Call of Duty 2 begint met een training, maar direct daarna is het tijd voor het echte werk. Het spel bevat, net als het origineel, een drietal verschillende campagnes, eentje met de Russen, eentje met de Amerikanen en eentje met de Britten in de hoofdrol. Het grote verschil met het origineel is echter dat je zelf de volgorde kunt kiezen waarin je de verschillende campagnes afwerkt. Elk van de campagnes speelt zich af op een ander front van de oorlog. De drie strijdtonelen van Call of Duty 2 zijn Rusland, Frankrijk en Noord-Afrika.
Voor Call of Duty 2 is een geheel nieuwe 3D engine geschreven, die vooral opvalt door de sfeervolle belichting en de erg realistische rookeffecten. Rook zal in Call of Duty 2 netjes met de wind meegevoerd worden, in plaats van recht omhoog stijgen zoals vooralsnog vaak het geval was in computergames. Opvallend is de afwezigheid van een physics engine in het spel, tegenwoordig min of meer een verplicht ingrediënt in first-person shooters. De makers hebben hier echter bewust voor gekozen, omdat de nadruk op de ervaring ligt en niet op het spelen met vallende tonnetjes.
Daar waar het originele Call of Duty nog een strikt voorgestippeld pad volgde, biedt deze opvolger een niet-rechtlijnige missiestructuur. Hoewel er van compleet vrije omgevingen nog geen sprake is, zijn er wel meerdere manieren om je missies te volbrengen. Ook de AI draagt bij aan een minder rechtlijnige spelervaring. Daar waar de AI in het origineel nog steeds dezelfde acties ondernam, worden de beslissingen dit keer dynamisch gemaakt, waardoor je steeds voor nieuwe situaties komt te staan.
Call of Duty 2 hoopt opnieuw het gevoel van de Tweede Wereldoorlog zo authentiek mogelijk op het scherm te brengen. Naast zorgvuldig nagebouwde locaties en wapens, komt dit vooral tot uiting in een nieuwe speleigenschap, wat Battle Chatter wordt genoemd. De verschillende soldaten zullen nu veel meer onderling communiceren. Vanaf het moment dat de eerste kogel gelost is, worden commando's over en weer geschreeuwd. Je hoort een verzoek om hergroeping of flanken, maar ook een wanhoopskreet om extra ammunitie. Dit zorgt ervoor dat je helemaal in de sfeer van het spel opgezogen wordt.
Niet alleen je eigen manschappen laten zo nu en dan kreten horen, ook de tegenstanders geven elkaar opdrachten, weliswaar in het Duits. Enige kennis van de Duitse taal kan hierbij zelfs in je tactisch voordeel werken, omdat je kunt horen wat je tegenstander van plan is. Het gaat dus wat verder dan 'Granate! Deckung!'. Over granaten gesproken: in het originele Call of Duty kwam het nog wel eens voor dat je het spoor van een granaat bijster was, met een gewisse dood tot gevolg. Men heeft hier iets op gevonden. Wanneer een tegenstander een granaat naar je toe werpt, zal een pijltje de richting aangeven waarin de granaat gevallen is. Kwestie van niet naar het pijltje toelopen en je houdt het een heel stuk langer uit.
Call of Duty 2 wordt gelijktijdig voor PC en Xbox 360 ontwikkeld en zal voor dit laatste platform waarschijnlijk één van de launchtitels zijn. De verschillen tussen beide versies zijn minimaal, al is de besturing voor de Xbox 360 wel grondig herzien. Ook zullen voor beide platformen waarschijnlijk online multiplayeropties van de partij zijn, maar daarover wist men ons vooralsnog niets te vertellen. Call of Duty 2 verschijnt in de herfst van dit jaar.
Reacties op: Call of Duty 2 (E3 Impressie)
-=TheNemesis=-
oke mooi.. en dan
De makers hebben hier echter bewust voor gekozen, omdat de nadruk op de ervaring ligt en niet op het spelen met vallende tonnetjes.
en dan nog het ergste
Wanneer een tegenstander een granaat naar je toe werpt, zal een pijltje de richting aangeven waarin de granaat gevallen is. erg authentiek
Maar verder ziet het er goed uit, ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.
anonymous
En zij vinden dus blijkbaar dat realistisch vallende lichamen etc niet bijdragen aan de intensiteit van de beleving? Ik vind het er wel grappig uitzien maar als ik het vergelijk met een aantal andere titels dat nog moet uitkomen dan is het wel ok maar niet geniaal.
De manier waar de explosies plaatsvinden, muren en gebouwen worden vernietigd etc laat zien dat het spel weer enorm scripted wordt (let maar eens op de Stukas die worden neergeschoten). Maw: meer van hetzelfde en dat betekent dan ook automatisch dat de mensen die CoD leuk vinden CoD 2 ook wel zullen zien zitten.
De mensen die CoD maar overgewaardeerd vonden (ik behoor zelf tot die groep) zullen CoD 2 gewoon meer van hetzelfde vinden: teveel scripted sequences, waarschijnlijk weer een te korte SP campaign etc.
King-gniK
Screenshots vindt ik wel vet.
Er wordt wel weer vanalles beloofd maar ik moet het eerst nog zien, ik vondt COD dan ook niet echt bijzonder.
TyC
Wat urban hierboven meld, over dat spring gedoe, ben ik het niet mee eens… Ik zou er niet aan moeten denken als je alleen heen en weer kan strafen! Ik ben benieuwd wat deze game ons te bieden heeft en zal COD2 dan ook zeker aanschaffen!
SilNiN
Ga er vanuit dat dat bij CoD ook wel het geval zal zijn..
Duran
Ik speel nog steeds MP van beiden en hoop dat de MP van COD II minstens zo goed wordt !
EliteSoldat
EliteSoldat
idd
in bijvoorbeeld bia was de animatie stukken beter uitgewerkt
EliteSoldat
maakt het een stukje realistischer
EliteSoldat
alleen jammer van die mindere physics.
maar ik denk dat dat wel beter is voor gameplay doeleinden, je word er niet door afgeleid en spellen met advanced physics heb je over het algemeen wel een wat sterkere pc voor nodig.
en dat was juist zo goed aan cod het spel loopt heerlijk soepel en de netcode zit ook goed in elkaar.
alleen dat van die pijltjes van waar de granaten neerkomen vind ik totaal overbodig en dan met name in multiplayer dat is juist de charme en toepassing van nades dat je ze ergens sneaky naar binnen kan werpen om een vijandelijk bolwerkje te clearen.
christiaanhoekstra
anonymous
SgtH3nry3
Dit is net zoiets als een DOS-gebaseerde 2D spel op de 45 euro games-markt uitbrengen…
Ze kunnen toch simpel ook een physics engine inbouwen en bepaalde dingen uitschakelen die gameplay vern**ken???
Het is zo simpel als dat, je maakt een spel realistisch maar je haalt de dingen eruit die niet kunnen zoals gore-effecten, die kun je toch ook aanpassen?? De systeemeisen zouden ook niet omhoog moeten gaan omdat ze sinds een paar maanden die PPU hebben uitgevonden…
En over dat pijltje: Het is wel een vreemde manier om granaten aan te geven.. Waarom niet een voice-script van een friendly die gewoon grenade roept?
Ik hoop dat ze ook springen uitschakelen of niet hoger dan 40 cm kan springen en dat je zoals in H&D2 kan klimmen waardoor je realisme nog iets strakker aangeeft.
Verder verwacht ik wel dat het super spel word, net zoals BF2.
^4K^7I^2L^1L^1E^1R
Zal ie goed genoeg zijn voor COD2?
wally
koentakiente