Op de Comic-Con begin februari stond ons een grote verrassing te wachten: een speelbare versie van Battlefield 1943: Pacific. Compleet overdonderd door deze game waarvan we tot dan nog niet gehoord hadden, grepen we met twee handen de Xbox 360-controller vast en maakten we ons op voor een nieuw gevecht op de eilanden van de Stille Oceaan.

Eilanden die veel gamers bekend zullen voorkomen, want Battlefield 1943 is een verkleinde versie van Battlefield 1942 uit 2002. Zo zijn er slechts drie maps in de game, de speelvelden uit het origineel die zich afspeelden in de Stille Oceaan: Wake Island, Guadalcanal en Iwo Jima. Deze zijn op hun beurt iets kleiner gemaakt, omdat Battlefield 1943 met 24 personen te spelen is, in plaats van de 32 van het origineel.

Ondanks de veranderingen is het spelen van Battlefield 1943: Pacific een feest van herkenning. De demo toonde een zeer herkenbare versie van Wake Island. De geallieerden starten op een vliegdekschip en kunnen vandaar met een aantal personen in een boot of in een vliegtuig stappen om op het eiland te komen. Het vliegdekschip zelf is echter niet langer bestuurbaar.

Op eenzelfde manier zijn er flink wat andere zaken aangepast aan het originele concept. Nog steeds kun je kiezen tussen verschillende spelersklassen, maar dit zijn er nu drie in plaats van vijf. Voorheen had je Assault, Scout, Anti-tank, Medic en Engineer. De functies van deze klassen zijn nu samengebracht in drie nieuwe. Alleen de Medic is compleet verdwenen, aangezien je gezondheidsbalkje weer volloopt als je de actie een tijdje ontloopt.

 

De Scout is vrijwel onveranderd teruggekomen en is bewapend met een sluipschuttersgeweer. Op de korte afstand zal hij moeten vertrouwen op een pistool of op explosieven die de Engineer bij zich droeg in de originele game. De rol van de Engineer, die van het repareren van voertuigen, is verder neergelegd bij de Infantryman. Naast zijn trouwe moersleutel heeft hij een submachinegeweer en een bazooka gekregen van de Anti-tank-eenheid uit Battlefield 1942. Tot slot kun je kiezen voor de Rifleman, die zowel op korte als lange afstanden vrij gevaarlijk is dankzij zijn semi-automatische geweer en geweergranaten.

Hoewel onze speelsessie wat kort was, lijken de nieuwe klassen hun werk goed te doen en prima gebalanceerd te zijn. Op de korte afstand is het de Infantryman die een voordeel heeft, op de lange afstand is dat de Scout en de Rifleman hangt er precies ergens tussenin. En dan moeten de voer-, vaar- en vliegtuigen niet vergeten worden. Tanks, jeeps en boten besturen heerlijk als altijd en zijn levensgevaarlijk wanneer meerdere spelers erin plaatsnemen. De vliegtuigen zijn altijd een veelbesproken onderdeel geweest van Battlefield 1942. Heerlijke instrumenten, maar met een zeer steile leercurve. Dit is wel wat minder geworden. Hoewel het gelukkig moeilijk blijft een succesvolle aanval uit te voeren op gronddoelen, is het in de lucht houden van zo'n kist een stuk eenvoudiger geworden.

Weinig verrassend is de grafische update die de game gekregen heeft. Battlefield 1943: Pacific draait op de Frostbite-engine, eerder gebruikt werd voor Battlefield: Bad Company en absoluut in staat is om mooie beelden op je scherm te tonen. De mooie, felgekleurde tropische omgevingen in Battlefield 1943 onderstrepen dit. Bovendien is de engine geoptimaliseerd voor omgevingsvernietiging en kun je ook in deze game de muren uit huizen schieten en de daken eraf blazen.

Op het eerste gezicht lijkt de inhoud van Battlefield 1943: Pacific misschien wat karig, maar het is natuurlijk een downloadbare game. Waarschijnlijk zul je niet meer dan twee tientjes hoeven neer te tellen voor de game, en daarvoor krijg je vele uren speelplezier terug. Een gebrek aan maps hoeft namelijk niet te betekenen dat je sneller bent uitgekeken op een spel.

Een vraag die opkomt bij deze game is natuurlijk of Battlefield 1943 niet overbodig is. Het is een veel kleinere versie van het origineel met minder maps en minder spelers. Bovendien is de Battlefield-gameplay heerlijk vertaald naar Bad Company en komt Bad Company 2 ook later dit jaar al uit. Toch heeft Battlefield 1943 bestaansrecht en kan het zelfs de die-hard Battlefield-speler verleiden tot aankoop. Misschien vanwege die heerlijke nostalgie, misschien omdat die levels in de Stille Oceaan zo tof zijn en misschien ook wel omdat Battlefield 1943 gewoon een goede game gaat worden.