Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3-preview: Crackdown 3

Gooi je een granaat of toch die SUV?

Geschreven door Ron Vorstermans op
Ze is maar tien minuten lang, onze kennismaking met Crackdown 3. De actie lijkt in dat korte tijdsbestek heel erg veel op die van de vorige delen, zoveel is al snel duidelijk. Maar dat is geen zwaktebod, allerminst zelfs.

Alles wijst zichzelf in het segment dat we spelen. Het doel? In tien minuten zoveel mogelijk damage doen - letterlijk. In het speelgebied dat we doorlopen is onze opdracht wat dat betreft niet heel divers. Her en der zijn punten die ontdaan moeten worden van vijanden. De meeste schoffies leggen we met twee schoten in het hoofd om (wat nog altijd ontzettend makkelijk is door het geautomatiseerde richten dankzij het lock-on-systeem), andere vijanden met een schild vereisen meer inzet.

Het mooie aan het combatsysteem in Crackdown 3 is dat alles zichzelf wijst. Als we een granaat gooien richting onze tegenstander die is bewapend met een schild, laat die vijand zijn schild vallen. Vervolgens kunnen we het schild oppakken om dat snoeihard tegen de tegenstander te gooien en hem zo uit te schakelen – een stuk effectiever dan knallen, want daarmee doe je zo weinig schade op bullet sponges dat je er moedeloos van wordt.

Paramilitaire futuristische Rambo

De combat voelt van begin af aan intuïtief. De nieuwe doublejump- en boost-combo maakt bovendien dat je de grond maar een paar keer per minuut hoeft te raken. Je vliegt als een soort paramilitaire, futuristische Rambo over het speelveld, terwijl je granaten gooit, mensen door hun hoofd schiet, snel van wapens wisselt en af en toe een area- of effect-aanval doet door met je vuist op de grond te landen. Onsterfelijk ben je niet, zo weten we uit ervaring, maar bij vlagen voelt het zeker zo.

Het upgradesysteem van Crackdown 3 is eveneens trouw aan dat van vorige delen. Wil je nog sneller kunnen vliegen en nog hoger kunnen springen? Ga dan op zoek naar de Agility Orbs die door de stad op de meest logische en onlogische plekken verspreid liggen. Om al je andere vaardigheden te upgraden, hoef je ze enkel te gebruiken. Meer Strength om bijvoorbeeld grotere auto’s te kunnen optillen en weggooien krijg je door mensen te slaan. Wat je moet doen om je vaardigheden met wapens en granaten te verbeteren wijst zichzelf.

Het upgradesysteem van Crackdown 3 is in die zin verweven in de gameplay zelf. Geen gedoe met schuifjes of talent trees, het is de inzet die je levert en de speelstijl die je hanteert waarmee je bepaalt hoeveel en waarin je personage beter wordt. Net als de combat voelt het alsof het allemaal vrijwel automatisch gaat.

Geen zinnig woord

De actie, gecombineerd met de mooie graphics (maar de in onze optiek toch wat matige stijl), wist ons in die tien minuten tot onze eigen verrassing enorm te prikkelen. Toen we zagen hoe de game door een con-collega werd gespeeld, ontbrak dat enthousiasme daarentegen compleet. Crackdown 3 speelt dus beter dan dat het wegkijkt. Of de singleplayer op andere fronten – verhaal, missies en andere objectives – diezelfde standaard kent? Na tien minuten spelen kunnen we daar helaas nog geen zinnig woord over kwijt.

Crackdown 3 verschijnt op 7 november op Xbox One en Windows 10.

Dit artikel delen:

Lees meer

Waar is de Xbox One X te koop? Assassin's Creed: Origins krijgt speciale editie van 800 euro
3

Reacties op: E3-preview: Crackdown 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • -Lukic-

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Is nu nog dat hele Azure cloud reken gebeuren aawezig waardoor de hele omgeving volledig te slopen is? Dat was het hele innovatieve aan deze game.

    Moet overigens zeggen dat deel 1 mijn facoriete game is geweest op de XBOX 360. Maar daar ben ik volgens mij één vam de weinige in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @-lukic- nee, groot fan van Crackdown op de 360 hier.

    echter, deel 2 was zo kut dat ik nooit meer dacht dat er uberhaupt nog 1 kon komen..

    En wat vorig jaar nog 'the power of 10 xbox 360's with the cloud' was , is nu gereduceerd tot een nietszeggende trailer op iets wat lijkt van een 360 remaster, die binnen een minuut voorbij knalt met heel veel camera cuts om het totaal ontbreken van enige vorm van destructie te maskeren.

    teleurstellend is een understatement.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 2 maanden geleden
    Ziet eruit om te huilen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.