Het verhaal van Crysis 2 speelt zich drie jaar na het einde van de eerste Crysis af en is verbonden aan het plot van het eerste deel, al wilde Crytek niet onthullen op welke manier. De aliens die destijds op het tropische eiland aan het begin van een grootschalige invasie stonden, hebben hun strijdgebied uitgebreid en staan inmiddels op het punt om New York van de kaart te vegen. Het leger doet zijn uiterste best om de aliens af te weren, maar New York heeft meer nodig dan dat. De stad heeft een held nodig met buitenaardse snelheid, kracht en tactisch inzicht, en die held ben jij.
Nanosuit 2.0
Veel van de aandacht in Crysis 2 gaat uit naar het nanosuit. Dit pak speelde in het eerste deel ook al een grote rol en geeft je vaardigheden die het menselijk lichaam te boven gaan. Hogere snelheid, weerbaarheid tegen kogels en andere projectielen en de mogelijkheid om onzichtbaar te worden. In Crysis 2 is het pakt omgedoopt tot Nanosuit 2.0. Crytek heeft gekeken naar hoe spelers de verschillende mogelijkheden van het pak in het eerste deel benutten en kwam tot de conclusie dat de meeste spelers voor een combinatie van kracht en bepantsering gingen of een combinatie van stealth en snelheid. De vier keuzes voor je nanosuit uit Crysis 1 zijn teruggebracht tot twee: Stealth en Armor. Deze twee krachten zijn nog wel te verfijnen met subkrachten, waardoor het schakelen tussen verschillende speelstijlen makkelijker moet worden.
In de presentatie die wij te zien kregen werd voornamelijk gebruik gemaakt van de sluipmogelijkheden van het pak. Op het dak aan de overkant van de straat zijn soldaten van Crynet op zoek naar iets. Het vermoeden begint door te schemeren dat ze op zoek zijn naar jou. Het pak dat je aanhebt om precies te zijn. Waarom Crynet er zo op gebrand is om je te vinden werd nog niet onthuld en enkele belangrijke tussenfilmpjes die het plot teveel zouden verklappen werden strategisch weggelaten. Wat resteerde was een blik op de grafische pracht van New York en de schaal van het strijdgebied. New York mag zich met recht een stadsjungle noemen. Door de hoge, imposante gebouwen krijgt de game een bepaalde verticaliteit met zich mee die de speler genoeg keuze in aanvalsroutes geeft, vergelijkbaar met de mogelijkheden die de grote jungle de speler in de eerste Crysis bood.
De kunstmatige intelligentie van Crysis 2 is weer van hetzelfde hoge niveau als we inmiddels gewend zijn van Crytek. Onzichtbaarheid werd ingeschakeld en zo kon de groep vijanden van dichtbij geobserveerd worden om zo een geïsoleerde soldaat simpel uit te schakelen. Hiermee ging wel het verrassingselement verloren en een felle strijd was het eindresultaat. Het was maar goed dat voor de presentatie onsterfelijkheid aanstond, want je komt zwaar onder vuur te liggen. Vijanden maken slim gebruik van dekking en laten zich moeilijk verrassen. Het was zelfs zo lastig dat we uiteindelijk overmeesterd werden en geboeid afgevoerd werden in een helikopter.
De helikopter werd al snel neergehaald door aliens en we doen onze ogen open terwijl we op het asfalt liggen tussen de brokstukken. Je kunt jezelf nauwelijks bewegen en er resteert je enkel om gade te slaan wat er zich om je heen afspeelt. Een groep aliens landt verderop in de straat en valt de soldaten genadeloos aan. Net op tijd weet het nanosuit zichzelf weer een beetje op te laden om je weer in staat te stellen om jezelf te verdedigen. Met de granaatwerper van een gesneuvelde soldaat probeert de speler de aanval van zich af te slaan. Het lukt, maar met moeite. De aliens zijn een taaie vijand. In tegenstelling tot het eerste deel, kunnen ze nu op twee benen lopen. Hierdoor zijn ze makkelijker in te schatten, maar nog steeds waardige tegenstanders.
PC of console
Nadat de aliens uitgeschakeld zijn, eindigt de presentatie. Het was kort, maar krachtig en heeft ons een vluchtige blik gegeven van wat ons aan het eind van het jaar te wachten staat. Tot nu toe is Crysis 2 precies wat we ons voor ogen hadden na het sublieme eerste deel. Ook grafisch ziet het spel er weer extreem gedetailleerd uit met schitterende lichteffecten en levendige omgevingen. De versie die ons getoond werd, draaide op de Xbox 360, waardoor we nog niet de absolute kracht van de game op een PC met extreme specificaties hebben kunnen aanschouwen. Op de PlayStation 3 en Xbox 360 duwt Crysis 2 de hardware tot het randje en probeert het spel elke druppel aan kracht uit de apparaten te persen. Spelers hoeven niet bang te zijn dat de PC-versie door het multiplatform verschijnen van het spel ondergesneeuwd raakt, want de PC is nog steeds het hoofdplatform voor Crytek. De ontwikkelaar kon nog niet bevestigen wat de minimale en aanbevolen specificaties voor Crysis 2 zouden worden, maar kon wel zeggen dat het spel ditmaal op meer PC’s soepel zal lopen dan bij het eerste deel het geval was. Nog steeds haal je het optimale uit de game door flink te investeren in een computer waar zelfs NASA jaloers op zou zijn, maar ook op de gemiddelde PC zal het spel redelijk soepel moeten gaan lopen.
Het is nog wachten totdat we Crysis 2 voor het eerst op de PC mogen aanschouwen, het platform bij uitstek om ons door het spel volledig omver te laten blazen met zijn grafische kracht. Alle elementen die we tot nu toe gezien hebben; de kunstmatige intelligentie, het verbeterde nanosuit en de grafische pracht, doen ons verlangen naar meer. Het einde van het jaar kan niet snel genoeg komen.
Reacties op: Crysis 2
Xanadu
Ik heb niks tegen consoles, maar ik hoop dat Crysis 2 een boel mensen kan laten zien wat de kracht van een PC is tegenover een console van jaren oud.
Zeliow.
Eglaerinion
XtraLink
Failsnorviganza
Het kleurenpalet komt zo standaard over, als je al zo vaak hebt gezien.
Voor een voorbeeld waar ik urban wel goed vind qua style / kleurenpalet: Vampire: The Masquerade.
In geval van Crysis vind ik de tropen er beter uitzien.
Zonderondergang bij het water, in de tropen dus.
Ook kun je er van op aan dat het ingame er mooier uitziet dan op de screens.
Op de screens mis je toch wel wat shiny gehalte en texture kwaliteit.
Dit is wat mat, en vaagjes.
En dan beweegt er ingame nog van alles sprankelend.
Failsnorviganza
Enkel al de resolutie en AA / AF met nog wat extraatjes doet et em al.
De HD Ready resolutie is tegenwoordig wel aan de lage kant als je op de pc gamed.
Al helemaal op een tv, die dit uitrekt.
Ga maar eens een stukje verder van je scherm afzitten, dan zien best lelijke games (zoals Burnout) er ineens heel goed uit.
Trouwens, leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=THmybgf3ke0
Reken maar dat dit er op ieder platform super uitziet.
Nn3m3s1sS
[CyW]-=BigBear=-
recluse
Rexus
Failsnorviganza
Toevallig ook zo bij Far Cry > Far Cry 2.
En trouwens, ik heb Crysis uitgespeeld met een x1950xt.
(Nee, niet alles low, maar wel dx9 mode @ 1024 x …, en getweakte settings.
Alles op high, shadows / shaders op low. Very high en ultra zijn ook mogelijk, dat werd te zwaar)
Nu zijn de 2000, 3000, 4000 en 5000 series te koop.
Tegen die tijd zo'n beetje de 6000 serie. :-)
Pro-Rick (inactief)
Xanadu
Maarja, je mag het noemen wat je wilt.
Frelunior
Daeda
Deze game wordt, naar wat ik er van gezien heb, wel degelijk een volledig vervolg.
GoofyZ3
Heinster
Daarnaast zijn er wat essentiële voordelen van een console te hebben.
- In het begin van het bestaan van een console loop je 2 jaar voor op de pc in grafisch opzicht en na die twee jaar is een vergelijkbare pc een stuk duurder met dezelfde grafische prestaties.
- Er wordt meer moeite gedaan om spellen voor de consoles te optimaliseren, zodat je zelfs 5 jaar na introductie van het console nog erg indrukwekkende spellen kan spelen (zoals zometeen Rage op de 360 of God of War 2/ Shadow of the Colossus) in zijn tijd op de ps2.
- Een spel spelen op een console is voor de meeste mensen veel makkelijker dan iets te moeten installeren op de pc (het blijft voor relatief veel mensen al moeilijk om de pc voor meer dingen te gebruiken dan mail/internet en msn)
- Er komen meer "goede" spellen uit op de consoles dan de pc (sommige titels halen de pc helaas niet, Alan Wake/ God of War3/ Gears of War 2/ Uncharted 2)
- Veel spellen zijn gewoon leuker om met een pad/joystick te spelen
- Veel spellen speel je liever vanaf de bank
- Met vrienden achter een console zitten is leuker dan met zijn allen achter 1 pc
De PC heeft natuurlijk zijn eigen voordelen, maar dat is meer in de breedte:
- Up te graden
- Beter geschikt voor fps en rts spellen
- Veel dingen op de consoles zijn op dezelfde manieren te spelen op de pc, enkel zij de meeste mensen niet handig genoeg of hebben er geen zin in de moeite te doen. Ik heb bijvoorbeeld controller converters en de pc aangesloten op een beamer. Het spelen wordt dan bijna hetzelfde als op een console.
- Een PC is voor zoveel meer dingen te gebruiken dan enkel spellen (de serieuze, multimedia en hobby mogelijkheden zijn enorm)
Maar uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de spellen en de beleving zelf en zijn de specs zelden doorslaggevend. Als de mensen enkel naar God of War 1+2 kijken voor de PS3, dan zie je twee leuke spellen op 1 disc en die verkoopt nog goed ook. Ikzelf focus me daarom op beleving, heb een dedicated gameroom met een 2 meter scherm en geniet op dit moment enorm van Batman AA op mijn "slechts" 1024x768 resolutiestand. En tot nu toe niemand die het ziet dat het nog geen eens HD-ready is.
ShadowX
VinnieNL
Ik ben zelf dan wel puur PC gamer, en je hebt de belangrijkste voor- en nadelen van PC en console wel opgenoemd. Ik merk trouwens wel dat consolegaming ook steeds meer last krijgt van dingen die vroeger met PC games geassocieerd werden zoals bugs en patches die die bugs weer op moeten lossen, maar die soms ook weer voor problemen zorgen zoals laatst met Dragon Age. En ook op de console worden games tegenwoordig geinstalleerd.
Uiteindelijk gaat het gewoon om welk type games je het leukst vind en of je zelf alles in wilt stellen qua graphics en opties. En user created content natuurlijk zoals mods en extra maps. Want dat is op de console niet mogelijk als het niet in de game zelf zit verwerkt zoals bij Little Big Planet.
motorrijder3
pc is sterker ja maar 10 keer zo duur. ps3 is ook sterk kan makkelijk full hd aan. kijk naar games als Wipeout. wel is waar een bagger game maar is meer omdat ik er niet van hou. Maar wel full hd op me 1meter 2 scherm.
ik speelde altijd op playstation 1 tot en met 3 nu maar aan het begin ook altijd op de pc.
maar dan kocht je een game en moest ik weer me videokaart vervangen bv omdat ie niet sterkgenoeg was voor die game.
werd ik echt gek van je blijft bouwen aan zo pc.
nu met me ps3 schijf er in spelen maar werkt altijd en werkt goed.
pc is super voor alles ook voor games. maar dan moet je wel geld uitgeven voor een sterke pc.