Het onderwerp speelgoed komt ook aan bod tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. Gamedesigner Andy Hull vertelt dat kinderen hun fantasie gebruiken als ze met speelgoed spelen, en dat mensen dat op een soortgelijke manier doen in games als Minecraft. Een bestaande fantasie is niet per se nodig in een game: mensen weten niet wat ze leuk vinden, beargumenteert Andy Hull. Wat ontwikkelaars moeten doen is een fantasie bouwen in iemands hoofd. Volgens hem moeten we naar oud speelgoed kijken en dat overbrengen naar games.

En dat is precies wat Disney Infinity doet. De game combineert spelen met speelgoedpoppetjes en games: een starterset bestaat uit een game en drie Disney-figuren waarmee kinderen zowel fysiek als in-game kunnen spelen. Zodra een figuur op de bijgeleverde dock wordt geplaatst, komt hij tot leven in de game en kun je hem besturen via de controller. De figuren zijn overigens van goede kwaliteit. Het zijn geen plastic dingen maar echte collector’s items die je gerust tentoon kan stellen. Disney brengt naast het starterset nog meer pakketten uit in de winkels met daarin andere Disney-figuren. Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen als Mr. Incredible spelen, maar ook als Elastigirl, Dash en Violet, die elk hun eigen vaardigheden hebben. Op elk moment van de game kun je van personage wisselen en zo op verschillende manieren uitdagingen aangaan. 

Met de starterset heb je allereerst toegang tot drie werelden: The Incredibles, Pirates of the Caribbean en Monsters Inc. Voor elk van deze films is een compleet nieuw verhaal. De ontwikkelaars van Disney Infinity hebben nauw samengewerkt met de filmmakers om er zeker van te zijn dat de inhoud van de game echt trouw is aan het bronmateriaal. Maar waarom juist deze films? Volgens de ontwikkelaars is deze keuze niet alleen gemaakt op basis van populariteit, maar ook op de mogelijkheden voor de gameplay. De drie werelden zijn niet alleen visueel anders; de gameplay verschilt dermate dat ze als heel andere games aanvoelen. Elke wereld heeft ongeveer zeven uur aan gameplay – tien uur voor wie alles compleet wil uitspelen. In principe is Disney Infinity net zo ‘speels’ als speelgoed: je kunt ervoor kiezen om missies te doen, maar je kan ook rondlopen, rijden of vliegen en op die manier de wereld verkennen.

In de Toybox-modus krijgen spelers alle vrijheid en kunnen ze objecten gebruiken die ze hebben vrijgespeeld in de verschillende werelden. Dit is in principe een gigantische speeltuin die je kan inrichten zoals je zelf wil. Je kan bijvoorbeeld verschillende delen thematisch inrichten naar de films. Denk hierbij aan een Pride Rock uit The Lion King, Matterhorn Mountain uit Disneyland of de bank van Dagobert Duck. Gebruikers kunnen ook zelf omgevingen bouwen – ontwerp bijvoorbeeld je eigen racetrack – en zelf voorwerpen maken. In de toekomst zal Disney ook wedstrijden organiseren zoals ‘bouw je droomversie van Disneyland’, om user-generated content te stimuleren. Daarnaast is er een soort LittleBigPlanet-achtige level editor, waarmee spelers hun eigen minigames kunnen ontwerpen.

Disney heeft, net zoals bij de films, veel aandacht besteed aan de lokalisatie van de game. Infinity wordt niet alleen in verschillende talen uitgebracht, maar elke versie bevat de originele stemmen uit de gelokaliseerde films. Zo is de game niet alleen toegankelijk voor niet-Engelssprekende kinderen, maar herkennen ze ook nog de stemmen van hun favoriete personages.

Behalve zelf spelen met de Disneyfiguren, kun je ook nog samen met vrienden uit de voeten, in splitscreen of met z’n vieren online. Je kunt met hen missies doorlopen, maar leuker is het om samen aan te klooien in de Toybox en een wereld te bouwen. Disney Infinity focust zich echt op de fantasie en creativiteit die komt bij het spelen met speelgoed: het ‘speelse’ in games komt naar voren door de vrijheid die spelers krijgen. De mogelijkheden zijn, zoals de naam van de game doet vermoeden, vrij eindeloos.


Dit artikel is geschreven door Eline Muijres. Zij doet namens Gamer.nl verslag van de Game Developers Conference-beurs in San Francisco.