Na het voor Call of Duty-begrippen ambitieuze Black Ops, kiest ontwikkelaar Treyarch er ook met het vervolg voor om af te wijken van wat regulier is binnen de serie. Dat blijkt voornamelijk uit de nieuwe, ambitieuze toekomstsetting, maar op de Gamescom bleek dat ook er aan de basisbeginselen van de multiplayer is getornd.  Zo is het zelf uitrusten van je multiplayerpersonage op een aantal belangrijke punten veranderd.

Lekker tweaken

In Black Ops 2 gaat de customization voor het eerst aan de hand van een nieuw tienpuntensysteem (‘Pick 10’ genaamd). Alles wat je selecteert kost een punt, waarvan je er dus tien mag besteden. Zodoende besteed je bijvoorbeeld aan je hoofdwapen een punt, kost het vizier een punt en neemt het meenemen van een perk (vaardigheid) een punt in beslag.

Het mooie aan dit systeem is dat het de speler meer vrijheid biedt in het samenstellen van zijn personage, iets waar liefhebbers van de serie op de officiële fora al geruime tijd naar vragen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen geen vizier op je gun te monteren en dat punt te investeren in een extra granaat. Maar je hebt ook de mogelijkheid met dat punt een zogeheten wild card in te zetten. Perks zijn nog altijd verdeeld in drie rijen en je kiest er een uit elke rij. Maar met een wild card kun je er ook twee uit hetzelfde rijtje mee het slagveld op nemen.

In de multiplayer van Black Ops 2 leg je dus jezelf beperkingen op, in plaats van dat het spel dit doet. De enige grens waarmee je rekening dient te houden is de puntenlimiet. In de praktijk voelt dit heel vrij, maar we vragen ons ook af of er niet teveel vrijheid is. In onze speelsessie combineerden sommige journalisten de perks Extreme Conditioning (twee keer zo lang sprinten) en Dexterity (sneller klimmen en steken met je mes). Zo is het dus weer mogelijk om de gehate ninja uit te hangen, die snel over het veld kan rennen en vijanden zo lukraak en snel neersteekt.

Scorestreaks

In het voorgaande Black Ops-deel kun je na het behalen van een bepaald aantal kills –  zonder dat je zelf wordt neergeschoten –  een door jouw gekozen killstreak reward inzetten. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld een luchtbombardement in te roepen of je bij te laten staan door een gevechtshelikopter. Dit kan allemaal nog steeds, maar het is niet langer strikt nodig om kills te maken. Je ontgrendelt nu de mogelijkheid deze rewards in te zetten na het verzamelen van een bepaalde hoeveelheid punten. Killstreak rewards heten nu dan ook scorestreak rewards.

Punten ontvang je in grote hoeveelheden en voor het ondernemen van meerdere activiteiten, zoals het assisteren bij een kill of het (terug)brengen van een vlag. Dat betekent dat je in speltypes als Domination, die uiteindelijk niet om het omleggen van je tegenstanders maar om het veroveren van bepaalde kleine gebieden draait, ook scorestreaks ontvangt voor het simpelweg uitvoeren van de hoofdopdracht. 

De rewards zijn vanwege de nieuwe, futuristische setting behoorlijk anders, ook in hoe ze werken. De nieuwe AGR is een kleine gevechtsdrone met rupsbanden die je zelf kunt besturen om vijanden om te leggen zonder zelf schade te incasseren. Maar het is ook mogelijk om de besturing van de AGR uit handen te geven en over te laten nemen door de kunstmatige intelligentie. Zodoende maait het robotje mensen neer terwijl jij zelf in persoon ook nog over het slagveld holt. Hetzelfde geldt voor de vliegende variant op de AGR, de Dragonfly.

Van chaotische invloed

De vraag die resteert is wat voor invloed deze aanpassingen hebben op de gameplay. In een preview schreven wij dat we hoopten dat de multiplayer van Black Ops 2 terug zou keren naar zijn roots, namelijk de eerste Modern Warfare. Ontwikkelaar Treyarch gaf ook te kennen dat de multiplayermodus van nieuwe delen in de serie naar hun smaak te chaotisch was geworden. Vandaar dat het ons logisch leek dat de streak rewards in dit vervolg een minder grote rol zouden spelen en je op het slagveld minder vaak geconfronteerd zou worden met luchtbombardementen, gevechtshelikopters en ontploffende drones.

Treyarch probeer inderdaad terug te gaan naar de roots van Call of Duty, al doet de studio dat vooral door het perksysteem aan te passen. Zo werkt Cold Blooded nu enkel tegen killstreaks die door de speler bestuurd worden en ben je met Ghost  alleen onzichtbaar op de radar als je rondloopt, waardoor campen er voor velen niet meer bij is. Bovendien zijn de ‘pro’-versies van perks verwijderd, hoewel sommige daarvan terugkeren als nieuwe perks (Hard-Wired, Fast Hands, Dexterity en Awareness  zijn respectievelijk varianten op Assassin Pro, Quickdraw Pro, Marathon Pro en Sitrep Pro).

Maar de kill streaks zijn niet in frequentie afgenomen. Omdat je nu overal punten voor krijgt en je met diezelfde punten rewards in kunt zetten (en ook die rewards genereren punten waarmee je weer sterkere  rewards kunt oproepen), ontaardde  de multiplayer van Black Ops 2 tijdens ons potje alsnog in absolute chaos. De ene na de andere drone werd ingeroepen en enkele nieuwe gadgets, waaronder een shockgranaat en een supersonisch schild dat tegenstanders vertraagt, maken het wel heel makkelijk je opponenten het zwijgen op te leggen.

Balans

Dat is opmerkelijk, want volgens Treyarch zal Black Ops 2 dé competitieve Call of Duty bij uitstek worden. De game kent zelfs een heus e-sport-netwerk, waarmee per potje twee spelers commentaar kunnen leveren en anderen vanuit verschillende camerastandpunten live met de wedstrijden kunnen meekijken. Het netwerk is een interessante toevoeging voor de hardcore Call of Duty-gemeenschap, maar heeft pas werkelijk nut als Black Ops 2 een game wordt waarmee de competitieve e-sporter uit de voeten kan. En dat betekent dat ie in tegenstelling tot voorgaande delen vooral moeten teren op balans en spelmomenten die puur draaien om vaardigheden. Vooralsnog maakt Black Ops 2 op ons een erg chaotische, ongeorganiseerde indruk. Maar let wel, we moeten veel langer spelen voordat we kunnen zeggen in hoeverre de game orde in die chaos weet te scheppen.