Brink | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Qua gameplay tapt Brink op het eerste gezicht uit hetzelfde vaatje als iedere andere generiek ogende first-person shooter met overdreven gespierde kerels met net iets te grote wapens. Snelle actie en hectische vuurgevechten vol indrukwekkende explosies.  We vielen we met een squad een scheepshaven vol met containers binnen. De granaten vlogen over en weer, teamgenoten vlogen door de lucht en afweergeschut zorgden voor een constante en ondoordringbare muur van kogels. Ten midden van al deze chaos probeerden we een robot naar binnen te smokkelen om een bom onschadelijk te maken. Een indrukwekkend spektakel, maar niet iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Wat maakt Brink dan toch zo speciaal?

Brink moet het niet zozeer hebben van zijn vernieuwende speleigenschappen. Het meeste wat je namelijk in Brink aan zult treffen, heb je ongetwijfeld al eens in een andere shooter gezien. Toch stuwt het spel het shootergenre wel degelijk een nieuwe richting in. Dat doet het niet door het genre met een geheel nieuwe invalshoek te benaderen. In plaats daarvan combineert Brink de beste nieuwe op shootergebied in één game, zonder dat het geheel ook maar enigszins onsamenhangend of rommelig overkomt.

Om de charme van Brink te begrijpen is allereerst de setting belangrijk. We schrijven 2045. De wereld wordt geteisterd door overstromingen en de mensheid zoekt een veilige plek om haar bestaan voort te zetten. Eén plek lijkt uitkomst te bieden: The Ark, een gigantische drijvende stad in het midden van de oceaan. Wanneer de populatie op The Ark toeneemt ontstaat er een enorm tekort aan grondstoffen, wat de spanning tu en de oorspronkelijke en nieuwe bewoners vergroot . Na 25 jaar ontstaat er uiteindelijk een heftige conflict tu en de Resistance, de opstandelingen, en de Security, de oorspronkelijke bewaarders van de veiligheid. Logischerwijs is dit het punt waarop jij je in de strijd mengt en je kiest aan welke kant van de tweedeling je jouw heldendaden zult verrichten. Dit alles doe je met een personage dat jij aan het begin van de game in elkaar knutselt.

Tijdens het aanmaken van een personage valt meteen de grafische pracht van Brink op.   De diepe groeven in het gezicht van je personage, de prachtige schitteringen op zijn geweer en de strakke zwarte omlijningen, alles ziet er oogverblindend uit. Het oog voor detail is enorm, vooral binnen het licht cartoony stijltje waar ontwikkelaar Splash Damage voor gekozen heeft. De mix van heldere omgevingen met kleurrijke textures en realistische effecten als glans en vuur is ongewoon, maar desalniettemin schitterend. Opmerkelijk genoeg maakt Brink  gebruik van een aangepaste versie van de 'oude' Id Tech 4-engine, ook wel bekend als de Doom 3-engine, terwijl Rage dat op de Tech 5-variant loopt er niet eens zoveel mooier uitziet. Een knap staaltje werk van de jongens bij Splash Damage.Een grafische hoogvlieger dus, maar Brink's potentie reiktverder dan dat. Splash Damage  heeft gebruiksvriendelijkheid hoog inhet vaandel. Niet enkel op het gebied van gameplay, maar ook door dewi elwerking tu en de verscheidene modi. Zo makenalle speltypes gebruik van het 'drop in, drop out'-principe. Wil eenvriend van je meedoen met jouw singleplayer? Dat kan meteen. Wil hijweggaan? Prima. Dit alles moet voor een vloeiende ervaring zorgenwaarbij de speler niet of nauwelijks tegengehouden wordt door lobby'sof menuutjes. Het is niets nieuws, maar nog niet eerder was een shooterin deze mate gecentreerd rondom het 'inspringen' in anderman peelse ie. Bovendien speel je de gehele tijd (dus ook online in denog niet onthulde multiplayer) met hetzelfde personage, wat het gemakvan het wi elen tu en modi alleen maar moet vergroten.

Omdatje de hele tijd met hetzelfde personage speelt, heeft Splash Damage eenRPG-achtig systeem ontwikkeld waarmee je jouw personage kunt opfleuren.Dit doe je door facultatieve opdrachten in de singleplayer tot een goedeinde te brengen. Dit varieert van het verhoren en martelen van een tegenstander tot het repareren van een belangrijke hijskraan. Hiermeeontgrendel je niet alleen nieuwe, moeilijkere opdrachten, je maakt ertevens de doelen van je teamgenoten makkelijker mee. De voltooiing vande ene mi ie heeft namelijk impact op de moeilijkheidsgraad vanandermans opdrachten.  Overigens zijn er ook nog eens verschillendekla en, waaronder de Engineer, die afweergeschut kan plaatsen endingen kan repareren, en de Soldier, een vechtbeest met beschikking totgranaten. Mensen die er niet van houden de gehele game aan dezelfdekla e vast te zitten, hoeven zich overigens geen zorgen te maken.Jezit niet aan je keuze vast en kunt deze middels terminals in de gameveranderen.

Brink's mix van toegankelijkheid en diepgang wordtverder uitgediept door de nieuwe SMART-knop. SMART staat voor SmoothMovement Acro Random Terrain en laat zich het beste vergelijken metde rol van de schouderknoppen in Mirror's Edge. Een voorbeeld: Wanneerje op de SMART-knop drukt (rechterschouderknop op de Xbox360-controller) en je kijkt op een tafel neer, dan zal jouw personageautomatische over de tafel heen glijden. Kijk je onder de tafel dan zalhij er onderdoor glijden. Hetzelfde werkt met muurtjes, waar je met eendruk op de schouderknop naartoe glijdt. SMART is geen nuttelozefeature, gezien het gemak waarmee je je een weg door de omgeving baantin shooters niet eerder zo groot was. Daarnaast laat het ervarenspelers de meest toffe acties uithalen terwijl het nieuwe spelerstegelijkertijd mogelijk maakt om zich gemakkelijk door het terrein temanoeuvreren.

Brink geeft ons een enthousiast gevoel datmoeilijk op papier over te brengen valt. Brink is echt zo'n game die jemet je eigen ogen moet aanschouwen, wil je het volledig begrijpen. Hetis de combinatie van schitterende graphics, een goed uitgewerktRPG-systeem en toffe multiplayermogelijkheden die ons goede hoop geeftdat Brink speciaal wordt. Nu hoeft Splash Damage er alleen nog maarvoor te zorgen dat ze hun beloftes waar maken, wil hun game deuitbrinker worden waar we ons op verheugen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou