De alcohol is namelijk niet de oorzaak dat iedereen is veranderd in een zombie, maar een epidemie die gedurende de nacht is uitgebroken op het eiland. Jij blijkt als een van de weinigen immuun te zijn voor de ziekte en zo verandert je feel good-vakantie in een gevecht om te overleven.

Vakantiegevoel

Het is apart omdat een prachtig eiland de setting is van een spel waarin zombies je kans om te overleven drastisch willen verlagen. Normaal gesproken zorgen smalle, slecht belichte steegjes voor het benauwde gevoel en hoor je de zombies vaak voordat je ze ziet. Je zou zeggen dat de paranoia meer met je doet dan het daadwerkelijke gevaar dat uitgaat van de zombies zelf. Die stelling wordt onderstreept wanneer je uitgerust met honderden kogels en verschillende vuurwapens je weg baant door de hordes aan zombie. Je voelt je dan al snel oppermachtig, waardoor de angst om overmeesterd te worden niet tot nauwelijks aanwezig is.

Dead Island kent daarentegen een andere wereld en simuleert door een prachtig eiland te creëren niet alleen een benauwd gevoel van isolatie, maar schept ook een groot contrast: aan de ene kant laat het eiland zich van zijn mooiste kant zien met palmbomen, zon, zand en zee. Aan de andere kant is het lokale zwembad gevuld met bloed en zetten mensen alles op alles om te overleven. Het paradijs lag nog nooit zo dichtbij de hel als in Dead Island.

Het spel kent een open wereld, maar je komt wel regelmatig in situaties terecht waarin de zombies simpelweg te sterk zijn of in een te grote groep het gevecht met je aangaan. Door ervaringspunten bij elkaar te sprokkelen, kun je je ook tegen hen verweren. Het loont zich overigens wel om niet alleen slaafs de verhaallijn te volgen. Ook buiten de veilige kampen zul je mensen tegenkomen die je hulp nodig hebben en juist daar vind je de meest interessante wapens en objecten.


Talentenjacht

Niet elke vakantieganger is overigens getraind in alle denkbare vechtstijlen en weet om te gaan met zowel hand- als ook vuurwapens. Jij bent geen uitzondering. Je begint het spel als zwakkeling die wild met planken en knuppels om zich heen slaat in de hoop de zombies van zich af te houden. In de loop van het verhaal en massa’s aan zombies later ben je getraind in de fijne kunst van het moorden en deel je met gemak rake klappen uit aan hongerige zombies.

Tevens kent elk personage, waarvan er in totaal vier zijn, een specialiteit. Zo is er de grote, gespierde kerel die de rol van tank op zich neemt. Hij is minder wendbaar en slaat slomer, maar wanneer hij zombies raakt is het wel daadwerkelijk pijnlijk (voor zover zombies pijn kunnen voelen). Geef hem een baseballknuppel of de peddel van een boot en zijn klappen komen nog harder aan. Het tweede personage is een Aziatische vrouw die als de assasin met behulp van scherpe wapens gehakt maakt van de aanvallers en tevens sneller en wendbaarder is dan andere personages. De andere twee personage zijn vooralsnog een mysterie en worden de komende maanden onthuld.

Niet alleen de keuze van personage en wapen heeft invloed op de manier waarop je je leven verdedigt. Elk personage kent bovendien drie takken die de talenten van eenieder bepalen. Twee takken zijn voor iedereen hetzelfde, de derde tak is afhankelijk van het gekozen personages. Hierdoor heb je meer in de hand hoe je Dead Island speelt. De bouwvakkers onder ons verkiezen eventueel de botte wapens, terwijl de evenknie van de slager juist de scherpste messen gebruikt. Daarnaast kun je ook vaardigheden activeren. Zo zorgt een vaardigheid er bijvoorbeeld voor dat je tijdelijk sneller en nauwkeuriger kunt slaan.

Tactisch overleven

Het bestrijden van zombies is niet alleen zenuwslopend voor jou, je wapens lijden er ook onder. Hoe meer je een wapen gebruikt, hoe minder effectief het wordt. Gebruik je het te lang, dan gaat het wapen uiteindelijk kapot en wordt het onbruikbaar. Vandaar dat het niet alleen belangrijk is om je, goed voor te bereiden, maar ook dat je je wapen gedurende de slachtpartij in de gaten te houden. Je kunt je wapens op verschillende plaatsen repareren, maar je kunt ze ook dusdanig aanpassen dat uit een honkbalknuppel en een paar schroeven een nog dodelijker wapen ontstaat. We gaan geen abnormale combinaties aan wapens zien, Techland wil het realistische gevoel van overleven zo veel mogelijk behouden.

Left 4 Dead-achtige taferelen zijn hierdoor bovendien uit den boze. In deze game kon je een samuraizwaard oppakken en als een levende vleesmolen zonder pauze erop loshakken. In Dead Island wordt het hersenloos rondzwaaien onmogelijk gemaakt door de toevoeging van een stamina bar, die het aantal acties dat je binnen korte tijd kunt uitvoeren beperkt. Kies je ervoor om zonder na te denken een groep zombies in te springen, dan ben je al snel uitgeput. Zodoende kun je niet alleen de hongerige meute niet meer van je afduwen, maar heb je ook niet meer de kracht hebt om weg te rennen.

Mede hierdoor is het soms verstandiger om je wapen met een goed gemikte worp in het lichaam van een zombie te gooien. Hierdoor strompelt deze enkele seconden en heb je de mogelijkheid het wapen uit zijn lichaam te trekken en verder te meppen. Lijkt dit allemaal te gevaarlijk, dan bestaat er ook de mogelijkheid de omgeving te gebruiken. Zo kunnen gasflessen en auto’s gebruikt worden om zombies van een afstand te bestoken.

Ondanks dat handwapens je garantie tot overleven zijn, bevinden zich ook vuurwapens op het eiland. Verwacht echter geen wapenarsenaal vol met handgranaten en ak-74’s; vuurwapens en ammunitie zijn schaars waardoor je maar zelden enkel op dit soort wapens kunt vertrouwen. Je kunt misschien een politieauto langs de weg tegenkomen waarin een agent en zijn trouwe revolver hun laatste gevecht samen hebben beleefd, maar het vuurwapen bevat waarschijnlijk maar een handjevol kogels die dus verstandig ingezet moeten worden.

George Romero

Dead Island kent meerdere types zombies. De variant die George Romero bekend heeft gemaakt is uiteraard van de partij. Deze zombies kennen nog steeds hun vakantieluiheid en strompelen langzaam, maar in grote groepen op je af. Het zou een vergissing zijn ze te onderschatten, ze belagen je vaak uit een onverwachte hoek en door hun groepsvorming kun je dan vaak geen kant meer op. Zij delen langzame, maar sterke klappen uit, waardoor je een stuk achteruit vliegt. Anderen zijn snel en behendig, waardoor je timing perfect moet zijn.

Samen overleven

Waar Dead Island vooralsnog het meest mee verrast is de toevoeging van een coöperatieve modus. Maximaal drie spelers kunnen gezamenlijk het eiland van een andere speler betreden om het overleven een stukje makkelijker en/of gezelliger te maken. Ervaringspunten, gevonden wapens en voltooide missies kunnen zonder problemen worden overgeheveld naar je eigen offline singleplayer en ook wanneer er connectieproblemen een speler verwijderen uit het spel is er een naadloze overgang terug naar de singleplayer.

De coöperatieve modus is ook de reden waarom Techland ervoor gekozen heeft om een groot, overkoepelend verhaal te vertellen in plaats van vier verschillende verhalen. Hierdoor is het een stuk geloofwaardiger dat elke speler vecht voor zijn eigen leven, maar dat iedereen ongeveer dezelfde doelen heeft.

Na de overweldigende trailer liggen de verwachtingen hoog en na onze speelsessie is daar weinig aan veranderd. Zombies maken hun opwachting in tientallen spellen en beginnen een beetje oud te worden, maar Dead Island lijkt het klassieke genre een frisse draai te geven door de verrassende setting, RPG-achtige insteek en coöperatieve multiplayer. Techland beweert dat Dead Island ongeveer twintig uur duurt. Er staat ons dus een (voor spelbegrippen) lange en hectische vakantie te wachten.