Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

De eerste DLC voor Evolve

4 + 1 = voldoende vermaak

Geschreven door Arthur van Vliet op
Eerst was er de scepsis. Hoe kon Turtle Rock Studios een eerlijke game gemaakt hebben die één speler het doel stelt om vier anderen koud te maken en vice versa? De asymmetrische opzet van Evolve bleek een zeer geschikt recept voor spannende matches tussen jagers en monsters, waarvan de uitkomst niet te voorspellen is. Daar ligt ook meteen de uitdaging voor de eerste DLC: weet Evolve deze delicate balans te behouden? Wij gingen aan de slag met deze nieuwe DLC en vonden het antwoord.

Voor wie het ontgaan is: in Evolve kies je voor een van twee totaal verschillende kampen. Je maakt onderdeel uit van een team van vier jagers dat op een monster jaagt of je speelt met het monster zelf. Tot voor kort kon je kiezen uit twaalf hunters, gelijkmatig verdeeld over vier klassen, die het op konden nemen tegen drie verschillende monsters. Met deze verzameling hunters en monsters wist Turtle Rock Studios een nagenoeg perfecte balans tussen prooi en jager te creëren, zo blijkt uit onderstaande infographic over het winpercentage in Evolve-matches blijkt.

None

Met Evolve’s nieuwe DLC komen er vier nieuwe jagers bij en verschijnt er een nieuw monster op het strijdtoneel. Een flinke uitdaging voor Turtle Rock Studios, omdat het eigenlijk twee verschillende dingen wil doen. Aan de ene kant willen ze met deze DLC de boel opschudden door nieuwe jagers en een nieuw monster te introduceren, maar te veel verandering verstoort de fragiele balans die Evolve zo hard nodig heeft. Omdat deze balans het bestaansrecht van de game is, brengt deze DLC dan ook geen aardschokkende veranderingen met zich mee. Dit betekent geen nieuwe klassen, geen revolutionaire nieuwe spelmodi en geen ondersteuning voor nieuwe hardware (jagertje spelen met een Oculus Rift, anyone?). Het is echter te kortzichtig om te zeggen dat deze uitbreiding ‘meer van hetzelfde’ is.

Nieuwe jagers

Je kunt met deze DLC op jacht met vier nieuwe jagers in de vier reeds bestaande klassen; Torvald neemt Assault voor zijn rekening, Slim is je Medic, Crow is de nieuwe trapper en Sunny zorgt voor Support. Met name de Medic- en Support-personages zijn een waardevolle toevoeging aan je bestaande of nieuwe team van hunters. Naast de welbekende ‘healing burst’ waar je teamgenoten mee geneest, kun je als Medic nu ook een drone loslaten die één van je teamgenoten langzaamaan geneest. Zo kun je bijvoorbeeld je Assault-teamgenoot langer in leven houden in het heetst van de strijd of geef je een Trapper de mogelijkheid om van de groep los te breken en het monster op te sporen met een extra voorraadje gezondheid. De rest van Slims arsenaal bestaat uit de Leech Gun, die tegelijkertijd schade doet en de cooldown van je genezende krachten reduceert, en de Spore Cloud Launcher die de reukzin van een monster verstoort. Al deze zaken zorgen ervoor dat je als Medic niet langer op veilige afstand hoeft te blijven en in het heetst van de strijd mee kunt doen.

None

De Support-klasse krijgt in de vorm van Sunny een flinke oppepper. Waar de andere Support-jagers veelal focussen op actieve ondersteuning in plaats van schade te doen aan het monster, kan Sunny monsters flink pijn doen. Dit komt mede door de opzet van haar vaardigheden. Vooral de combinatie tussen haar Shield Drones en Mini Nuke Launcher blijkt een dodelijke. De Shield Drones kunnen in een hoog tempo uitgezet worden waardoor elke jager in de buurt voorzien wordt van een schild wat tegen monsteraanvallen beschermt. Omdat Sunny hierna geen actieve support hoeft te leveren, kan je met haar Mini Nuke Launcher het monster serieuze schade toe doen. Dankzij de toevoeging van Sunny is het dan ook makkelijker om Stage 2- of Stage 3-monsters met een dikke pantserlaag relatief snel op de knieën te krijgen.

None

Waar de Medic en Support (kleine) vernieuwingen brengen, lijken Assault en Trapper meer op hun voorgangers. Biomechanische Viking Torvald kan door middel van een Mortar Cannon op zijn rug de vijand van veraf bestoken, maar weet met zijn Autofire Shotgun ook in close combat een hoop schade aan te richten. De Schrapnel Grenade doet iets wat veel Medics ook al konden; het doelwit voorzien van zwakke plekken waarop deze meer schade incasseert wanneer je erop schiet. Trapper Crow heeft een kraai/vleermuis genaamd Gobi heeft die hij de lucht in kan sturen om het monster te zoeken. Als het monster eenmaal gevonden is kan Crow het monster vertragen met zijn Stasis Gun, of schade toebrengen door middel van zijn Kinetic Long Rifle. Dit laatste geweer doorbreekt met een opgeladen schot het schild van een monster en doet rechtstreeks schade aan zijn gezondheid. Beide personages zijn een welkome afwisseling, maar doen effectief gezien hetzelfde kunstje als reeds bestaande hunters in deze of andere klassen.

Nieuw monster

De vernieuwingen die de vier nieuwe hunters met zich meebrengen zijn dus minimaal. Dat is echter met het nieuwe monster wel anders. Turtle Rock steekt er elke keer veel moeite in om zeer uiteenlopende monsters te creëren die allemaal een significant andere speelervaring bieden en met de introductie van de Behemoth zijn ze daar absoluut in geslaagd. Op het eerste oog lijkt dit monster op neefje Goliath wegens zijn grove bouw, maar daar houdt de vergelijking op. Behemoth heeft een verwoestend arsenaal aan aanvallen die elkaar perfect aanvullen. Anders dan andere monsters nodigt Behemoth uit om al vroeg je tegenstander op te zoeken. Het is vermakelijk om een of twee hunters door middel van de Rock Wall-aanval te scheiden van de rest met een grote rotsachtige muur. Je kunt dan rustig deze hunters een gratis enkele rit naar het hiernamaals geven zonder lastig gevallen te worden door hun andere vriendjes. Mochten hunters net buiten bereik zijn, dan kun je door middel van een spectaculaire Tongue Grab je tong afschieten en een hunter naar je toe trekken alvorens je Behemoths rotsachtige klauwen aan het werk zet.

De meest spectaculaire toevoeging is echter wel de manier waarop Behemoth zich kan verplaatsen. Het is het traagste monster in het spel, maar maakt dat meer dan goed door zich op te rollen tot een rotsblok en over iedereen heen te denderen. Enorm bruikbaar als je snel wat inheemse dieren af wil maken om ze op te eten en zo sterker te worden. Deze manier van transporteren komt echter het best tot zijn recht in close combat. Alvorens je het wapenarsenaal van dit monster opentrekt kun je een verpletterende entree te maken door een heel team hunters plat te walsen. Ook als het je te heet onder de voeten wordt kun je als rollend rotsblok het strijdtoneel snel verlaten om even te hergroeperen. In de nieuwe maps Broken Hill Foundry en Broken Hill Mine geeft deze vaardigheid je zelfs een bijna oneerlijk voordeel. De nauwe gangetjes zijn voor een hunter gevaarlijk terrein, want voor je het weer ren je net als Indiana Jones voor je leven terwijl een gigantisch rotsblok je probeert te reduceren tot een menselijke pannenkoek.

In balans

In onze speelsessies met deze nieuwe hunters, maps en monsters leek de balans in het begin helemaal zoek. Behemoth maakte het nieuwe team hunters keer op keer zonder ogenschijnlijke moeite een kopje kleiner. Gaandeweg begonnen wij, het hunter-team, echter beter samen te werken, waardoor onze overlevingskansen groeiden. Zeker toen we Trappers kozen die het monster aan de grond vast konden pinnen wisten we ongeveer net zo vaak te winnen met een team hunters als met het monster. Met de toevoeging van de gratis Observer-mode kon een zesde speler met alle hunters en het monster meekijken, terwijl de overlevingsstatistieken voor beide partijen real-time berekend werden. Zo wisten we in een van onze gevechten van 11% overlevingskans terug te komen en het monster alsnog te verslaan door goed samen te werken.

De voor Evolve zo belangrijke balans lijkt dus met deze nieuwe DLC niet verstoord te worden. Evolve heeft een zeer vermakelijke uitbreiding in petto, zonder echt grote vernieuwingen. De tijd zal dus moeten uitwijzen of de uitbreiding voldoende is om de aandacht van de Evolve-spelers vast te houden.

Behemoth is gratis voor wie Evolve heeft gepre-orderd . Zowel de vier nieuwe hunters als Behemoth zijn te verkrijgen door het aanschaffen van de Season Pass. Wil je ze los aanschaffen dan betaal je €7,49 per hunter en €14,99 voor Behemoth. De nieuwe maps en Observer-modus zullen gratis aan iedereen beschikbaar gesteld worden. Alle content is vanaf 31 maart verkrijgbaar, al zullen de nieuwe maps de eerste maand exclusief voor de Xbox One beschikbaar zijn.

Door Sam Beesems

Dit artikel delen:

Lees meer

Grote paasuitverkoop in de PlayStation Store van start Borderlands 2 ongeveer 12 miljoen keer verkocht
0

Reacties op: De eerste DLC voor Evolve

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.