Dauntless (hands-on) | Gamer.nl

Dauntless (hands-on) | Gamer.nl

Wie Monster Hunter wil spelen, heeft een handheld of gameconsole nodig. Hoewel de bekende Japanse franchise wel een paar mmorpg-uitstapjes naar de pc heeft gemaakt, zijn alle Monster Hunter-games in het westen tot nu toe op spelcomputers verschenen. Balen, want daarmee is er een flinke club pc-gamers die een relatief nieuw, maar ontzettend tof genre moet missen.

Gelukkig krijgen we binnenkort Dauntle om dat probleem op te lo en. We hebben de alfaversie van het spel gespeeld, die inmiddels door een bèta is opgevolgd. De uiteindelijke versie moet eind 2017 beschikbaar zijn voor iedereen, maar voor een instapbedrag kun je de bèta nu spelen. Daarmee kunnen Monster Hunter-fans alvast op de pc aan de slag, voordat Monster Hunter World uiteindelijk in 2018 naar de pc komt.

Dauntle

Gelukkig geen lock-on

Dauntle wordt een free-to-play jaaggame, waarin spelers het met groepen van maximaal vier opnemen tegen zogeheten behemoths. Deze monsters kunnen met een paar klappen een speler op de grond krijgen, waardoor het e entieel is om op het juiste moment aanvallen te vermijden. In Dauntle vind je geen lock-on-systeem of levensbalken, waardoor je naar de bewegingen van het monster zelf moet kijken om situaties in het gevecht in te schatten. Gloeien de ogen van een monster rood? Dan is hij boos en kun je beter even uit de buurt blijven. Rent hij gehavend weg? Dan is de strijd bijna gestreden.

Is een monster eenmaal dood, dan krijg je een soort van loot-kist die je later in de stad kunt openen voor materialen om nieuwe pantsers te maken. Door lang genoeg te vechten tegen een bepaald type monster, kun je op termijn een uitrusting van zijn huid maken. Dat geeft niet alleen hogere statistieken, maar dient ook als bewijs dat je een bepaald gevecht meester bent geworden.

Dauntle

Sterk vechtsysteem

De absolute kern van Dauntle is daarmee identiek aan die van Monster Hunter, maar denk niet dat hier sprake is van een makkelijke kopie van de bekende jaag-franchise. Een goed uitgewerkt gevecht ysteem zorgt ervoor dat iedere klap een gevoel van impact geeft. Beginnende jagers zullen dat systeem lomp en traag noemen, omdat ze niet zomaar een combo kunnen afkappen om bijvoorbeeld uit de weg te rollen. Dit soort beperkingen zijn echter een bewuste designkeuze, die jou als speler dwingen om je acties te overwegen. Je kunt niet staan raggen en in de laatste seconde op de ontwijkknop drukken, maar moet vaak preventief te werk gaan.

In de huidige versie van Dauntle zitten vier wapentypes: een bijl, zwaard, hamer en twee sikkels. Daarbij fungeert het zwaard als een goed beginnerswapen, met snelle aanvallen en een goed bereik. De bijl is een traag wapen dat flinke schade doet. De hamer is iets sneller, maar in onze speelse ies kwam die nog niet echt goed uit de verf. We konden eigenlijk weinig redenen bedenken om hiermee te vechten, gezien alle alternatieven effectiever zijn. Hopelijk verandert dat in de uiteindelijke versie.

We vochten het liefst met de twee sikkels, waarmee het mogelijk is om jezelf over het strijdveld te trekken of snel naar achter te springen. Dat maakt het een snelle gevecht tijl waarbij je constant kunt bewegen, met een krachtige combo om uit te voeren op de juiste momenten.

Helaas bevat Dauntle op het moment nog geen wapen om mee te schieten, zoals een boog of kruisboog—iets dat de ontwikkelaar belooft in de nabije toekomst te veranderen.

Minder 'echt'

Het moge duidelijk zijn, Dauntle weet verra end goed de kern van een Monster Hunter-game neer te zetten. De game voelt alleen wat afstandelijker, omdat de wereld minder gelikt in elkaar haakt. Dat merk je bijvoorbeeld bij de loot. Je krijgt aan het einde van een gevecht kisten met je gewonnen materialen, waardoor je niet zoals in Monster Hunter moet snijden in een monster om je prijs te bemachtigen. Dat is enerzijds een efficiëntere manier om materialen te krijgen, maar bij Monster Hunter voelt het alsof je ze echt van het beest haalt. Dauntle beperkt dat tot menu’s.

Tu en jachtse ies in word je als speler teruggestuurd naar een stad, maar bij onze tests had deze stad een rampzalig lage framerate. Dat is op het moment nog te rechtvaardigen omdat de game zich in een testfase bevindt; het is te hopen dat dit opgelost is voordat het spel verschijnt.

Dauntle

Het gratis alternatief

Dauntle profileerde zich tijdens zijn ontwikkeling als een pc-variant van Monster Hunter. Inmiddels weten we dat Monster Hunter World op termijn ook naar de pc komt. Je zou kunnen denken dat de game daarmee zijn relevantie kwijt is, maar we denken dat het spel nog steeds een plekje op de markt kan bemachtigen.

Dit wordt immers een free-to-play-game, terwijl World een ouderwets prijskaartje krijgt. Het betekent dat Dauntle de potentie heeft om veel meer mensen te bereiken, en daarmee een grotere community te krijgen. Combineer dat met het feit dat de ontwikkelaar zich vooral wil richten op de verkoop van cosmetische upgrades voor personages, en dit kan wel eens een van de leukere pc-games van dit jaar worden.

Dauntle verschijnt eind 2017 voor de pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou