In Tank Superiority is het à la King of the Hill van belang één strategisch punt in het level in te nemen. Dat punt is gelegen middenin een vallei, waarbij de twee uiteindes van het level de startpunten van de twee teams zijn. Aanvankelijk voelde deze modus nogal onwennig: Battlefield 3 kent vele charmes, het lijkt onnatuurlijk om er maar van eentje, in dit geval het strijden met tanks, gebruik te maken. Later begrepen we pas dat je helemaal niet per se in een tank hoeft te zitten om het verschil te kunnen maken.

Te voet

Natuurlijk, wil je het middenpunt van het level in beslag nemen, dan is de kans dat je dit als sluipschutter lukt door alle vijandelijke tanks erg klein. Dat hebben wij overigens geweten ook. Net zoals de rest van de nieuwe maps in Armored Kill, is Death Valley aan de grote kant. Dat heeft er alles mee te maken dat deze downloadbare content zich volledig op voertuigen focust. Toen we te voet, in ons uppie, op pad gingen, waren we steevast te laat om het verschil te kunnen maken in de confrontaties die tussen tanks gaande zijn.

Het is dan lastig rendement te halen, iets wat uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling is. Door ‘de vlag’ in het midden met enkele tanks te veroveren, nemen de tickets van het vijandelijke team af. Inderdaad, 'enkele tanks', want tracht je de aanval te starten met één tank, dan maak je nauwelijks kans. Het te veroveren punt bevindt zich immers middenin het level, waardoor er altijd wel een vijandelijke tank of twee aanwezig is die persoonlijk succes in de weg staat.  Te voet en alleen kun je dat al helemaal vergeten: samenwerken, daar gaat het om.

Tanks

Dat legt de ontwikkelaar ons ook zo uit: wil je te voet je mannetje staan in Tank Superiority, dan kan dat enkel als je je toelegt op het repareren van andere tanks als Engineer of als het spelen als Recon, zodat je vijandelijke tanks met je laser kunt taggen, die Engineers vervolgens met een Javelin-raket kunnen neerhalen. Zo is Tank Superiority een modus met meer charmes dan de naam doet vermoeden.

In de praktijk verliep die samenwerking iets anders. Van een wisselwerking tussen Engineers en Recon-soldaten was niet echt sprake. Maar dat neemt niet weg dat er alsnog een interessante strijd gaande was. Enkele spelers in tanks deden al het offensieve werk, terwijl ze werden bijgestaan door dienende en aanvallende Engineers.

Samenwerking

Het samenwerken maakt Tank Superiority een veel toffere modus dan we vermoedden: waar je bij tanks denkt aan logge wagens die zich van niemand iets aantrekken, kunnen zij in dit speltype enkel werkelijk excelleren als ze met andere tanks en spelers samenwerken. Het is de vraag hoe zich dit naar de praktijk vertaalt. Tijdens onze speelsessie waren er veel ‘loners’ die enkel rechttoe, rechtaan het gevecht aangingen met andere tanks. Hopelijk is dat anders als dit stukje content in de digitale shops verschijnt. Tijdens die momenten dat iedereen in ons team op een lijn zat, stond Tank Superiority namelijk garant voor geweldige veldslagen.