Wat in elk geval in het voordeel van de game spreekt, is dat de gameplay van Driveclub sterk doet denken aan die van Project Gotham Racing; de illustere Xbox-racefranchise waarvan al zeven jaar geen nieuw deel is verschenen, maar die nog altijd genoemd wordt als een absolute mijlpaal voor het genre. De besturing van de auto’s in Driveclub kent dezelfde soort balans tussen arcade en simulatie. Stijlvol rijgedrag wordt ook hier beloond met meer punten dan een hoge positie aan de finish. Verwissel de straten van metropolen voor kronkelige wegen door prachtige landelijke gebieden en je kunt stiekem spreken van een spirituele opvolger van PGR, zij het exclusief voor de PlayStation 4. Ontwikkelaar Evolution Studios geeft zelfs ruiterlijk toe veel inspiratie uit Microsofts racereeks te hebben geput.
Uitstel
Wanneer we de game director, art director en community manager van de studio op de Gamescom spreken over het nieuwste werk, lichten ze toe hoe de tien maanden extra ontwikkelingstijd zijn benut. Naast verfijning van de besturing van alle auto’s en de nodige gameplayelementen, heeft Evolution Studios vooral gewerkt aan het upgraden van de visuele capaciteiten van de game. Reflecties, belichting, deeltjeseffecten en materiaaltexturen zien er daardoor veel realistischer en strakker uit dan in eerdere demo’s die we in de loop van vorig en dit jaar te spelen kregen, al moeten we zeggen dat sommige bomen langs de kant van de weg nog wat ruw ogen.
De meest in het oog springende vernieuwing, dynamische weerseffecten, verschijnt als update tussen de release van de game en de aanstaande jaarwisseling. Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn van de manier waarop regen, mist en sneeuw in de game verwerkt worden: wanneer een bui tijdens een race opkomt, vormen zich al snel plassen water in oneffenheden op de weg, die na verloop verdwijnen onder invloed van de wind en de zon. Net zo prachtig zijn de heftige sneeuwstormen die kunnen opsteken en de manier waarop de koplampen van je auto vallende vlokken verlichten. Een dag- en nachtcyclus zit overigens wel vanaf de lancering in de game.
Op de hoogte blijven
Naast gameplay en grafische pracht en praal heeft het ontwikkelingsteam zich gericht op technische optimalisatie. Zo wordt elke race binnen tien seconden geladen en is de game de eerste op de PS4 om in-game meldingen in het systeemmenu weer te geven. Daarnaast kun je jezelf op de hoogte houden van alle ontwikkelingen in jouw spelomgeving met een speciale smartphone-app. Zoals de naam doet vermoeden neemt interactie met andere spelers een zeer prominente rol in: veel acties zijn gekoppeld aan de club waarvan je lid bent, zoals speciale uitdagingen en zelfs snellere auto’s die je kunt lenen van je vrienden om online races te winnen.
Clubs bestaan uit zes leden. Dat klinkt als weinig, maar de ontwikkelaars geven aan dat dit aantal opzettelijk laag is gehouden, onder meer om club-versus-club-races te kunnen spelen met twee volwaardige teams. Het feit dat PlayStation Plus-leden ‘gratis’ een uitgeklede versie van de game kunnen spelen, belooft in elk geval een hoop potentiële teamgenoten en tegenstanders. Zonder de volledige uitvoering ben je weliswaar beperkt in het aantal auto’s, maar kun je wel racen op diverse circuits in alle aanwezige landen, te weten Canada, India, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Chili. Van microtransacties zal overigens geen sprake zijn, stelt Evolution Studios: de enige ‘munteenheid’ wordt gevormd door roempunten, die je verdiend door veel en vooral goed te sturen.
Bovendien benadrukken de ontwikkelaars dat ze de game willen blijven doorontwikkelen na de lancering, op basis van feedback vanuit de community. Nu is het bepaald niet de eerste keer dat we die uitspraak horen, maar Evolution Studios heeft met de weerupdate al daad bij het woord gevoegd. Dit was immers een veelgehoord verzoek van aanstaande spelers. Om diezelfde reden wordt nu gekeken naar een fotomodus en zou het team op termijn een splitscreenmultiplayerstand en ondersteuning voor Project Morpheus willen overwegen. In die wetenschap lijkt tien maanden vertraging zo erg niet: het uitstel heeft Driveclub in de eerste plaats tot een geliktere, completere en beter afgewerkte game gemaakt, die in de periode direct na de lancering op boeiende aanvullingen kan rekenen.
Reacties op: Driveclub - Waar uitstel wel niet goed voor is
Ries
Forza. Afgelopen weekend bij een maatje Forza gespeeld en moet zeggen dat dat geluid echt
super is, helemaal als je een turbo aan bv. je Subaru toevoegd WOW je hoort em fluiten en de sis van de dumbvalve is ook te horen, dit is de eerste game waar het geluid echt realistisch is. Dus hoop het van harte.
markje94
Hij ziet er goed uit, maar ik ga liever voor forza horizon 2, meer content, ziet er ook supermooi uit, speelt zich af in zuid-europa en vondt 1 ook al geweldig.
water
Ries
Een hele dikke racegame hoort gewoon in je collectie, tis tijdloos.
Ries
LogiForce
De reden voor geen upgrades is omdat iedereen dan toch de beste onderdelen kiest om mee te rijden, en toch kost het erg veel tijd om de upgrades goed in te stellen en te testen. Verspilde tijd als iedereen toch het beste pakt, en dus heb je nu gewoon het beste… maar met zoveel tuning mogelijkheid dat je technisch gezien compleet andere dampers zou hebbem bijvoorbeeld.
markje94
Als je van racegames houd is mijn advies neem een one met forza 5/horizon 2 en project cars. Misschien komt microsoft ook nog wel met een nieuwe PGR (Er is vraag naar dus wie weet) en Sony komt wel met GT, maar wanneer? dat kan zomaar nog een jaar of twee/drie duren.
markje94
markje94
SFX
kun je wel gaan minnen , maar tis wel zo.
je haalt geen console voor 400euro om de zelfde fps te krijgen als n machine van 10 jaar geleden.
vloeiende gfx, maakt gameplay ook beter.
markje94
The crew, horizon 2, project cars(niet op PC, daar is hij unlocked), driveclub dan en meer is ook echt niet heel hard nodig. Het heeft de voorkeur maar je kunt zonder IMO.
Eglaerinion
RoderikR
SFX
bij n racer en n shooter of fighter is 60fps n must, je moet elke mili seconde super snel kunnen reageren, vooral met multiplayer en competitief.
water
en als iets op 30 fps draait, draait ie dat bij iedereen, dus je argument over super snel reageren valt hier een beetje in het water..
RoderikR
Caddoc
Mooie graphics maken nog geen goede game
Gameplay is wat telt maar ik wach t wel af en zie wel wat het word, Voor nu houd ik het bij Forza 5 en Horizon 2 misschien komt daar The Crew nog bij
Voor the Crew geld min of meer als voor Driveclub
Ik wacht de game wel,af en en ga dan af op de reacties van gamers af nee geen biased reviews
Ik trek mijn eigen conclusies ut wat ik zie en lees in review en reacties na lauch
En niet perse van GamerNL
sollitdude
het is jammer dat dit niet voor de pc is, ziet er leuk uit.
SFX
30fps voor n racer is gewoon kut, rijd voor geen meter.
als iedereen t zelfde heeft , maakt t idd minder uit, maar het maakt t spel zeker wel minder vloeiend.
GoofyZ3