Call of Duty 2 begint met een training, maar direct daarna is het tijd voor het echte werk. Het spel bevat, net als het origineel, een drietal verschillende campagnes, eentje met de Russen, eentje met de Amerikanen en eentje met de Britten in de hoofdrol. Het grote verschil met het origineel is echter dat je zelf de volgorde kunt kiezen waarin je de verschillende campagnes afwerkt. Elk van de campagnes speelt zich af op een ander front van de oorlog. De drie strijdtonelen van Call of Duty 2 zijn Rusland, Frankrijk en Noord-Afrika.

Voor Call of Duty 2 is een geheel nieuwe 3D engine geschreven, die vooral opvalt door de sfeervolle belichting en de erg realistische rookeffecten. Rook zal in Call of Duty 2 netjes met de wind meegevoerd worden, in plaats van recht omhoog stijgen zoals vooralsnog vaak het geval was in computergames. Opvallend is de afwezigheid van een physics engine in het spel, tegenwoordig min of meer een verplicht ingrediënt in first-person shooters. De makers hebben hier echter bewust voor gekozen, omdat de nadruk op de ervaring ligt en niet op het spelen met vallende tonnetjes.

Daar waar het originele Call of Duty nog een strikt voorgestippeld pad volgde, biedt deze opvolger een niet-rechtlijnige missiestructuur. Hoewel er van compleet vrije omgevingen nog geen sprake is, zijn er wel meerdere manieren om je missies te volbrengen. Ook de AI draagt bij aan een minder rechtlijnige spelervaring. Daar waar de AI in het origineel nog steeds dezelfde acties ondernam, worden de beslissingen dit keer dynamisch gemaakt, waardoor je steeds voor nieuwe situaties komt te staan.

Call of Duty 2 hoopt opnieuw het gevoel van de Tweede Wereldoorlog zo authentiek mogelijk op het scherm te brengen. Naast zorgvuldig nagebouwde locaties en wapens, komt dit vooral tot uiting in een nieuwe speleigenschap, wat Battle Chatter wordt genoemd. De verschillende soldaten zullen nu veel meer onderling communiceren. Vanaf het moment dat de eerste kogel gelost is, worden commando's over en weer geschreeuwd. Je hoort een verzoek om hergroeping of flanken, maar ook een wanhoopskreet om extra ammunitie. Dit zorgt ervoor dat je helemaal in de sfeer van het spel opgezogen wordt.

Niet alleen je eigen manschappen laten zo nu en dan kreten horen, ook de tegenstanders geven elkaar opdrachten, weliswaar in het Duits. Enige kennis van de Duitse taal kan hierbij zelfs in je tactisch voordeel werken, omdat je kunt horen wat je tegenstander van plan is. Het gaat dus wat verder dan 'Granate! Deckung!'. Over granaten gesproken: in het originele Call of Duty kwam het nog wel eens voor dat je het spoor van een granaat bijster was, met een gewisse dood tot gevolg. Men heeft hier iets op gevonden. Wanneer een tegenstander een granaat naar je toe werpt, zal een pijltje de richting aangeven waarin de granaat gevallen is. Kwestie van niet naar het pijltje toelopen en je houdt het een heel stuk langer uit.

Call of Duty 2 wordt gelijktijdig voor PC en Xbox 360 ontwikkeld en zal voor dit laatste platform waarschijnlijk één van de launchtitels zijn. De verschillen tussen beide versies zijn minimaal, al is de besturing voor de Xbox 360 wel grondig herzien. Ook zullen voor beide platformen waarschijnlijk online multiplayeropties van de partij zijn, maar daarover wist men ons vooralsnog niets te vertellen. Call of Duty 2 verschijnt in de herfst van dit jaar.