Assassin's Creed Unity - Zoekt het hogerop | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Met een aantal soepele aan elkaar geplakte bewegingen staat A a in Arno beneden. Een sprong op een balk, een handige draai langs een uitstekend gedeelte, een laatste hupje et voila. Het soepel dalen vormt de tegenhanger van het welbekende klimsysteem uit de voorgaande A a in's Creed-games.

In plaats van de drukte op te zoeken of het gevecht aan te gaan, kijkt Arno vanuit de menigte toe. Een man probeert zijn vrouw te troosten. Gehuil, woede, razernij. Het is voelbaar in de menigte. Een stel ruzieschoppers van een vijandige factie besluit dat het genoeg is geweest en gaat de confrontatie aan met de soldaten die de kerk leegroven. Arno besluit zijn eigen weg te zoeken en keert richting een steeg waar net een vrouw beroofd wordt.

Een korte achtervolging breekt hij af ten faveure van een zoektocht naar een doelwit dat hij moet omleggen. Een marker leidt hem richting een gebouw dat in de gaten gehouden wordt door een drietal bewakers. Met een soepele beweging weet hij met me en twee van de drie bewakers uit de schakelen. De laatste laat zich moeilijker bevechten. Met zijn lans verdedigt hij zich goed en aanvallen komen stevig aan. Door met een goed geplaatste voetschuif de bruut uit evenwicht te krijgen, is de klus te klaren. Omstanders kijken op een afstandje toe, maar grijpen niet in.

AC Unity

Gebouwen in

Dat biedt Arno de gelegenheid om het gebouw in te gaan. De ontwikkelaar geeft aan dat er talloze huizen zijn die betreden kunnen worden, ook als er niet per se iets te doen valt. Het moet ervoor zorgen dat spelers via de trap en een dakraam eenvoudiger weer richting de daken kunnen gaan; het echte speelterrein van de A a ijnen.

Daarnaast moeten riolen toegankelijk zijn, waardoor de speler echt de keuze heeft om voor verschillende aanpakken te gaan. Wordt er gekozen voor de directe tactiek via de grond, de kla iekere van-dakrand-naar-richel-methode of een verlaten stelsel van gangen waardoor je ongezien snel dichterbij een doelwit kan komen?

Terug naar Arno. Hij gaat de volgende kamer in en duikt achter een krat, net op tijd uit het zicht van een lummelende bewaker. Een tweede getimede sluipactie leidt hem naar de volgende verdieping waar hij een laatste bewaker snel het zwijgen oplegt. Aangekomen bij zijn uiteindelijke bestemming, blijkt dat hij verkeerd is geïnformeerd en wordt hij terug richting het plein gedirigeerd. Dus terug via de daken, langs een patrouillerende factie en door de menigte.

AC Unity

Onderweg zien we de rijkelijk gevulde wereld van Unity. Mensen staan bij een raam naar binnen te kijken hoe een dodelijk gewond slachtoffer in zijn eigen huis is overvallen. Verderop wordt een rijke man uit zijn koets getrokken en hardhandig aangepakt door de menigte. Parijs ten tijde van de Franse Revolutie staat op ontploffen. Of in ieder geval op deze plek, want de ontwikkelaar geeft aan dat andere delen van de stad relatief rustig lijken. In een rijkeluisbuurt zou de rijkaard uit de koets veilig kunnen rondrijden en kan de hond gewoon nog worden uitgelaten.

Tijd om echt te genieten van de omgeving is er voor Arno niet. Met een omtrekkende beweging via de daken komt hij boven de guillotine te staan waar zijn doelwit de menigte verder opzweept. Een man verliest zijn hoofd, Arno niet. Met een laatste vlucht naar beneden landt hij op de nek van zijn doelwit. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou