De Nederlandse uitgever Playlogic hoopt dit kwartaal haar eerste titels op de markt te brengen. Men weet maar al te goed dat je, als nieuwkomer in de game-industrie, een manier moet zien te vinden om op te vallen in de massa. Playlogic doet dit door niet achter de massa aan te huppelen en de zoveelste schaamteloze kloon uit te brengen, maar door juist flink te innoveren binnen de bestaande genres. Met Cyclone Circus probeert Playlogic het racegenre nieuw leven in te blazen. Woei.

Qua opzet is Cyclone Circus een racegame volgens het boekje. Je kunt kiezen voor een kampioenschap of een enkele race. Aanvankelijk staat slechts een beperkt aantal racers en parcoursen tot je beschikking. Naarmate je meer races wint in het kampioenschap krijg je nieuwe racelocaties en karakters aangeboden. Tot zo ver dus nog niet veel vernieuwing, maar de innovatie zit hem bij Cyclone Circus dan ook in het racen zelf.

In Cyclone Circus draait namelijk alles om de wind. Je vehikel is uitgerust met een paar vleugels, die ook als zeil kunnen dienen. Om te accelereren dien je dit zeil in de richting van de wind te draaien. Dit doe je door de rechter analoge stick omhoog of omlaag te bewegen. Rechts onderin beeld staat een metertje dat met een geel streepje aangeeft in welke richting de wind waait. Bij het bewegen van de rechter analoge stick neemt de waarde van het metertje toe of af en door de waarde gelijk te stellen met het gele streepje behaal je dus de maximale snelheid.

Niet alleen voor het accelereren kun je gebruik maken van de wind, ook voor het remmen kan de wind soms van pas komen. Door het zeil namelijk ineens radicaal tegen de wind in te draaien komt je wagen bijna direct tot stilstand, terwijl je met een kleine afwijken slechts iets langzamer zal rijden. Een soort van alternatieve cruise control. Je kunt ook op de klassieke manier, met het vierkantje, remmen, doch het alternatief met de wind zal vaak een betere keus blijken.

Het sturen gebeurt wel op de klassieke manier, met de linker analoge stick. Het is wel zo dat het sturen in een andere richting moeizamer gaat wanneer je de wind vol in je zeilen hebt staan. Opvallend is trouwens dat de windrichting niet altijd verandert wanneer je een bocht neemt en soms juist wel veranderd wanneer je rechtdoor blijft rijden. Van een zeilautosimulatie is dan ook geen sprake, het zeilen is meer een gimmick die het accelereren wat gevarieerder moet maken.