Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Battlefield 1 (multiplayer hands-on)

Een grote stap richting het verleden

Geschreven door Michel Musters op

Jaren geleden werden we doodgegooid met shooters die zich in een ouderwetse oorlogsetting afspeelden, inmiddels voelt het heerlijk verfrissend om eindelijk weer eens terug in de tijd te gaan.

EA staat zelf niet op de E3-beurs, maar nodigde Gamer.nl op een nabijgelegen locatie in Los Angeles uit om aan de slag te gaan met de multiplayer van Battlefield 1. In een ruimte met 64 televisies en pc’s (al waren de graphics wat bijgesteld om de game in dit vroege stadium zo soepel mogelijk te laten lopen) speelden we een potje Conquest (32 versus 32), waarbij het zoals je gewend bent de bedoeling is om vijf punten, aangegeven door vlaggen, te veroveren van de vijand en vooral ook vast te houden voordat de tijd op is.

Hectiek

Hoewel we zo’n honderd jaar terug de tijd in gaan, zijn de hectische, grootschalige gevechten die spelers gewend zijn van Battlefield op geen enkele manier verdwenen. Sterker, we hebben het idee dat de Battlefield-multiplayer nog nooit zo hectisch is geweest. Op vijf verschillende punten op de grote map (Saint-Quentin in Frankrijk, al doe je ook plekken als Arabië en de Italiaanse Alpen aan) wordt de oorlog beslecht te voet, in voertuigen en in de lucht. 

De eerste schok: herladen duurt verrekte lang. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kon je nog niet volautomatisch blijven knallen tot iedereen om je heen lekte als een kapotte gieter; het is een seconde of vijf knallen en dan zeker vijf seconden wachten tot je weer door kunt gaan. Je hebt wel (semi)automatische geweren, maar die herladen gewoon een stuk langzamer.

Verder zijn er vlammenwerpers, mosterdgas en een stel nieuwe meleewapens zoals sabels, scheppen en bespijkerde knuppels. Welke wapens je standaard gebruikt hangt natuurlijk af van je class. Je hebt scouts, die met een sluipschuttersgeweer de boel verkennen en van een lange afstand vijanden raakschieten, medics die je team helen, supports die met semiautomatische wapens ondertussen anderen van ammo voorzien en de assault. Wij gingen voor laatstgenoemde.

In de vijftien minuten die het potje duurde, hebben we menig vlag veroverd en verloren. De gevechten zijn intens, niet alleen omdat we vaak neergeschoten worden in een stand-off (omdat we geen rekening hielden met de herlaadtijd), maar ook omdat de map weer gevuld is met verschillende voertuigen. Loodzware, langzame tanks komen we het vaakst tegen. Er is redelijk wat schade aan de tanks toe te brengen, maar zoals gewoonlijk in Battlefield kan de bestuurder (of een ander teamlid) uitstappen om de tank te repareren. Indrukwekkender zijn de gevechtsvliegtuigen, die van bovenaf voor veel problemen zorgen.

Behemoth

De showstopper is zonder twijfel het airship, een behemoth (zoals DICE alle gigantische voertuigen noemt). Dit schip werpt een enorme schaduw over de map en knalt alles onder zich helemaal overhoop. Wanneer het andere team niet met een grote groep vanaf de grond en vanuit de lucht het airship bestookt, kan het voertuig met gemak de wedstrijd beslechten. Op het airship zit naast een piloot ook een gunner, die de vijandelijke vliegtuigen bestookt. Van bovenaf heb je echt het gevoel dat je in een oude oorlogsfilm of zelfs een Indiana Jones-avontuur zit. We hebben ons zelden in een game zo bad-ass gevoeld.

Als het airship eindelijk wordt neergehaald, valt het op indrukwekkende wijze op de grond. We zien het airship op een klein verlaten dorpje vallen waar de strijd werd uitgevochten, en naast een grote ontploffing leverde dat ook een hoop kapotte gebouwen op. Dat is een ander tekenend element binnen de serie: de omgeving verandert constant omdat alles kapot kan. Net zo veranderlijk is het weer. Op de map die we aandoen kun je een zonnige dag meemaken, maar net zo goed een storm of dikke mist. 

De onderontwikkelde technologie uit de tijd waarin Battlefield 1 zich afspeelt heeft geen invloed op de chaos die spelers van Battlefield gewend zijn. We hebben al glimlachend gestreden alsof ons leven er van afhing, en hebben het gevoel nog maar een dun laagje van de multiplayermodus te hebben ontdekt. De Eerste Wereldoorlog lijkt een uitgelezen periode voor een oorlogsgame. We vragen ons na onze speelsessie louter af waarom een grote oorlogsshooter die stap niet eerder heeft gezet.

Battlefield 1 komt op 21 oktober uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Gamer.nl speelde de multiplayer van de pc-versie op E3.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Skyrim Special Edition wordt door Bethesda zelf ontwikkeld Bethesda: 'We willen onze vr-games op zo veel mogelijk headsets uitbrengen'
20

Reacties op: Battlefield 1 (multiplayer hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Paralize

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Leest erg snel en lekker! Zin in deze game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik vind de game tegenvallen tot nu toe.
    Had gehoopt dat het weer een beetje old school BF zou worden en niet zo fast pasted.
    Chaos hoort niet echt thuis in de BF serie naar mijn mening en nu vliegt van alles je om de oren zoals neerstortende zeppelins. Ook het lopen en schieten gaat te snel.

    Ook zie ik alleen maar machine guns in alle gameplay en volautomatische geweren waren in die periode echt zeldzaam. Ik snap dat ze wat afwijken van hoe het echt gegaan is, maar ergens vind ik dit toch wel jammer. Hoop dat er een hoop WW1 wapens inzitten die lastig te hanteren zijn.

    We zullen zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @spreadthehate Het lopen gaat inderdaad wel snel gezien ze toendertijd 30 kilo bepakking bij zich hadden. Ben het met je eens dat volautomatische geweren, rode barronnen e.d. wel zwaar oververtegenwoordigd zullen zijn in de mp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @spreadthehate Ja BF was altijd de realistischere game onder de shooters, maar deze games lijkt toch meer op de actie gericht en minder op realisme. Wellicht door het succes van CoD?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @haastnooit Over het lopen gesproken, ik moest echt even wennen aan het feit dat je na een paar seconden al niet 'snel' meer kon lopen. Wil je van een vlag naar een andere vlag lopen dan ben je relatief gezien echt wel even bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DutchFurtive

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    "Hoewel we zo’n honderd jaar terug de tijd in gaan, zijn de hectische, grootschalige gevechten die spelers gewend zijn van Battlefield op geen enkele manier verdwijnen" Sorry voor de taalnazi hiero maareh… verdwijnen? Verdwenen*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @DutchFurtive Iedereen heeft een hekel aan grammernazi`s.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @rohirrimdwarf *grammarnazi's

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik moet bekennen dat het een beetje call achterna gaat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @toeterbaas198219
    of Juarez?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marocain

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Paralize Dat was ook een vermakelijk spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Paralize We zien toch wel aan het filmpje dat het knal en gaan is ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ubernerd

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Paralize lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik krijg een ongemakkelijk gevoel bij mosterdgas in een game. Natuurlijk, gamen toont veel geweld, en oorlogsshooters zijn erg dicht bij de werkelijkheid. Maar mosterdgas, jezus… Dat is een heel smerig wapen. Niet voor niets zijn chemische en biologische wapens verboden (hoe vreemd het ook klinkt om wapens in oorlogen te verbieden). Moeten we ze dan wel in games stoppen? Als amusement? Het is voor mij vergelijkbaar met die scene in COD (?) waarin je terrorist moest spelen en onschuldige burgers moest afknallen. Dat stuk heb ik overgeslagen.
    Anyway, just my 2c

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Peerke07

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @TripleDad je kan het ook zo zien: Door dit in een game te stoppen kunnen mensen misschien een idee krijgen hoe erg dat was. Ik kan me daar geen voorstelling van maken en in documentaires kun je het zien maar niet ervaren. En een ervaring laat over het algemeen een diepere indruk achter. En men hoeft de game niet te spelen natuurlijk als je op zoiets tegen bent. We leven nog in een vrij land ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Peerke07
    Ik snap je argument, maar ik geloof niet zo in de educatieve waarde van games. Echt gruwelijk wil je het toch niet maken. Ik ben echter absoluut geen voorstander van censuur, en in dit geval ook niet nodig. Of ik zelf de game ga spelen, ben ik nog niet uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @TripleDad
    In c&c; gebruik je nukes en chemische aanvallen… Heb er nooit zo over gedacht als jij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Paralize daar was het realisme niveau anders. Ik vind dat Peerke zeker een punt heeft. Ook bij mij bekroop (of eigenlijk bekruipt) een vorm van oncomfortabelheid..

    Ook ik ben (zeker!!! ) geen voorstander van censuur.. maar de 'oorlogsgassen' zoals mosterdgas, … er is een reden dat ze volgens Geneve verboden zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Paralize
    Zoals Archer zegt, het realisme niveau is anders. Het is fantasy, en grafisch ook een stuk minder ver weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gebakkenei

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Hoop dat de destructie een beetje in de buurt komt van Bad company. bf3 en 4 kwamen dat totaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.