Batman: Arkham City lijkt wat dat betreft in eerste instantie een vrij veilig vervolg. Bruce wordt bruter door flink wat nieuwe moves, waar de grauwheid vanaf spat. Armpjes overstrekken, benen verbrijzelen of honkbalknuppels afpakken en gebruiken om tanden mee in te slaan. Batman is niet meer van de halve maatregelen. Zijn gezicht staat op onweer, een onheilspellend gevoel dat ook doorklinkt in de halfvergane straten waar hij zich doorheen begeeft. Gebouwen waar de mortel uit de voegen langzaam is weggesleten en vale graffiti gevels ontsiert, domineren de straten van Gothams grootste gevangenis: Arkham City.

Open gevangenis

Het is de nieuwe omgeving die ervoor zorgt dat Arkham City zoveel meer lijkt te worden dan een ‘veilig vervolg’. De straten van deze gigantische gelegenheidsgevangenis bieden ruimte voor Batman om veel meer op zoek te gaan naar alternatieve mogelijkheden om vijanden uit te schakelen. Was hij in Batman: Arkham Asylum toch vooral beperkt tot het bewegen via ventilatieschachten en van handig geplaatste waterspuwer naar waterspuwer, daar bieden de daken van de stad veel meer mogelijkheden.

Zelf kozen we voor een directe confrontatie met wat schorriemorrie dat zich op de straten onder ons begaf, door zwevend een keiharde eerste trap uit te delen. We vervolgden het gevecht met wat goedgetimede slagen en wat vernuftig counterwerk, waardoor we al snel aardig wat blauwe plekken en gebroken botten hadden veroorzaakt. Een andere optie was het om wat stiller aan te pakken: door te abseilen naar een ander gebouw, komt Batman vlak achter een paar vijanden terecht die uit het zicht van de rest van de groep staan. Met een paar stille takedowns is op deze manier het ‘probleem’ in stukjes aan te pakken. Nog een andere mogelijkheid: met gadgets de vijanden afleiden en ze weglokken bij de deur die ze bewaken.

Want hoewel Arkham City de speler meer vrijlaat in de aanpak, er is altijd wel een duidelijk doel waar Batman naartoe wordt geleid. In onze speelsessie moesten we op zoek naar Catwoman, voor meer informatie over Dr. Hugo Strange, een oude bekende die na jaren van afwezigheid plots opduikt en achter de schermen aan een heleboel touwtjes lijkt te trekken.

Catwoman

Catwoman zou Catwoman niet zijn als ze zichzelf niet in de problemen zou werken. Ditmaal is ze gevangen genomen door een andere hele goede bekende uit het Batman-universum: Two-Face. Deze slechterik met twee gezichten maakt de klassieke fout door een te lange afscheidsspeech te geven aan de wulpse tante. Over hoe hij het lot zal laten beslissen over haar...lot. Over de slechte dingen die hij haar aandoet, als het lot het zo bepaalt. Over hoe…Ach je kent de slechte speeches en dito dialogen ongetwijfeld.

Het verschaft Batman de nodige tijd om de kamer te infiltreren en de situatie eens nader in te schatten. Detective-modus: 49 handlangers in de kamer, slechts eentje is bewapend met een machinegeweer. Catwoman is ondersteboven vastgeketend boven een pot met zuur en Two-Face staat in de buurt. Over een dun touw kan worden gebalanceerd waardoor Batman aan de andere kant van de kamer kan komen. Machinegeweren zijn dodelijk voor Batman (het is immers geen Superman), dus deze schakelen we eerst geruisloos uit. Vervolgens kiezen we er andermaal voor om wat botten te breken: het vechtsysteem is nog altijd even intuïtief en belonend als in het vorige deel.

Na de gewonnen matpartij zien we hoe Catwoman iedereen aan het lijntje heeft gehouden. Met haar vlijmscherpe klauwen snijdt ze haar touwen los en verkoopt ze een lelijke krauw aan Two-Face. Ze gooit er nog wat foute opmerkingen uit die wisselend op het randje van wulps, irritant geil en ronduit overdreven zitten. We zijn er nog niet uit of we haar wel echt mogen, maar gelukkig weet Batman dat ook niet, zo blijkt tijdens een gesprek. The Joker redt uiteindelijk de situatie, voordat deze te ongemakkelijk wordt, door op haar het vuur te openen. Catwoman wordt net op tijd opzij geduwd door Batman en de voor haar bedoelde kogel mist doel. En dan is het tijd om de Detective-modus aan te zetten, om uit te zoeken onder welke hoek de kogel de kamer is binnenkomen om er zo achter te komen waar het schot vandaan kwam. Het geeft Batman een nieuw doel om naartoe te werken, verder de duisternis in van Arkham City.