Stop. Wacht nog even met het nemen van je besluit. Denk er even heel goed over na, want alle beslissingen in Demon’s Souls hebben ingrijpende gevolgen. Vertelt Yurt de waarheid of is het een truc? Wat voor misdaden heeft hij gepleegd en wat zal hij doen als hij vrijkomt? Een keuze die grote gevolgen kan hebben is slechts één van de ervaringen die je in Demon’s Souls beleeft. Want dat is Demon’s Souls: een game met veel verschillende ervaringen, waarvan het gros nog nooit eerder in games is vertoond.

Hoewel de game innovatieve elementen bevat die vooruitstrevend zijn en games in de toekomst wellicht zullen overnemen, stamt één van de belangrijkste elementen van de game uit het NES-tijdperk, een tijd waarin games af en toe zo moeilijk waren dat het haast onmogelijk leek ze uit te spelen. Neem Ghosts and Goblins of Battletoads, beide extreem moeilijke games. Velen die deze games speelden gaven op, maar zij die door de zure appel heen beten en de games uitspeelden voelden zich, al was het maar voor heel eventjes, onverslaanbaar. Vanaf het prille begin wordt duidelijk dat het land van Boletaria, waar Demon’s Souls zich afspeelt, een plek is waar men sterk in de schoenen moet staan en één misstap de dood tot gevolg kan hebben. Niet één keer, niet twee keer, maar tientallen keren zul je sterven, om een veelvoud aan redenen. Je bedenkt nieuwe strategieën of herziet de uitrusting van je held, totdat je uiteindelijk de winnende formule hebt gevonden.

Deze formule vind je niet in je eentje, omdat je – mits verbonden met het internet – je altijd in een online wereld bevindt. Witte schimmen die je ziet rondlopen zijn eigenlijk online spelers die jou ook kunnen zien en wat ook onmiddellijk opvalt zijn de bloedplassen die je overal tegenkomt. Deze plekken laten zien waar andere spelers op de meest gruwelijke wijze zijn doodgegaan, en dienen je te waarschuwen voor een dodelijke valstrik iets verderop of een sterke vijand die je weldra bestormt. Hoewel een gewaarschuwd mens voor twee telt, komt er ongetwijfeld een moment dat je echt niet meer verder komt. Wat je ook probeert, de monsters omsingelen je en er is geen doorkomen aan. Niet opgeven, want het is mogelijk om online hulp te zoeken in de vorm van twee vrienden die je versterken in de strijd tegen het kwaad. In andere games betekent coöperatief spelen dat men in een menu de betreffende optie selecteert en iemand uitnodigt. Demon’s Souls pakt het op een andere manier aan, namelijk het gebruiken van een voorwerp waardoor er automatisch iemand wordt opgeroepen. Geen menu’s om door te spitten, en je wordt dus niet uit de game gehaald.

Overwinning

Een overwinning die je samen of alleen behaalt, betekent dat je de beschikking krijgt over een nieuw zwaard of wat zielen, die gebruikt kunnen worden om vaardigheden te verbeteren. Deze zielen dienen ook als munteenheid, waardoor ze van groot belang zijn. Doodgaan in Demon’s Souls betekent niet alleen dat je je lichaam verliest, maar ook dat je je zielen laat vallen. Je krijgt vervolgens eenmalig de kans om deze zielen op te gaan halen. Mocht je falen, dan zijn de zielen voor altijd verloren, wat betekent dat de zweetdruppels van je rug lopen tijdens je tocht. Door vijanden te doden, ontferm je je over hun zielen, en het behoeft geen uitleg dat je ze niet zonder slag of stoot krijgt. Iedere vijand is een uitdaging en heeft de middelen om je een kopje kleiner te maken, waardoor als een kip zonder kop op iedereen afrennen en met je wapen zwaaien af te raden is.Hoe je ze dan wel moet verslaan? Daar kom je pas achter nadat de game je meerdere malen een lesje heeft geleerd. Hier geldt: hoe helser de hindernissen, hoe groter de beloning. Doodgaan betekent het verliezen van je lichaam, waarna je terugkeert in de Nexus, de hub. Hoewel doodgaan en je lichaam verliezen wellicht vrij permanent klinkt, kun je je lichaam op een aantal manieren terugwinnen, onder andere door het vernietigen van een baas.

Je zou het misschien niet verwachten, maar je hoeft niet per definitie blij te zijn met het terugwinnen van je lichaam. Een voordeel aan een lichaam hebben is dat je meer aanvallen kunt verduren, waardoor het voor de demonen moeilijker wordt om je te vellen. Maar aan de andere kant kun je door het hebben van een lichaam worden binnengevallen door de zogenaamde ‘Black Phantoms’. Dit zijn menselijke spelers die erop uit zijn om jouw wereld binnen te vallen en je het leven zuur te maken. Hun opdracht is om jou af te slachten en in ruil daarvoor krijgen zij hun lichaam terug. Mocht je nog niet genoeg plezier putten uit het leven zuur maken van andere spelers als Black Phantom, dan kun je in de huid kruipen van één van de eindbazen in de game.

Tendency

Na de nodige uurtjes in Demon’s Souls te hebben gestopt, zul je ook hoogte krijgen van het ietwat ontoegankelijke ‘tendency’-systeem in de game. Door bijvoorbeeld een baas te verslaan, zorg je ervoor dat de ‘stemming’ in een bepaalde wereld witter wordt. Gevolg hiervan is dat de monsters in deze wereld makkelijker te verslaan zijn en bepaalde gebieden die eerder onbereikbaar waren begaanbaar worden. Een zwarte tendency bereik je door dood te gaan in een wereld, en dit zorgt onder andere voor sterkere vijanden. Omdat er zich unieke situaties voordoen in zowel de ‘witte’ als de ‘zwarte’ wereld, is het erg interessant om aan de vereisten voor één van de twee te voldoen.

Waarschijnlijk zijn RPG-liefhebbers ondertussen wel overtuigd van de innovatieve gameplay-elementen in Demon’s Souls en kunnen ze niet wachten totdat ze van slag kunnen met de game. Nog even geduld, want op 25 juni brengt Namco Bandai de game uit in Europa. Hoewel we even op de game hebben moeten wachten, wordt de game uitgebracht als Limited Edition en wordt er ook een soundtrack, artbook en strategyguide bij de game geleverd. Al het goede komt naar zij die wachten.