Preview

B-Boy
subtitle
intro text
In
de tweehonderdduizend jaar dat de mensheid onze aardkloot bewandelt,
ontbost en vervuilt, is geen enkele der homo sapiens het idee
ontsproten om een degelijke game te ontwikkelen rond het fenomeen
breakdancen. Totdat opeens twee gameontwikkelaars gelijktijdig in bad
zaten en eureka riepen, een daarvan werkzaam bij Playlogic, een daarvan
bij Sony. Voor Playlogic’s game met officiële Red Bull BC One-licentie
zullen we nog even geduld moeten hebben, Sony’s game B-Boy staat al te
trappelen op gereleased te worden. Wij mochten een vroege PS2-versie
van het spel aan de tand voelen. Qua
gameplay houdt B-Boy het midden tussen pakweg Mortal Kombat en Tony
Hawk’s Pro Skater, met een vleugje Dance Dance Revolution. Twee
breakdancers nemen het tegen elkaar op in een soort van arena, omringd
door uitzinnig publiek. Om de beurt mogen ze elk hun beste moves laten
zien, waarbij het aankomt op aspecten als originaliteit, flow en ritme.
Wanneer je op één van deze onderdelen uitblinkt krijg je een soort van
medaille toebedeeld en wie aan het einde van de rit de meeste medailles
heet, mag zich de winnaar noemen. Bij
het uitvoeren van de moves komt het neer op een goede overgang van de
ene naar de andere move. Hiervoor zijn er vier basemoves in het leven
geroepen, van waaruit je allerlei variaties op die basisbewegingen kunt
doen. Niet elke move kan elke andere move daardoor opvolgen, waardoor
je flink wat moet oefenen om een goede sequentie in de vingers te
krijgen.De hoofdmode van het spel is een
carrièremode, waarin je als nietsbetekenende breakdancer met een
handjevol bewegingen, langzaam maar zeker carrière maakt. Je leert
nieuwe moves, krijgt nieuwe outfits en je gymzaal wordt naarmate je
vordert, steeds luxer qua interieur en mogelijkheden. In deze gymzaal
kun je ook je moves oefenen, zonder de tijd- en prestatiedruk die
tijdens de wedstrijden aanwezig is. Grafisch
weet B-Boy opvallend goed uit de bus te komen. De personages zien er
goed uit en bewegen zeer natuurlijk. De verschillende moves gaan
naadloos in elkaar over. Bij de meest spectaculaire moves zorgen
speciale lichteffecten voor wat extra elan. De arena’s zijn levendig,
met publiek dat reageert op je prestaties en de muziek. De muziek klonk
mij zelf trouwens niet al te bekend in de oren, maar lijkt wel goed bij
het breakdancen te passen. De beat, die van belang is voor het juist
timen van je moves, komt in ieder geval steeds duidelijk naar voren. B-Boy
is een origineel spel, maar afgaande op de alphaversie die we gespeeld
hebben, is het moeilijk een prognose te doen over het succes. Er waren
nog veel bugs aanwezig, waardoor de carrièremode niet echt van de grond
kwam. Ook werd het op den duur vervelend steeds te moeten wachten
terwijl de AI zijn ding doet, maar mogelijk dat hier in het volledige
spel een oplossing voor gevonden is. Het idee is in ieder geval leuk;
dat men daar de afgelopen tweehonderdduizend jaar niet opgekomen is!
Reacties op: B-Boy
Danosh
GoofyZ3
Gale
Cherok
worms_master
Erwie
vonkster
maja een beetje motifatie mag ook wel
YO-gamer-YO
RegisV
Frizz
MurderOne