hebben verder. Het hele concept en ook de looks en cartoony graphics van SOT spreken mij totaal niet aan en vind het veel te kinderachtig over komen. Totaal niet mijn ding. Skull and Bones vind ik vele malen beter bij mij passen maar daar vraag ik me weer af wat er allemaal nog meer te doen is? Als het een exacte rip off is van de naval warfare uit AC Black Flag is skip ik hem. Dat heb ik samen met AC Rogue nu al 2x gespeeld en een 3x hoeft voor mij niet meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.