Van de vele titels die op de E3 aanwezig zouden zijn, waren er enkele die van mij veel aandacht konden verwachten.Battlefield 1942 was zo'n titel. Als doorgewinterde Codename Eagle speler kon ik na de tientallen screenshots, die de afgelopen maanden online verschenen, niet langer meer wachten om het spel eens nader te bekijken. Helaas moest ik mijn enthousiasme en nieuwsgierigheid nog even behouden tot de laatste E3-dag, want Battlefield 1942 werd niet op de openbare showvloer, maar achter gesloten deuren vertoond, waar een afspraak voor nodig was. Aan al het wachten komt gelukkig ook een einde en op de derde en laatste beursdag kreeg ik dan eindelijk de kans om Battlefield 1942 eens met eigen ogen te zien.

De opstelling waarin de media Battlefield 1942 voorgeschoteld kreeg was erg indrukwekkend. Vijf pc's stonden in een netwerk opgesteld en waren verbonden met een lokale Battlefield 1942 server. Deze server stond vervolgens nog eens met het internet verbonden, zodat enkele EA bètatesters vanuit het EA-kantoor mee konden doen. Na een plekje bemachtigd te hebben achter één van deze pc's was het dan eindelijk echt zover. Ik bracht enkele wijzigingen aan in de configuratie om vervolgens mijn eerste stappen te zetten in de wereld van Battlefield 1942. De missie in deze opstelling was simpel. Verdedig het eiland tegen de aanval van de Japanners, die allen bestuurd werden door de EA bètatesters. Omdat ik in Codename Eagle een liefhebber ben van de strijd vanuit of in de lucht uit te vechten, zocht ik naar het eerste, beste vliegtuig. Ik vond een 'F4U Corsair', stapte in en startte de motor. Met een korte aanloop kwam het vliegtuig van de grond en klapte het landingsgestel in. Omdat de besturing identiek is aan Codename Eagle kon ik mij direct mengen in de strijd en ging ik op zoek naar de Japanners. Deze vond ik snel en voordat ik het wist zat ik al in een ware dogfight. Na enkele duikvluchten en koprollen wist ik deze eerste, geduchte tegenstander neer te halen om vervolgens op zoek te gaan naar het volgende slachtoffer. Deze ging echter niet zo succesvol neer als de eerste en ik kreeg mijn eerste kans om de parachute uit te testen. Na een veilige landing moest en wou ik die Japanners uit de lucht halen. Ik stapte in een jeep en gaf plankgas richting het vliegveld. Aangekomen op het vliegveld sprong ik in de eerste AA-gun die ik tegen kwam, om een einde te maken aan de Japanse terreur, dat van boven op ons vliegveld laaide. Nadat de lucht rondom het vliegveld weer leeg was klom ik in een 'SBD-6 Dauntless', om de strijd voort te zetten vanuit de lucht. Dit ging in totaal nog ruim een uur door voordat wij, de Allies, door onze tickets heen waren en verloren.

Na Battlefield 1942 voor ruim 1 1/2 uur gespeeld te hebben, moest ik mijzelf met veel moeite lostrekken van de pc om elders op de E3 nog wat zaken af te ronden. Ik nam afscheid van het spel, de producer en enkele mensen van D.I.C.E. en verliet snel de ruimte om te voorkomen dat ik bleef staan of weer ging spelen.

Mijn conclusie? Ik ben helemaal weg van dit spel. Battlefield 1942 is beter dan ik verwacht had. Dit is Codename Eagle, alleen dan met meer voertuigen, een verbeterde engine, betere graphics en laten we niet vergeten een betere netcode. Battlefield 1942 zal naar verwachtingen wereldwijd in september in de winkelschappen liggen. De maand september is volgens de producer zonder problemen te halen omdat het spel op enkele bugs na zo goed als af is. Kunnen we een demo verwachten? Jazeker. Gelukkig wisten ze ons hier meer over te vertellen op de E3. In augustus zal namelijk zowel de singleplayer- als de multiplayer-demo op het internet verschijnen. De singleplayer-demo zal 1 en de multiplayer-demo 2 missies, met zo goed als alle voertuigen die in die maps thuis horen, gaan bevatten.

Tot het zover is moet iedereen het nog even met Codename Eagle of andere spellen doen. Het wachten is het in ieder geval dubbel en dwars waard. Verwacht binnenkort een volledige review van de bèta, die wij binnenkort uitgebreid mogen testen.