Moet ik hier echt eerst uitleggen dat Cataclysm de langverwachte derde uitbreiding is van World of Warcraft? En dat de spelwereld inmiddels totaal is omgegooid door de komst van de draak Deathwing? Wie het afgelopen jaar ook maar enige interesse heeft gehad voor World of Warcraft, weet dat Cataclysm zo veel aan het spel verandert, dat sommigen het World of Warcraft 2 noemen. Nu zou ik zo ver niet willen gaan, maar het is duidelijk dat Blizzard alles wat het de afgelopen jaren leerde hier in de praktijk brengt.
Wat een verschil is dit, vergeleken met mijn eerste naïeve stapjes in Azeroth, toen ik me in 2006, als Nightelf Hunter, door talloze ‘dood X van Y’-quests werkte. De eerste uren als Worgen laat Blizzard een overdonderende hoeveelheid gebeurtenissen op je los. Als ik het in één zin zou moeten omschrijven, is het “Michael Bay meets Van Helsing op anabole steroïden”. Want waar in World of Warcraft het verhaal voorheen altijd iets was dat zich ergens in je ooghoeken afspeelde, word je nu bestookt met tussenfilmpjes, gesproken dialogen, en tientallen nieuwe spelelementen die zich razendsnel afwisselen.
Je begint als ‘gewoon’ mens in het koninkrijk Gilneas. Weerwolven vallen aan, en in de chaos moet je burgers beschermen, opdrachten van hoogwaardigheidsbekleders uitvoeren en allerhande voorwerpen bij elkaar sprokkelen. Natuurlijk verloopt de strijd niet voorspoedig, waardoor je al snel in een spannend verhaal zit en je uiteindelijk (letterlijk) de beest uithangt. Het zou zonde zijn als ik je nu alle verwikkelingen en wendingen zou verklappen. Sterker nog: ik raad iedereen ten sterkste af om op zoek te gaan naar ‘spoilers’. Want door blanco in deze nieuwe beginnersgebieden te stappen, geniet je des te meer van de sublieme, filmische manier waarop Blizzard je de vernieuwde wereld van Warcraft in loodst.
Blizzard maakt veelvuldig gebruik van de techniek die ze introduceerden met Wrath of the Lich King, die ze ‘phasing’ noemen. Dit zorgt ervoor dat je alleen die dingen ziet die passen bij waar jij je in het verhaal bevindt. In de praktijk lijkt het er hierdoor op dat de wereld om je heen verandert. Cataclysm benut dit op een fantastische manier. Er zijn momenten dat je je letterlijk even omdraait, waarop achter je... Nou ja, dat is dus weer zo’n spoiler die ik je niet aan wil doen. Het netto effect is in elk geval dat je zonder laadschermen en zonder enige waarschuwing van de ene verbazing in de andere valt.
Net zoals in het Death Knight-beginnersgebied, is er veel meer te doen dan het eenvoudigweg afslachten van de vijand. Artilleriebeschietingen, reddingen te paard en nog een aantal taken zorgden ervoor dat ik geen moment het gevoel had dat ik te lang met hetzelfde bezig was. De quests die je doet zijn daardoor mijlenver verwijderd van die eerdergenoemde ‘dood X van Y’-taken. Natuurlijk zijn ze er nog wel, maar het aantal kills die je moet maken is een stuk lager dan ‘vroegah’.
Ook passen alle taken in het spannende verhaal, en (ik geloof haast niet dat ik dit zelf zeg) het zou zonde zijn als je de questteksten deze keer niet leest. Het voegt enorm veel toe aan de ervaring. Vooral de bovengenoemde grootse ‘phasing-momenten’ krijgen veel meer betekenis als je echt weet wat er allemaal aan de hand is.
Maar wie echt weigert om te lezen (en wat doe je dan hier, inmiddels alweer de achtste alinea?) kan veel opmaken uit de verbeterde graphics. Nou moet ik er wel even de gebruikelijke kanttekening bij zetten: dit is feitelijk nog steeds World of Warcraft, uitgebracht in 2004. Dat wil zeggen dat je zeker niet moet verwachten dat Cataclysm opeens Crysis-graphics op je scherm tovert, of zelfs de kwaliteit van Lord of the Rings Online benadert. Blizzard weet echter met hun gestyleerde vormgeving steeds aantrekkelijkere plaatjes te maken. Er zit duidelijk meer detail in de omgevingen. De zichtwijdte is vergroot en de watereffecten zijn flink onder handen genomen.
Al mijn enthousiasme over de eerste uren in Cataclysm roepen bij mij echter wel bepaalde zorgen op. Want wat gebeurt er na die meeslepende introductie? Is het dan weer ‘business as usual’, maar dan in een vernieuwde wereld? Behoudt de game dezelfde vaart en filmische sfeer in de hogere levels? Of is het na level twintig weer domweg ‘grinden’ en ‘instance runnen’ geblazen? Het antwoord daarop moet ik je nog even schuldig blijven, maar ik kijk er zeker naar uit om dit te gaan ontdekken.
Reacties op: De eerste stappen in World of Warcraft: Cataclysm
melody
alvast bedankt!
Nailgun
Rhinan
Je bent alleen wel heel snel level 71 als je het spel voor het eerst speelt, want je raakt hardstikke verslaafd, gegarandeerd! Je zou zomaar de level cap kunnen bereiken in 2 maanden als het je 'bevalt', maar als je denkt dat het niet zo'n impact op je zal hebben - begin dan maar gewoon met Cataclysm.
Althans, als je nieuwsgierig bent, kan je eerst de klassieke WoW kopen om de normale wereld eerst te zien. Die is ook flink mooi!
Rhinan
Darvald
Begin maar gewoon met WoW deel 1…. als casual gamer gaat het tog wel effetjes duren voordat je 60 bent, te bedenken dat het je 1e keer word en je waarschijnlijk lekker doet waar je zin in hebt en mischien ook wel wat wil experimenteren met classes.
hou wel rekening dat je met deel 1 geen draenei,bloodelf,worgen of goblin kan maken
veel plezier
@Rhinan
je hebt geen cataclysm nodig om de changes te zien… cata is odig voor de levelcap,overal vliegen,worgen goblin.
gamenr1
Darvo
Ik heb dus inmiddels WOW er af gegooit, helaas 60 euro verspild.
Vichan
Ik ben net even gestopt in Vashj'ir omdat er een bugged quest is waar ik niet voorbij kan. Morgen of overmorgen maar even weer proberen!
inacDashRed
Het levelen in WoW gaat erg snel, heb nu twee weekjes gespeeld en ben op een alt al level 50. Dus over 8 levels begin ik met Outlands (Burning Crusade). Je kan naar Outlands op level 58 en Northrend op 68. De quests geven veel exp en instances gaan vaak wel snel. De wereld is hier al compleet veranderd, je hoeft zoals Darvald zegt dus nog geen Cataclysm hiervoor te kopen.
Outlands is best oud en is iets minder leuk vergeleken met het nieuwe stuk levelen van 1-60. Je blijft hier voor 10 levels en dit stuk is ook wel redelijk snel te doen als je fanatiek doorspeelt. Wrath of the Lich King begint rond 68-70 en eerlijk gezegd vind ik van level 70 naar 80 levelen echt een hel, erg traag en de quests zijn best saai, maar goed ik heb ze dan ook al 2x gedaan :p
De nieuwe Cataclysm gebieden zijn level 80-85. Hier kan je naartoe vanaf level 78 maar dat zou ik niet doen, dan ben je zo dood :p Cataclysm heeft ook oude gebieden vernieuwd maar deze zijn dus niet level 80 ofzo.
Maar als je de trial leuk vond en je weet zeker dat je het een maandje ofzo wilt gaan spelen, kan je alles in een keer kopen, scheelt je ook geld dan als je ze een voor een koopt.
uberik
Of je kan gaan raiden, of je kan je professions gaan trainen, of je kan gaan dualen buiten de hoofdstad, of je kan gaan merchanten etc… etc…
DevTrunks
KipHunter
brandonW
sorry maar ik vindt dat cata inclusief raid content moet beoordelen en niet alleen op zn leveling content. en copy paste van de monsters?tuurljk dat ze hergebruiken maar ik heb ook genoeg nieuwe moddelen gezien.
@vichan als het de quest waar ik denk dat je het over hebt waarbij die timer reset, ik heb hem net gedaan en ben geen probelemen tegen gekomen.
Qinneth
Je kan Outland binnen wanneer je level 58 bent, hetzelfde geldt voor Northrend. Als je de originele WoW koopt, zonder de andere expansies, dan speel je nog steeds in de Cataclysm versie van Azeroth. De originele wereld is (godzijdank) niet meer te spelen.
Qinneth
Alexiandro0
Ik bedoel de nostalgie die je overvalt als je een quest doet waarin je de overlevenden van Auberdine moet opsporen.
Niet normaal hoe cool.
Madutrecht
Erg druk wederom zelfde questen / weinig vernieuwend en snel door de levels heen.
Ik en mijn vrienden hebben hetzelfde gevoel… het is tijd voor een andere mmo
melody
aapman
Het aantal questen dat zegt "kill X monsters" en dat is alles is veruit in de minderheid.
Xyntaxis