Tijdens de E3-persconferentie van Electronic Arts toont Crytek’s oprichter Cevat Yerli ons hoe Nomad een kapotgeschoten Central Station in New York binnen komt, en daarbij rechtstreeks een vuurgevecht in loopt. Met behulp van een stevig stuk afweergeschut leggen de eerste vijanden al snel het loodje, maar het echte feest moet nog beginnen. Met een explosie bij één van de ramen van de centrale hal valt de volgende groep alweer binnen, deze keer vergezeld van een enorme robot die simpelweg door de muur komt zetten. Deze Master Pinger zendt onverwachts een schokgolf uit en drukt Nomad tijdelijk tegen de grond. Vervolgens staat hij zo snel mogelijk weer op om eerst de kleine jongens uit te schakelen, zodat hij zich daarna volledig kan storten op de monsterlijke uitdaging die de Pinger heet.

Het hectische gevecht dat volgt laat vluchtig enkele wapens en krachten zien, maar toont vooral hoe dynamisch en snel de gevechten in Crysis 2 kunnen verlopen. We zien Nomad van het ene stuk dekking naar het andere sprinten en springen, een raketwerper oppakken, zichzelf onzichtbaar maken en vervolgens iets verderop weer tevoorschijn schieten om vervolgens een voltreffer af te vuren. De Pinger lijkt er echter niets van te merken en laat het binnen een mum van tijd weer kogels regenen op de futuristische held. Nomad besluit voor een creatievere aanpak te gaan en sprint, gewapend met C4-explosieven, tussen de benen van de Pinger, waar hij twee bommen aan de onderkant van het beest bevestigt. Na een spectaculaire explosie blijft het echter nog steeds overeind staan, en pas na een laatste raketschot zakt het eindelijk in elkaar. Tijd om bij te komen is er niet, door het glazen dak van de hal zien we hoe een aantal inslagen in de nabijgelegen wolkenkrabbers hem tot instorten brengen, en wat volgt is een spectaculaire ontsnapping achterop een legerauto.

Een tweede presentatie op de EA-stand toont ons grotendeels hetzelfde, maar deze keer wordt het epische gevecht voorafgegaan door de tocht naar Central Station. Hierin sluipt, kruipt en schiet Nomad zich door groepjes buitenaardse wezens, waarbij er door zowel kapotgeschoten gebouwen gemanoeuvreerd wordt als door straten bezaaid met puin en kapotte auto’s. Naast de gebruikelijke run and gun-actie zien we ook een aantal creatieve oplossingen voorbij komen. Zo kan het kapotslaan of vervormen van je omgeving dienen om een stuk dekking te creëren, maar echt leuk wordt het wanneer je de omgeving tegen je vijanden gebruikt. Denk aan het beplakken van een auto met explosieven, om deze vervolgens met een rotschop tegen je vijanden in te trappen. Al deze actie voltrekt zich zelfs in de Aplha-fase al behoorlijk vlot in de rijk gedetailleerde omgevingen en gezien het feit dat we tot nog toe alleen maar de Xbox 360-versie hebben gezien, kunnen we niet wachten om de PC-versie op volle toeren te zien draaien.

Met de gegeven omschrijvingen zou je haast denken dat Crysis 2 een lineaire shooter is geworden, maar niets is minder waar. Het is geen grap dat ze de echte jungle ingeruild hebben voor de stedelijke jungle, Crytek wil dezelfde ervaring van vrijheid geven, maar deze keer met continu de intensiteit van een lineaire shooter. Zelf noemen ze dit de gechoreografeerde sandbox, en gezien de superspannende beelden die we gezien hebben kunnen we niet anders dan razend benieuwd zijn naar de uiteindelijke game. De enige echte vraag waar we mee blijven zitten is hoe Crysis 2 aansluit op zijn voorganger wat betreft het verhaal, maar die vraag zal voorlopig nog niet beantwoord worden. Crytek probeert op dit moment nog niemand af te schrikken en zegt dat het slechts gedeeltelijk aan zal sluiten, zodat fans van het eerste uur genoeg herkenning zullen hebben, maar nieuwkomers niet afgeschrikt worden. We zullen het zien, en misschien, met een kleine eigen investering, doen we dat ook nog eens volledig in 3D.