Het verhaal van Crysis 2 speelt zich drie jaar na het einde van de eerste Crysis af en is verbonden aan het plot van het eerste deel, al wilde Crytek niet onthullen op welke manier. De aliens die destijds op het tropische eiland aan het begin van een grootschalige invasie stonden, hebben hun strijdgebied uitgebreid en staan inmiddels op het punt om New York van de kaart te vegen. Het leger doet zijn uiterste best om de aliens af te weren, maar New York heeft meer nodig dan dat. De stad heeft een held nodig met buitenaardse snelheid, kracht en tactisch inzicht, en die held ben jij.

Nanosuit 2.0

Veel van de aandacht in Crysis 2 gaat uit naar het nanosuit. Dit pak speelde in het eerste deel ook al een grote rol en geeft je vaardigheden die het menselijk lichaam te boven gaan. Hogere snelheid, weerbaarheid tegen kogels en andere projectielen en de mogelijkheid om onzichtbaar te worden. In Crysis 2 is het pakt omgedoopt tot Nanosuit 2.0. Crytek heeft gekeken naar hoe spelers de verschillende mogelijkheden van het pak in het eerste deel benutten en kwam tot de conclusie dat de meeste spelers voor een combinatie van kracht en bepantsering gingen of een combinatie van stealth en snelheid. De vier keuzes voor je nanosuit uit Crysis 1 zijn teruggebracht tot twee: Stealth en Armor. Deze twee krachten zijn nog wel te verfijnen met subkrachten, waardoor het schakelen tussen verschillende speelstijlen makkelijker moet worden.

In de presentatie die wij te zien kregen werd voornamelijk gebruik gemaakt van de sluipmogelijkheden van het pak. Op het dak aan de overkant van de straat zijn soldaten van Crynet op zoek naar iets. Het vermoeden begint door te schemeren dat ze op zoek zijn naar jou. Het pak dat je aanhebt om precies te zijn. Waarom Crynet er zo op gebrand is om je te vinden werd nog niet onthuld en enkele belangrijke tussenfilmpjes die het plot teveel zouden verklappen werden strategisch weggelaten. Wat resteerde was een blik op de grafische pracht van New York en de schaal van het strijdgebied. New York mag zich met recht een stadsjungle noemen. Door de hoge, imposante gebouwen krijgt de game een bepaalde verticaliteit met zich mee die de speler genoeg keuze in aanvalsroutes geeft, vergelijkbaar met de mogelijkheden die de grote jungle de speler in de eerste Crysis bood.

De kunstmatige intelligentie van Crysis 2 is weer van hetzelfde hoge niveau als we inmiddels gewend zijn van Crytek. Onzichtbaarheid werd ingeschakeld en zo kon de groep vijanden van dichtbij geobserveerd worden om zo een geïsoleerde soldaat simpel uit te schakelen. Hiermee ging wel het verrassingselement verloren en een felle strijd was het eindresultaat. Het was maar goed dat voor de presentatie onsterfelijkheid aanstond, want je komt zwaar onder vuur te liggen. Vijanden maken slim gebruik van dekking en laten zich moeilijk verrassen. Het was zelfs zo lastig dat we uiteindelijk overmeesterd werden en geboeid afgevoerd werden in een helikopter.

De helikopter werd al snel neergehaald door aliens en we doen onze ogen open terwijl we op het asfalt liggen tussen de brokstukken. Je kunt jezelf nauwelijks bewegen en er resteert je enkel om gade te slaan wat er zich om je heen afspeelt. Een groep aliens landt verderop in de straat en valt de soldaten genadeloos aan. Net op tijd weet het nanosuit zichzelf weer een beetje op te laden om je weer in staat te stellen om jezelf te verdedigen. Met de granaatwerper van een gesneuvelde soldaat probeert de speler de aanval van zich af te slaan. Het lukt, maar met moeite. De aliens zijn een taaie vijand. In tegenstelling tot het eerste deel, kunnen ze nu op twee benen lopen. Hierdoor zijn ze makkelijker in te schatten, maar nog steeds waardige tegenstanders.

PC of console

Nadat de aliens uitgeschakeld zijn, eindigt de presentatie. Het was kort, maar krachtig en heeft ons een vluchtige blik gegeven van wat ons aan het eind van het jaar te wachten staat. Tot nu toe is Crysis 2 precies wat we ons voor ogen hadden na het sublieme eerste deel. Ook grafisch ziet het spel er weer extreem gedetailleerd uit met schitterende lichteffecten en levendige omgevingen. De versie die ons getoond werd, draaide op de Xbox 360, waardoor we nog niet de absolute kracht van de game op een PC met extreme specificaties hebben kunnen aanschouwen. Op de PlayStation 3 en Xbox 360 duwt Crysis 2 de hardware tot het randje en probeert het spel elke druppel aan kracht uit de apparaten te persen. Spelers hoeven niet bang te zijn dat de PC-versie door het multiplatform verschijnen van het spel ondergesneeuwd raakt, want de PC is nog steeds het hoofdplatform voor Crytek. De ontwikkelaar kon nog niet bevestigen wat de minimale en aanbevolen specificaties voor Crysis 2 zouden worden, maar kon wel zeggen dat het spel ditmaal op meer PC’s soepel zal lopen dan bij het eerste deel het geval was. Nog steeds haal je het optimale uit de game door flink te investeren in een computer waar zelfs NASA jaloers op zou zijn, maar ook op de gemiddelde PC zal het spel redelijk soepel moeten gaan lopen.

Het is nog wachten totdat we Crysis 2 voor het eerst op de PC mogen aanschouwen, het platform bij uitstek om ons door het spel volledig omver te laten blazen met zijn grafische kracht. Alle elementen die we tot nu toe gezien hebben; de kunstmatige intelligentie, het verbeterde nanosuit en de grafische pracht, doen ons verlangen naar meer. Het einde van het jaar kan niet snel genoeg komen.