Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

E3-preview: A Way Out

Dynamische splitscreen en unieke gameplaymomentjes

Geschreven door Lucas May op
Een van de grootste verrassingen tijdens de persconferentie van EA was de indietitel A Way Out. Dit nieuwste project van de maker achter Brothers: A Tale of Two Sons wordt een coöperatieve game die de nadruk legt op verhaalvertelling. Gamer.nl mocht alvast aan de slag met een vroege versie van deze gedurfde game.

A Way Out draait om de personages Leo en Vincent, die samen een manier vinden om uit een zwaarbewaakte gevangenis te ontsnappen. Buiten de gevangenis houdt het gevaar nog niet op, want de gezochte criminelen worden hardnekkig achterna gezeten door de politie. Interessant is dat dit verhaal volledig in co-op moet worden gespeeld. Een singleplayer is dan ook niet aanwezig. De gameplay wordt bijna volledig in splitscreen vertoond, met uitzondering van cutscenes en een aantal unieke momenten.

Overleggen op de bank

Onze demosessie wordt begeleid door Josef Fares, de creatieve geest achter Brothers. Na te zijn ontsnapt uit de gevangenis bezoeken Leo en Vincent een tankstation om hun portemonnee te vullen. De twee spelers moeten eerst uitvechten wie het enige pistool krijgt. Volgens Fares is het eigenlijk vereist dat spelers bij elkaar op de bank zitten voor deze interactie. Het is wel mogelijk om A Way Out online te spelen, maar de ontwikkelaar vergeleek dit met een film kijken met het geluid uit. Na een kort overleg met onze medespeler kiezen we ervoor dat Leo, het personage dat wij besturen, het wapen gaat gebruiken.

De twee personages hebben ieder hun eigen persoonlijkheid. Leo is wat directer, terwijl Vincent een iets subtielere aanpak prefereert. Dit resulteert in verschillende mogelijkheden en bijbehorende resultaten in de omgeving. Wanneer Vincent een kauwgombal uit een automaat in het tankstation eet is hij veel blijer dan Leo, die de bal gelijk weer uitspuugt en zijn ongenoegen uitspreekt. Dit is een klein voorbeeld van hoe de interacties verschillen afhankelijk van je gekozen personage.

Te veel ambitie voor een indie?

Wanneer we besluiten de medewerker van het tankstation te beroven wordt het rechterdeel van het scherm iets groter om het gesprek beter in beeld te brengen. De andere speler kan dan door blijven gaan met het doorzoeken van de omgeving of andere interacties uitproberen. Het is ook mogelijk om mee te doen aan het gesprek en onderdeel te zijn van de verhalende cutscene. Deze dynamische gameplay is een kernonderdeel van A Way Out en moet vaak terugkomen in de rest van de game.

Na de overval succesvol te hebben voltooid maakte Fares ons duidelijk dat A Way Out vol moet zitten met unieke stukjes gameplay. Dit liet hij nog eens uitgebreid zien door een video af te spelen van een scène uit de game die nog lang niet klaar is. Opvallend was hier wel dat er tijdelijk geen splitscreen gebruikt werd. In plaats hiervan vloog de camera via luchtschachten tussen de twee personages die zich ieder op een andere plek in een gebouw bevonden. Hierna kregen we een stukje sidescrolling-actie te zien, wat volgens de ontwikkelaar maar een minuut duurt voordat het nooit meer opduikt.

Het is duidelijk dat A Way Out een zeer ambitieus project is. Met alle unieke gameplay die de game moet aanbieden zijn wij toch een beetje bang dat de indie-ontwikkelaar te veel hooi op zijn vork neemt. Het concept achter de co-op is echter uitermate intrigerend en de dappere zet van de makers om een nieuw idee uit te werken is bewonderingswaardig. A Way Out moet begin 2018 al uitkomen, wat wel erg snel lijkt. Wij gaan alvast duimen dat de beloftes waar worden gemaakt en dat we voluit kunnen genieten van de unieke gameplaymomentjes van dit ontsnappingsepos.

A Way Out verschijnt in 2018 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ni No Kuni 2 krijgt online multiplayer-modus Rocket League op Switch draait altijd op 60fps
5

Reacties op: E3-preview: A Way Out

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Apetjoek

    • 2 maanden geleden
    You are sure using the word 'indie' a lot, but I'm not sure it means what you think it means.

    Indie staat voor 'independent' (onafhankelijk). Deze game wordt gefinancierd en uitgebracht door EA Originals, de tak van EA die kleine ontwikkelaars helpt hun game te realiseren. Wel klein, niet indie. Succes met herschrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NareMan

    • 2 maanden geleden
    @apetjoek Tegenwoordig wordt bijna elke game "Indie" genoemd, die geen BF, COD, AC of MArio heet. je hebt dan ook volledig gelijk. Waarom ze het niet gewoon een nieuwe IP noemen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 maanden geleden
    @apetjoek Captain obvious. Indie is langzamerhand aan het verbasteren naar een genre. Dus je hebt gelijk, voor nu nog..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 2 maanden geleden
    Dit is voor mij zeker een van de grootste verrassingen van deze E3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 2 maanden geleden
    @obi-twan-kenobi indd een van de grootse verrassingen vond ik, het coop gedeelte heb ik zo mijn vragen bij, hoe ze dat soepel willen laten lopen maar ik ga deze zeker in de gaten houden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.