Preview
Assassins creed odyssey

Assassin’s Creed Odyssey wordt Grieks epos

Maar lijkt niet heel anders dan Origins

Geschreven door Lars Cornelis op
Assassin’s Creed Odyssey verschijnt bijna exact een jaar na de release van het puike Origins, wat veel wenkbrauwen doet fronsen. Juist die jaarlijkse releases zorgden er immers voor dat veel gamers enkele jaren terug behoorlijk klaar waren met Ubisofts oogappel. Wanneer we een uur mogen stoeien met Odyssey, weet deze speelsessie ons deels gerust te stellen.

Het was immers niet alleen die jaarlijks terugkerende release die de serie bijna de das om deed. Ook de teruglopende technische kwaliteit, de inspiratieloze wraakverhalen en de eentonige historisch correcte revolutie-setting speelden parten. We kunnen nog niet volmondig roepen dat Ubisoft van al die lessen heeft geleerd, want deze vroege versie bevatte weldegelijk wat bugs – wat niet vreemd is bij een previewversie – en van het verhaal zien we weinig. Wél intrigeert de Griekse setting ons ontzettend.

Medusa

Net als in de zeer geslaagde uitbreiding The Curse of the Pharaohs voor Assassin’s Creed Origins, schrijft Ubisoft in Odyssey mythes en legendes toe aan de invloeden van de betoverede voorwerpen van Those Who Came Before. Terwijl in The Curse of the Pharaohs ondode mummies de bewoners van Thebes terroriseerden, worden we in Assassin’s Creed Odyssey geconfronteerd met een andere mythe.

Het begint allemaal nog betrekkelijk onschuldig, wanneer een vrouw ons personage Kassandra aanspreekt. De vriendin van de vrouw is vermist en ze vraagt Kassandra om hulp. Tot zover klinkt het als een standaard zoek-en-red missie, maar dan begint de vrouw plots over het feit dat er zoveel slangen in het gebied zijn gesignaleerd. Als we het gebied bovendien bezoeken, blijkt het vol te staan met ‘stenen standbeelden’. We vermoeden al snel dat Medusa hierachter zit – betalen die drie verloren jaren gymnasium zich eindelijk eens uit – en ja hoor, even later staan we oog in oog met dit mythologische wezen.

Assassin's Creed

Vechten met de besturing

Medusa verslaan lukt ons echter niet, omdat we de grootste moeite hebben met het nieuwe vechtsysteem. Of dat positief of negatief is, laten we voor nu even in het midden, maar feit is dat vechten behoorlijk anders aanvoelt in Odyssey. In grote lijnen geschiedt vechten hetzelfde als in Origins, met een sterke aanval en een lichte aanval onder de beide schouderknoppen. Omdat je niet meer beschikt over een schild, kun je echter niet meer eindeloos aanvallen blokkeren. Met de juiste timing is het wel mogelijk een aanval te pareren met je zwaard, maar makkelijker is om aanvallen te ontwijken. Het samenspel tussen ontwijken, pareren en zelf aanvallen krijgen wij gedurende het uur niet onder de knie, al licht Ubisoft toe dat dat niet per se aan onze (on)kunde ligt; we spelen hier namelijk een stuk van het spel dat je eigenlijk pas na het voltooien van het verhaal zult ontdekken, waardoor de moeilijkheidsgraad hoog ligt.

Tegenover dat je geen schild meer hebt, staan wel een aantal unieke aanvallen die je kunt uitvoeren zodra je adrenalinebalk vol zit. Eén daarvan is de bekende This is Sparta-schop, maar we kunnen ook op de grond slaan voor een soort radius-aanval of extra krachtige pijlen schieten. Ook de krachtigste aanvallen die je pas veel later in de skill tree ontgrendelt, hebben we gelijk tot onze beschikking,

waardoor we een beetje overrompeld worden en ook moeite hebben dit onder de knie te krijgen. Duidelijk is in ieder geval dat er op het gebied van vechten het nodige te (her)ontdekken is.

Assassins Creed Odyssey

Groots Griekenland

Als we in het menu eventjes naar de map van Griekenland kijken, zien we sowieso heel veel om te ontdekken. Griekenland is namelijk immens; van Macedonië in het noorden, tot Kreta in het diepe zuiden, talloze kleine eilandjes in het oosten en een grote lap land in het westen. Als we tussen een paar eilandjes rondpendelen is het wel even de vraag hoeveel nou echt vrij te verkennen is. Net als in Black Flag en Rogue lijken de kleine eilandjes maar een paar vaste aanmeerpunten te hebben, maar op andere eilanden kunnen we volledig vrij rondrennen.

Persoonlijk willen we dan ook het liefst naar alle uithoeken varen en genieten van deze spelwereld, die al even vol en gedetailleerd lijkt als het Egypte uit Origins. Maar we begrijpen het ook als men sceptisch is bij Odyssey. Afgaande op deze demo lijken mythische wezens, zoals Medusa, meer een extraatje, vergelijkbaar met de oorlogsolifanten uit Origins. Wie door deze preview hoopt dat Assassin’s Creed de kant van God of War opgaat, willen we even temperen. Ook zetten we vraagtekens bij de dialoogopties. In Odyssey kun je tijdens gesprekken kiezen hoe je reageert, maar we zagen geen grote effecten, al kan dat komen doordat hetgeen we speelden optionele endgame-content is.

Daarnaast doet Ubisoft wel erg weinig moeite om te verdoezelen dat het om een Origins 2.0 gaat. De animaties, geluiden, hud en zelfs het kleurgebruik is één op één overgenomen uit Origins. Dat hoeft niet slecht te zijn; Brotherhood is juist zo geliefd omdat het alles uit Assassin’s Creed 2 nog net iets beter deed. We hopen dan ook van harte dat Odyssey eenzelfde lot is beschoren, maar zijn tegelijkertijd nu al blij dat Ubisoft volgend jaar niet wéér met een nieuwe Assassin’s Creed komt.

Assassin’s Creed Odyssey is vanaf 5 oktober verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 21:00: Ron speelt Battlefield V Nieuws van de week: Nintendo Direct uitgesteld en Henry Cavill in The Witcher
20

Reacties op: Assassin’s Creed Odyssey wordt Grieks epos

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 9 september 2018 12:00
    De sportgames zijn al jaren copy-paste maar daar hoor je mensen nauwelijks over.

    Ook liep men te klagen over het spelsysteem dat je met towers bepaalde dingen op de kaar vrijspeelde. In de Spider-Man game doe je dit ook maar hoor je er ook niemand over.

    Ja het is meer van hetzelfde maar daar is het ook een serie voor. Ik vond Assassin's Creed met elk deel genoeg innoveren om leuk te blijven en er zat in elk deel meer innovatie als bij bepaalde FIFA delen.

    Sterker nog bij een paar nieuwe jaargangen deed men niks anders als de menus wat anders maken qua looks. Lame!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 9 september 2018 12:10
    @bigds9fan LoL leef jij onder een steen ofzo xD. Er wordt genoeg gezeikt over EA Fifa dat hetzelfde blijft/aanvoelt. Bij fifa besteden ze alleen aandacht aan hun Ultimate teams en kan career mode de pot op terwijl er genoeg mensen career mode spelen en die lelijke story mode kan de pot op.

    Bij AC hebben ze een open wereld jaarlijks laten uitbrengen, ja op een gegeven moment heb je het wel gezien, dat is dus de reden dat ik geen AC meer ga kopen het is niet meer leuk. Laatste open wereld ish game die ik heb uitgespeelt is The Witcher 3.

    Ben nu lekker bezig met Divinity Original sin 2. Dat is tenminste wel leuk. Die komt tenminste ook niet jaarlijks uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 september 2018 12:37
    @bigds9fan

    Ach ja het is gewoon zeiken om te zeiken wat de azijnpissers doen over AC.

    Met Origins hebben ze een extreem solide basis neer gezet daar mogen ze van mij gerust een trilogy mee maken en van mij part zelfs 5 delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 9 september 2018 14:59
    @coola
    Gegronde kritiek is geen azijnzeiken, doe die oogkleppen eens af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 september 2018 15:29
    @Sander999

    De preview is een geval van gegronde kritiek. Maar de gevallen op redit en YouTube zijn 9,5 van de 10 keer ongegronde bullshit kritieken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 september 2018 15:11
    @bigds9fan Fifa is een simulator die probeert de werkelijkheid te benaderen, zolang de werkelijkheid niet verandert zal die game dat ook niet doen. Voor AC hebben ze alle vrijheid van de wereld, maar ze doen er niet zoveel mee want ze willen ieder jaar een game uitpoepen. Dat is een duidelijk verschil.
    Fifa en AC kun je echt niet vergelijken.
    AC hoeft niets steeds volledig op de schop genomen te worden, maar ik zie nog steeds dezelfde Ai issues als in Unity en dat is gewoon slecht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 september 2018 15:20
    @fonsrutte

    Weet niet welke versie van Origins jij hebt gespeeld maar de versie die ik heb gespeeld heeft totaal niet dezelfde issues als Unity had. Origins heeft net zoals elke game z'n issues maar ten opzichte van Unity is het echt 100 keer beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 september 2018 16:24
    @coola ik ben het zeker met je eens dat Origins 100 keer beter is dan Unity, maar de Ai vind ik nog steeds net zo onder de maat als in Unity

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 9 september 2018 18:32
    @fonsrutte als die game de realiteit benadert waarom kan ik de scheids de huid nog niet vol kafferen? Of een beuk verkopen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 9 september 2018 21:41
    @bigds9fan als je het niet wil begrijpen is het ook goed hoor, ik probeer Fifa niet te verdedigen. Ik speel het niet eens precies om de redenen die jij ook aandraagt. Ik geef alleen aan dat het een heel ander type game is.
    Bij AC heeft Ubisoft volledige vrijheid bij Fifa is dat heel veel minder, dat is toch geen vreemde gedachtegang?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 10 september 2018 12:56
    @fonsrutte
    Ik ben er zeker van dat EA op elk moment de perfecte, 100% complete FIFA kan releasen zodat ze in de jaren nadien slechts 10 euro kunnen vragen voor ge-update player rosters. Al die tweaks, al die nieuwe player moves, die kunnen er dan meteen inzitten want zo spannend lijkt me dat niet om als ontwikkelaar dit te bedenken en uit te werken. Fifa is een franchise die heel kunstmatig in stand wordt gehouden.

    Maar zolang mensen 60 eur blijven betalen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 10 september 2018 15:26
    @Fordon_Greeman Dat zou heel goed kunnen, maar zoals ik al aangaf is EA aan vaste regels verbonden voor wat betreft nieuwe features bouwen voor een voetbalgame, tenminste aan de core gameplay zelf.
    Ubisoft heeft alle vrijheid van de hele wereld met hun type games, maar kiest ervoor om bepaalde gameplay-elementen zelfs t kopiëren naar andere games als Far Cry en Watch Dogs.
    Daar blijven mensen ook 60 Euro voor betalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 10 september 2018 17:43
    @fonsrutte
    Mja, ik vind games als Far Cry 5, Assassin's Creed en Watch Dogs zo verschillend van elkaar dat deze 'copy+paste' elementen me niet echt storen. Zelfs op andere platformen keren deze dingen terug, denk aan de torens in Zelda: Breath of the Wild die een nieuw gebied 'unlocken'.
    Een stukje copy+paste mag voor mij best deel uitmaken van het DNA van een ontwikkelaar zolang de core-gameplay, de ervaring an sich verschilt. Ik verwar Far Cry 5 echt niet met Assassin's Creed: Origins. ;0
    Hier begrijp ik dan ook best dat mensen 60 eur kunnen neertellen voor beide games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 september 2018 08:46
    @bigds9fan de tower unlock gameplay binnen assasin's creed was niet de issue, het was een issue dat het binnen bijna iedere ubisoft game precies hetzelfde was, dus ook buiten AC. Hoe het in spiderman is kan ik niet over oordelen, heb m nog niet gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 9 september 2018 13:41
    Precies en bij de officiële recenties merk ik overigens niets van al die kritiekpunten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 september 2018 14:41
    Laat deze game maar komen hoor, het klinkt voor een fan zijnde als muziek in de oren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bayek79

    • 9 september 2018 16:50
    Deze game is toch ook al een dikke drie jaar in ontwikkeling? Als ze daarmee het Origins niveau behouden… Kan niet wachten!
    (en nu weer verder met Spider-Man).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 september 2018 17:22
    @Bayek79

    Idd ze zijn er idd al 3 jaar mee bezig. Het is niet zo dat ze 1 jaar aan dit deel werken en uitpoepen. Sowieso is het geen lopende band werk maar zit er gewoon heel veel passie achter elk deel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sema4

    • 9 september 2018 17:16
    Het ziet er in ieder geval heel erg tof uit, net zoals Origins.
    Ik moet wel zeggen dat ik het verhaal van Origins heel erg zwak vond, daardoor verveelde de game erg snel.
    In de oudere delen vond ik dit juist weer beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 9 september 2018 17:26
    Ik heb veel zin in deze game en ik vind het fijn dat de game wat weg heeft van ac origins. Hopelijk is deze ac net zo goed of hopelijk misschien nog wel beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.