Preview
Dauntless

Dauntless (hands-on)

Brengt Monster Hunter (alvast) naar de pc

Geschreven door Bastiaan Vroegop op
Wie Monster Hunter wil spelen, heeft een handheld of gameconsole nodig. Hoewel de bekende Japanse franchise wel een paar mmorpg-uitstapjes naar de pc heeft gemaakt, zijn alle Monster Hunter-games in het westen tot nu toe op spelcomputers verschenen. Balen, want daarmee is er een flinke club pc-gamers die een relatief nieuw, maar ontzettend tof genre moet missen.

Gelukkig krijgen we binnenkort Dauntless om dat probleem op te lossen. We hebben de alfaversie van het spel gespeeld, die inmiddels door een bèta is opgevolgd. De uiteindelijke versie moet eind 2017 beschikbaar zijn voor iedereen, maar voor een instapbedrag kun je de bèta nu spelen. Daarmee kunnen Monster Hunter-fans alvast op de pc aan de slag, voordat Monster Hunter World uiteindelijk in 2018 naar de pc komt.

Dauntless

Gelukkig geen lock-on

Dauntless wordt een free-to-play jaaggame, waarin spelers het met groepen van maximaal vier opnemen tegen zogeheten behemoths. Deze monsters kunnen met een paar klappen een speler op de grond krijgen, waardoor het essentieel is om op het juiste moment aanvallen te vermijden. In Dauntless vind je geen lock-on-systeem of levensbalken, waardoor je naar de bewegingen van het monster zelf moet kijken om situaties in het gevecht in te schatten. Gloeien de ogen van een monster rood? Dan is hij boos en kun je beter even uit de buurt blijven. Rent hij gehavend weg? Dan is de strijd bijna gestreden.

Is een monster eenmaal dood, dan krijg je een soort van loot-kist die je later in de stad kunt openen voor materialen om nieuwe pantsers te maken. Door lang genoeg te vechten tegen een bepaald type monster, kun je op termijn een uitrusting van zijn huid maken. Dat geeft niet alleen hogere statistieken, maar dient ook als bewijs dat je een bepaald gevecht meester bent geworden.

Dauntless

Sterk vechtsysteem

De absolute kern van Dauntless is daarmee identiek aan die van Monster Hunter, maar denk niet dat hier sprake is van een makkelijke kopie van de bekende jaag-franchise. Een goed uitgewerkt gevechtssysteem zorgt ervoor dat iedere klap een gevoel van impact geeft. Beginnende jagers zullen dat systeem lomp en traag noemen, omdat ze niet zomaar een combo kunnen afkappen om bijvoorbeeld uit de weg te rollen. Dit soort beperkingen zijn echter een bewuste designkeuze, die jou als speler dwingen om je acties te overwegen. Je kunt niet staan raggen en in de laatste seconde op de ontwijkknop drukken, maar moet vaak preventief te werk gaan.

In de huidige versie van Dauntless zitten vier wapentypes: een bijl, zwaard, hamer en twee sikkels. Daarbij fungeert het zwaard als een goed beginnerswapen, met snelle aanvallen en een goed bereik. De bijl is een traag wapen dat flinke schade doet. De hamer is iets sneller, maar in onze speelsessies kwam die nog niet echt goed uit de verf. We konden eigenlijk weinig redenen bedenken om hiermee te vechten, gezien alle alternatieven effectiever zijn. Hopelijk verandert dat in de uiteindelijke versie.

We vochten het liefst met de twee sikkels, waarmee het mogelijk is om jezelf over het strijdveld te trekken of snel naar achter te springen. Dat maakt het een snelle gevechtsstijl waarbij je constant kunt bewegen, met een krachtige combo om uit te voeren op de juiste momenten.

Helaas bevat Dauntless op het moment nog geen wapen om mee te schieten, zoals een boog of kruisboog—iets dat de ontwikkelaar belooft in de nabije toekomst te veranderen.

Minder 'echt'

Het moge duidelijk zijn, Dauntless weet verrassend goed de kern van een Monster Hunter-game neer te zetten. De game voelt alleen wat afstandelijker, omdat de wereld minder gelikt in elkaar haakt. Dat merk je bijvoorbeeld bij de loot. Je krijgt aan het einde van een gevecht kisten met je gewonnen materialen, waardoor je niet zoals in Monster Hunter moet snijden in een monster om je prijs te bemachtigen. Dat is enerzijds een efficiëntere manier om materialen te krijgen, maar bij Monster Hunter voelt het alsof je ze echt van het beest haalt. Dauntless beperkt dat tot menu’s.

Tussen jachtsessies in word je als speler teruggestuurd naar een stad, maar bij onze tests had deze stad een rampzalig lage framerate. Dat is op het moment nog te rechtvaardigen omdat de game zich in een testfase bevindt; het is te hopen dat dit opgelost is voordat het spel verschijnt.

Dauntless

Het gratis alternatief

Dauntless profileerde zich tijdens zijn ontwikkeling als een pc-variant van Monster Hunter. Inmiddels weten we dat Monster Hunter World op termijn ook naar de pc komt. Je zou kunnen denken dat de game daarmee zijn relevantie kwijt is, maar we denken dat het spel nog steeds een plekje op de markt kan bemachtigen.

Dit wordt immers een free-to-play-game, terwijl World een ouderwets prijskaartje krijgt. Het betekent dat Dauntless de potentie heeft om veel meer mensen te bereiken, en daarmee een grotere community te krijgen. Combineer dat met het feit dat de ontwikkelaar zich vooral wil richten op de verkoop van cosmetische upgrades voor personages, en dit kan wel eens een van de leukere pc-games van dit jaar worden.

Dauntless verschijnt eind 2017 voor de pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Metroid: Comeback of proefballon? Gamer.nl Podcast 139 Rock of Ages 2: Bigger and Boulder
6

Reacties op: Dauntless (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mmo-veteran

    • 24 september 2017 11:55
    *Je zou kunnen denken dat de game daarmee zijn relevantie kwijt is, maar we denken dat het spel nog steeds een plekje op de markt kan bemachtigen* Waarom zou je dit denken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • serphilith

    • 24 september 2017 12:42
    @mmo-veteran

    "Je zou kunnen denken dat de game daarmee zijn relevantie kwijt is,"

    Omdat Monster Hunter games een niche zijn met een beperkt aantal spelers om te versieren als developer. Hiermee wil de schrijver zo te zien aangeven dat als de grote jongen in het genre gelanceerd word (Monster Hunter World) dat Dauntless zijn relevantie kwijt kan raken doordat iedereen naar MH gaat.

    "Dat het spel nog steeds een plekje op de markt kan bemachtigen."

    Dus ondanks de launch van Monster Hunter World dat Dauntless toch een redelijke groep spelers zal houden.

    -serph

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 24 september 2017 13:45
    F2P MMO? Normaliter microtransactie galore en 13-in-dozijn gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bokahara

    • 24 september 2017 19:20
    komt het uit via steam? kan er nog niks over vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 24 september 2017 21:34
    Heb al redelijk wat uurtjes in de game zitten en vermaak mij er super goed mee.
    Enige wat soms klote is als je een boss wilt verslaan dat er niemand anders in je lobby zit.

    Sta je daar in je eentje tegen een groot beest te vechten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 24 september 2017 21:56
    Zolang de F2P niet al te overheersend is en niet pay 2 win, dan ga ik deze wel een kansje geven denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.