CS: CZ heeft veel overeenkomsten met CS, zelfs zoveel dat CS 100% compatible is met Condition Zero. Het grootste verschil zit hem dan ook in de singleplayer, waarbij je nog steeds op jacht moet naar terroristen en hostages moet bevrijden. CS:CZ bevat 25 maps, onderverdeeld in 6 episodes. Elke episode heeft 4 maps met als toetje 1 trainingsmissie. Het is in CS:CZ niet mogelijk om als terroristen te spelen, wat betekend dat je moet kiezen uit 1 van de 5 CT teams (Arctic, GIGN, GSG, SAS en SPETS). Na de teamkeuze mag je je manschappen bewapenen. Uiteraard kan je kiezen uit alle bekende CS wapens, maar er zijn ook een paar nieuwe wapens bijgekomen, hierover straks meer. Nadat je een compleet CT team van 4 man hebt samengesteld kan het spel gaan beginnen.

Iedere map heeft 3 verschillende speelmodus, te weten Narrative, Endurance en Challenge. Iedere speelmodus heeft aparte doelen voor een map. Zo heeft een bepaalde map als Narrative: red alle hostages, zorg dat je teammates in leven blijven en haal de map binnen 4 minuten. Als je dit hebt gered krijg je de doelen voor Endurance. Nu moet je de map alleen spelen, alle 8 de terroristen neerleggen en dit ook nog eens binnen 6 minuten doen. Overleef je Endurance, dan mag je op Challenge mode gaan spelen. In deze speelmode wordt het je helemaal moeilijk gemaakt, er worden dan serieuze beperkingen opgelegd (welke per map verschillen). Het kan dan voorkomen dat je alleen met een pistool begint en een tijdslimiet hebt van 2 minuten.

Voor ieder doel wat je haalt in één van deze speelmodus krijg je geld. Hoe moeilijker de speelmodus, hoe meer geld je krijgt. De meeste doelen zullen nieuw zijn in het spel. Volgens de makers zijn 9 van de 10 doelen nieuw voor de huidige CS spelers.

Met het geld wat je verdient kan je extra wapens, armor en uitrusting kopen voor jezelf en je teammates. Je kan echter ook de skills van je bots wat opkrikken. Door extra skills te kopen kunnen je bots beter worden. Je kunt voor een stuk of 5 verschillende gebieden skills upgraden, waaronder explosieven, tactieken en kleine wapens.

Tijdens een missie zal je niet kunnen saven. Dat is niet om spelers te irriteren of om de speelduur van het spel op een sneaky manier te verlengen. De gemiddelde missie in het spel zal slechts 4 a 5 minuten duren. Een savegamesysteem zou er alleen voor zorgen dat een deel van de spanning uit het spel gaat.