Volgens de ontwikkelaar van Cursed Mountain, Deep Silver Vienna (een studio opgericht door ex-medewerkers van Rockstar Vienna), zijn gebeden gebaseerd op bewegingen die je met je armen en handen maakt. De Wii was daarom de logische keuze als platform voor deze horrorgame. Cursed Mountain draait echter niet alleen om het rondzwaaien van je Wiimote; het wordt subtieler dan dat.

Maar toch trekt dat bidden de meeste aandacht. Door bepaalde bewegingen uit te voeren tijdens het bidden, kun je vijanden sneller verslaan. Het past perfect bij de setting. In Cursed Mountain krijg je namelijk een vloek over je heen die is ontstaan uit het Boeddhisme. Hoewel deze religie bekendstaat als een vreedzaam geloof, stuitte Deep Silver tijdens hun onderzoek rond het onderwerp al vrij snel op vreemde verhalen. Verhalen die als een rode draad door de game lopen.

IJzingwekkende omgevingen

In Cursed Mountain ga je als Eric Simmons in de Himalaya op zoek naar je jongere broer Frank. Gedurende je zoektocht wordt je steeds dieper in een onwerkelijk avontuur getrokken, waarin je geesten tegenkomt die gevangen zitten tussen dit leven en het volgende. Deze setting is niet alleen angstaanjagend, het levert ook één van de meest belangrijke eigenschappen van de game: de indrukwekkende omgevingen.

Het sneeuwlandschap wordt namelijk ijzingwekkend goed weergegeven. Je loopt over steile bergpadjes, geteisterd door sneeuwstormen die je zicht ontnemen, zodat je niet eens kunt zien wat er tien meter voor je op je staat te wachten. De kille setting moet niet alleen angst inboezemen, maar wil soms ook een diepe indruk achter te laten. Van bovenop een berg kun je de gehele gamewereld in één oogopslag zien, wat het machtige gevoel geeft dat je de bergen bedwongen hebt.

Vakantie in de soep

Tijd om van het uitzicht te genieten is er niet. Cursed Mountain probeert namelijk het nauwe pad tussen survival horror-game en pure actiegame te bewandelen. De geesten die gevangen zitten tussen twee levens zijn van plan jouw 'vakantie' behoorlijk in de soep te laten lopen, dus zul je jezelf vaak moeten verdedigen met de diverse middelen die de game biedt. Naast je gebeden kun je ook gebruik maken van een hakbijl, die tevens als 'geweer' dient. Dat je met een hakbijl flink op iemand in kunt hakken, dat kunnen we nog begrijpen, maar schieten? Eric's hakbijl kan inderdaad energie schieten om de geesten die in de tussenwereld vast zitten voor altijd naar het hiernamaals te knallen. Bij games als deze moet je blijkbaar niet teveel nadenken over logica.

Hopelijk krijg je daar bij het uiteindelijke product ook niet de kans voor: als het even kan willen we constant op het puntje van onze stoel zitten. De Wii begint langzaam maar zeker vol te lopen met griezelige of bloederige games. We hopen dat Cursed Mountain zich daarbinnen kan onderscheiden met de unieke insteek die de game biedt. Nu alleen nog even bidden op een goede afloop.