Preview
Black Ops 4

Black Ops 4 is een tactische Call of Duty

Een rare maar spannende balans

Geschreven door Ron Vorstermans op
De grootste cliché rond Call of Duty-campaigns? Om de ervaring een ‘spectaculaire achtbaanrit’ te noemen. Maar 't mag bij de multiplayerbèta van Call of Duty: Black Ops 4. Een achtbaanrit was ‘t bij vlagen zeker. Ontwikkelaar Treyarch heeft meerdere spelmechanieken nog tijdens de bèta zelf aangepast. Van dag tot dag was het wennen geblazen aan de wijzigingen. Er gaat nog een boel veranderen aan Black Ops 4, zo erkent ook Treyarch zelf.

Call of Duty: Black Ops 4 speelt zich af vóór deeltje 3, te merken aan het simpele feit dat de gameplay meer neigt naar Black Ops 2 dan diens opvolger. Wie alle delen in de serie heeft gespeeld, heeft waarschijnlijk warme gevoelens bij Black Ops 2, dat Treyarch met zijn memorabele maps en tactische actie - met name in de zeer competitieve League Play-modus - bij veel fans de status ‘beste huidige Call of Duty-ontwikkelaar’ bezorgde.

Black Ops 4

Oog om oog

Het verschil tussen de Black Ops-delen is duidelijk. Black Ops 3 wordt als enige deel in de 'Blops'-serie gekenmerkt door het jetpacken, de hoge sprongen en de wallruns. Black Ops 4 is net als Black Ops 2 veel meer boots on the ground. Niet dat je dat meteen zou zeggen: bunnyhoppen, het op en neer springen zodat je moeilijk te raken bent, speelt een grote rol in de bèta. Treyarch heeft op de derde dag wijzigingen doorgevoerd om het belang van bunnyhoppen terug te schroeven: na iedere sprong neemt de hoogte van de volgende sprong ietsjes af.

Het is een gematigde aanpassing, en het effect op de gameplay blijkt dan ook redelijk klein. De reden voor het voorzichtige optreden van Treyarch is duidelijk: mobiliteit speelt een hele grote rol in Black Ops 4, waarin spelers letterlijk voorbij kunnen vliegen (een van de personages beschikt over een grapple hook om zichzelf mee door te map te lanceren). Treyarch wil niet dat de snelle feel van Black Ops 4 verloren raakt door nerfs. De opgevoerde spelsnelheid is een bewuste keuze. Over de grond glijden en op en neer springen zijn effectieve methodes om je tegenstander van dichtbij op te zoeken.

Dat die snelheid van voortbewegen zo hoog ligt, is wel enigszins markant. De vijf maps in de bèta, met ieder de kenmerkende verdeling in drie lanes, zijn opvallend klein, met duidelijke knelpunten waar de actie in modi als Control, Domination en Team Deathmatch zich centreert. In de kleine gangetjes en zones zit je elkaar op de hielen voordat je het überhaupt doorhebt. Het razendsnelle navigeren heb je zeker niet nodig om lange afstanden te overbruggen: je rent zonder moeite jezelf een respawn in.

Black Ops 4

Je merkt het effect van compacte maps ook aan de rollen van de wapens. Snipers worden vooral gebruikt om doelwitten van dichtbij tot mid-range uit te schakelen. Quickscopen keert terug en is in de bèta bijster effectief gebleken om doelwitten in één keer uit te schakelen. De SMG’s vieren door het oog-om-oog en tand-om-tand-principe logischerwijze hoogtij. De assault rifles (AR) lijken als gevolg de gebeten hond te zijn, en sommige AR’s verdienen wellicht een buff.

Niet dat het met de wapenbalans compleet mis is tijdens de bèta. Wij doen het heel aardig met de burst-schietende ABR, en da’s zeker geen SMG. De wapens schieten allemaal heerlijk, zelfs de zware Titan-lmg - mede na een fikse buff van Treyarch. Dat komt mede omdat flinching, schudden als je geraakt wordt, eigenlijk nauwelijks een rol speelt in de duels. Zo kun je nog iemand doodschieten als die al op jou aan het schieten is, tevens omdat het relatief lang duurt om iemand om te leggen met kogels.

De duels die in de bèta over korte afstanden worden uitgevochten, worden nog steeds bepaald door richtwerk en mobiliteit, maar de invloed van het nieuwe helingsmechanisme mag zeker niet worden onderschat. Gezien het in Black Ops 4 zaak is jezelf te helen met een druk op de linkerschouderknop en dat proces ontzettend snel gaat, is kort wegrennen van de vijanden om jezelf te helen door de lange time-to-kill opeens een reële optie. Ook leven spelers langer omdat ze armor kunnen selecteren in het terugkerende pick-10-systeem, wat spelers zelf laat beslissen welke tien items ze mee het slagveld op nemen.

Het schild, dat een passieve werking heeft en er voor zorgt dat spelers nog meer kogels kunnen incasseren, heeft een te prominente rol, omdat het je zoveel voordeel geeft in duels. In de bèta zorgt het bovendien voor veel momenten van verbazing, omdat het moeilijk is van tevoren vast te stellen of een vijand armor gebruikt - je ziet het louter aan een extra geel gedeelte van de nieuwe levensbalkjes.

Black Ops 4

Overwatch

Misschien klinkt Call of Duty: Black Ops 4 nu als een bijster chaotische Call of Duty, met springende en glijdende mensen door maps die daar eigenlijk veel te klein voor zijn. Het gekke is: dat valt wel mee. Doorgaans wordt een duel in Call of Duty besloten door wie het snelst richt onder de moeilijkste omstandigheden. Dat is nog steeds zo, maar door de nieuwe vaardigheden van de tien personages - ze hebben er ieder twee die ze onderscheiden - zijn er meer momenten van rust en samenwerking.

Niet iedere mogelijkheid is offensief, zoals een mobiel spawnpunt (ook inzetbaar om te respawnen tijdens een potje Search and Destroy) en een draagbaar voorwerp dat milde schade doet aan tegenstanders, maar nog belangrijker, ze ervan weerhoudt om te kunnen helen. Anderzijds zijn er nog genoeg personages die gespecialiseerd zijn in het zaaien van dood en verderf. Aanvankelijk zat dat ‘m vooral in die bijzondere mogelijkheden tijdens de bèta. Want de scorestreaks, die wederom terugkeren, waren in de begindagen van verrassend weinig invloed. Treyarch sleutelde daaraan en heeft ze sterker gemaakt.

Helaas, wij vonden het gebrek aan overheersende scorestreaks wel fijn. We zijn benieuwd hoe sterk en prominent scorestreaks uiteindelijk zullen worden, want na de huidige wijzigingen verwachten we er meer. Wijzigingen verwachten we ook in het geval van de nieuwe radar. Iedere speler ziet nu een kleine cirkel om zich heen op de map. Loopt de vijand in jouw directe nabijheid, en dus in jouw cirkel, dan zie je ‘m op de map. Je ziet de vijand ook als die in de cirkel komt van je teamgenoten, ongeacht de perks die de tegenstander gebruikt.

Oftewel, stealth krijgt in de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 4 letterlijk geen ruimte. Het is nagenoeg onmogelijk om iemand vanachter te besluipen als diegene zijn radar in de gaten houdt. Sterker nog, mede vanwege de lange time-to-kill kan het zomaar verkeren dat diegene zich omdraait en jou doodschiet, terwijl jij nog niet eens de tijd hebt genomen om te richten. Het is een wat markante beslissing en we zijn benieuwd of Treyarch er aan vast durft te houden.

We prijzen wat Treyarch met Black Ops 4 wil doen, want het zaagt op sommige vlakken aan de poten van de formule. De game stuwt de serie een meer tactische richting op, mede dankzij de unieke defensieve mogelijkheden van sommige personages. Het is en blijft in zo’n geval redelijk individuele tactiek, en altijd op een kleine schaal - samenwerken zoals in Overwatch is er in Black Ops 4 door de kleine maps en hoge spelsnelheid zelden bij. Toch levert die nieuwe insteek een interessante en spannende game binnen de serie op.

Black Ops 4 is een toegankelijke shooter die console-achtig aanvoelt, wat ons des te benieuwder maakt naar hoe de pc-versie speelt. Maar door de skill ceiling belooft het tevens een competitieve game te worden, en op hoog niveau (denk e-sports) valt er met genoeg tactieken te experimenteren.

Call of Duty: Black Ops 4 verschijnt op 12 oktober op Playstation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

EmuParadise verwijdert roms om juridische problemen te vermijden Gelimiteerde editie Super Smash Bros. Ultimate komt met GameCube-controller
9

Reacties op: Black Ops 4 is een tactische Call of Duty

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Frez

    • 9 augustus 2018 10:38
    Nou deze slaan we dus (alweer) lekker over :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heijaangel

    • 9 augustus 2018 10:46
    Dit word helaas de eerste COD die ik in lange tijd niet ga spelen. Hoofdreden hiervoor is toch de mis van de single player.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Proxymo

    • 9 augustus 2018 11:56
    Black Ops 4 is een DLC van Black Ops 3

    Ik sla hem ook over want geen single player.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 9 augustus 2018 12:00
    Ik denk dat ik em wel ga halen. Dat samenwerken zie ik wel zitten. Single player boeit me niet veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 9 augustus 2018 12:48
    Zaaien van dood en verderf..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JustRaine

    • 9 augustus 2018 14:39
    Ik zelf ben altijd fan geweest van treyarch games met hun zombie modus, en hun multiplayer heeft gewoon iets dat beter is dan de games die infinity ward en sledgehammer games produceren. Heb de game nog niet gepreordered dus nog geen beta gespeeld, maar wel een aantal streams gekeken, en dit ziet er bijzonder vermakelijk uit, dus deze gaat er zeker komen. Dit weekend begint de beta weer voor ps4, xbox, en pc overigens zal 11 augustus de pc beta open zijn voor al het publiek, en misschien gooien ze de beta ook wel open voor al het andere publiek op consoles wat met vorige games ook het geval was. Ik heb er in ieder geval zin in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 9 augustus 2018 16:21
    @JustRaine streams zagen er inderdaad goed uit. Ga deze game dan ook zeker halen. Wordt mijn eerste CoD weer sinds Ghosts. Heb alle CoDs met walljump, double jump en weet ik het allemaal overgeslagen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JustRaine

    • 10 augustus 2018 02:26
    @garciagarcia Ja ken meerdere mensen die de jetpack era over hebben geslagen.
    Ik zelf heb alle 3 jetpacks wel gespeeld met hoe kan het ook anders BO3 als leukste, daarna AW, en daarna IW. Ik weet niet wat het is maar imo zitten treyarch games gewoon altijd het beste in elkaar, en die blijf ik dan ook altijd het langste spelen. Benieuwd hoe uiteindelijk blackout gaat zijn, maar ik denk dat het goed komt met de multiplayer en zombies!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JointCh1L

    • 9 augustus 2018 16:27
    Mega hyped voor deze game! en staat gelukkig al op de preorder.
    Beta weeend was very nice!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.