De eerste Dead Rising had het voornamelijk over ‘honderden zombies’, maar in de praktijk bleef de teller toch bij enkele tientallen steken. Met goed geregisseerde stukken werd dat aantal nog wel eens opgevoerd, maar het waren trucjes om te verbloemen wat de grenzen van de Xbox 360 waren. Dead Rising 3 is in die zin lekker rauw: er wordt niet meer gekeken op tien zombies meer of minder en maakt zich ook niet zo’n zorgen over hoe het er verder uit ziet. Het gaat om overdonderen met aantallen.

En dat weet het te doen. Je krijgt met Dead Rising 3 een gigantische open speeltuin waarin talloze gewillige zombieslachtoffers uitnodigen om kapot geslagen, gehakt, gemept, geschoten, geplet en opgeblazen te worden. Aangetrokken door lichtbronnen, staan er onder elke lantaarnpaal honderden zombies op jou op te wachten. Elke lantaarnpaal, elke lichtbron weer. Zombies zo ver het oog reikt.

Dat alles er een beetje hoekig uitziet, dat explosies moeders mooiste niet zijn en echte details ontbreken, boeit geen zier. Dead Rising 3 wil bewijzen dat het een miljoenenstad kan bevolken met de ondoden en doet dat met verve.

C-c-c-c-ombos

Dead Rising 3 heeft wel meer te bieden dan alleen ondoden zo ver het oog reikt. Met name de absurdistische karaktertrekken van de vorige twee delen maken de overstap. Hoe het precies zit met de eindbazen is nog niet verteld, maar de talloze overdreven debiele wapens zijn ieder geval terug. Onder meer getoond werd hoe een handschoen met een stel pistolen werd gecombineerd tot letterlijk een ‘handgun’ en een kruisboog die vuurwerk afschiet. Ook komen verschillende Capcom-verwijzingen voorbij en is het mogelijk à la Blanka de boel onder stroom te zetten – terwijl je een lelijk Blanka-masker over je kop aan hebt. Alle wapens in Dead Rising 3 zijn heerlijk om mee aan het experimenteren te slaan.

Deze wapens maak je door verschillende voorwerpen in de spelwereld te combineren en deze keer zijn de ontwikkelaars hierin lekker ver doorgeslagen. Niet alleen combineer je verschillende huishoudelijke objecten tot een dodelijk slagwapen, ook voedsel hoort daar nu bij. Zo is het mogelijk om tijdelijk verschillende superkrachten te krijgen, waaronder de mogelijkheid om vuur te spuwen. Ja, vuurspuwen, dat dus.

De misschien wel tofste mogelijkheid is voertuigen te combineren. De stoomwals is al een heerlijk stuk speeltuig om zombie na zombie te pletten, maar het is een log geval. Combineer het ding echter met een motor, en je hebt een razendsnelle bike met pletter voorop. En een vlammenwerper om het af te maken. Daarmee maai je binnen ettelijke minuten honderden zombies af en schiet je in hoog tempo door de open wereld van Dead Rising 3 heen.

Het fijne van het combineren van alle wapens en krachten is ook, dat deze automatisch worden bewaard in een kluis in je eigen safe house. Je hoeft dus niet telkens weer op zoek te gaan naar ingrediënten als je een eerste keer een wapen hebt gebouwd op basis van een blauwdruk. Het één keer doen is genoeg om een tof speeltje permanent aan je arsenaal toe te voegen.

Open, dus geen druk...

Het feit dat Dead Rising 3 echt een open wereld is, betekent ook dat de strikte tijdslimieten en getimede missies naar een specifieke aparte modus worden verplaatst voor de echte Dead Rising-puristen. De makers richten zich met de normale modus gewoon op het bieden van een grote open stad waarin je lekker veel lol kunt beleven en toevallig links en rechts verhalende missies oppikt. En met zo ongelooflijk veel zombies, speeltjes, explosies en sadistische humor, is dat geen enkel probleem.