Riptide is in die zin een heel letterlijke voortzetting van Dead Island. Je speelt met dezelfde personages, kunt ze ook meenemen uit het eerste deel en het verhaal gaat exact verder waar het een klein jaar geleden eindigde. Omdat je in de eerste Dead Island steeds meer vuurwapens tot je beschikking kreeg, spelen ze automatisch een grote rol in Riptide. Het is dus niet zo dat je de eerste paar uur vooral afhankelijk bent van planken en knuppels met af en toe wat spijkers eraan. Munitie blijft echter relatief schaars, waardoor je de vele zombies uiteindelijk nog steeds van dichtbij te lijf zal moeten gaan.

Laat maar waaien

Dat levert weer mooie en vooral hilarische taferelen op, net zoals in de eerste game. De engine lijkt er deze keer beter op berekend, want het zijn echt alleen afgehakte ledematen die langs je oren vliegen, niet die van je medespelers die zich in rare kronkels buigen terwijl ze nog vast zouden moeten zitten aan hun lichaam. Riptide zag er naast een stuk stabieler, ook flink wat mooier uit (op de PC tenminste). Dat is grotendeels te danken aan de 'nieuwe' setting. Je bent nog steeds op een eiland, maar het regenseizoen heeft flink huisgehouden. Hierdoor zijn de zanderige stranden weggespoeld en lijkt de jungle eerder een groot moeras, waar je met een klein bootje doorheen ploegt. Ook is er een weersysteem toegevoegd, waardoor de dreiging van zombies zomaar overstemd kan worden door een heftige storm. Gevaarlijk, maar ook een prachtige weergave van een indrukwekkend natuurverschijnsel.  

De overstromingen waarmee het eiland kampt, vormen het uitgangspunt van heel Riptide. De vier bekende overlevenden moeten een veiligere plek zien te vinden dan het water, dat honderden hongerige zombies herbergt. En dus gaan ze op zoek naar de kerken op het eiland. Hieronder liggen relatief veilige catacomben om even op adem te komen alvorens de overlevenden verder kunnen kijken naar een definitieve ontsnappingsmogelijkheid. Deze ondergrondse paden zijn ook volgelopen met water, dus je zult ze als speler eerst leeg moeten pompen. Het kabaal dat dit maakt, heeft wel tot gevolg dat iedere ondode in de omgeving erop af komt.

Church defense

Op deze momenten speelt Riptide leentjebuur bij het tower defense-genre. Voordat de pomp in de kerk aangaat, krijg je de tijd om het gebouw zo goed mogelijk te barricaderen, bijvoorbeeld door prikkeldraad voor de ingangen te spannen. Je kunt ook een flink aantal mijnen in laag water plaatsen, wat maakt dat de eerste golf zombies in stukjes voorbij komt drijven. Het zijn echter zoveel zombies dat er altijd een punt komt dat je ze niet meer tegen kunt houden, waarna Riptide weer als typisch Dead Island voelt. Je cirkelt om zombies heen, hakt met precisie op ze in en probeert ondertussen te vermijden dat je omsingeld wordt. Dit gaat zo een aantal waves door, totdat het waterniveau in de catacomben dusdanig gezakt is dat je vrij spel hebt om weg te glippen.

Wat het einddoel hiervan is, weten we nog niet; het ontsnappen via ondergrondse gangen lijkt slechts een tijdelijke (en hopelijk niet te vaak voorkomende) oplossing. Het kerkstuk gaf ontwikkelaar Techland wel de kans om alvast aan te kondigen dat het werkt aan een verbeterde communicatie tussen spelers, om het samenwerken te bevorderen. Dit is wel zo handig wanneer je duidelijk moet maken waar bij de kerk een barricade is doorbroken. Hoe het nieuwe systeem precies werkt, werd niet gezegd, maar wij denken aan een indicator via de minimap.

Sowieso wil Techland Riptide echt als coöperatieve game op de markt zetten. Hoewel je je personage (inclusief level) kunt meenemen uit het eerste deel, moet het net zo goed mogelijk zijn om met iemand samen te spelen die pas aan zijn eerste Dead Island-avontuur begint. Het biedt wel bonussen als je nog een uitgedost personage hebt liggen, maar het verschil met nieuwelingen is niet onoverkomelijk. Toen we vroegen hoe dit dan precies moest werken, verschafte de ontwikkelaars helaas weinig duidelijkheid. Er werd wel weer gerept over vijanden die gedeeltelijk meeschalen, wat voor spelers afzonderlijk gebeurt.

Riptide is verder nauwelijks een ambitieus vervolg, maar hoeft dat ook helemaal niet te worden. Er zijn inderdaad nog maar weinig Borderlands-achtige games, dus dit concept werkt ook voor Dead Island vast nog een tweede keer. Er viel bovendien nog een hoop te verbeteren aan het eerste deel, waarbij we vooral  met een kritisch oog naar de engine blijven kijken. Die kan samen met een onderhoudende missiestructuur van Riptide een echte topper maken. Wat we tot nu toe van het spel gezien hebben, lijkt aardig in die richting te wijzen.