Wie aan Spartanen denkt, denkt aan Brad Pitt, Troy en sommigen van jullie zelfs wel aan Frank Miller’s 300 en de slag bij Thermopylae. Deels van dit alles, op Brad Pitt na (sorry dames), zal langs komen in Ancient Wars: Sparta. Bindt de strijd aan als Spartanen, Egyptenaren of als de Perzen en breek elkanders schedel in elkaar.

Als fervent liefhebber van geweldige verhalen, mythen en sagen, was ik maar al te blij om aan deze game te beginnen. In mijn ogen zijn er maar veel te weinig games gemaakt die teruggrijpen op het verre verleden, en dit dan ook goed doen. Ancient Wars: Sparta biedt heel veel plezier, aantrekkelijke beelden en een leuke reeks campagnes. Toch blijft er iets missen.

Sfeer

Het spel mist sfeer. Zo, het is gezegd. De mechaniek, waar ik zo nog op terug kom, zit goed in elkaar. Sterker nog, het staat als een huis. Grafisch heeft een mens niets te klagen, de mannetjes vliegen soms alle kanten op als een katapult inslaat, de pijlen vliegen alle kanten uit, evenals sommige speren. Als een val dichtklapt rollen de mannetjes met de grote stenen mee, met de dood tot gevolg. Maar al met al blijft die sfeer een misser. Wat bedoel ik dan met sfeer? Nou, misschien zit ik er gewoon helemaal naast en maak ik van een mug een olifant, maar de Spartanen zijn gewoon niet stoer.

Dat komt naar voren in de in-game filmpjes. De stemmen zijn niet stoer, maar 'gewoon' niets anders dan normaal. Zonder gevoel ingesproken zou ik haast zeggen. Ze zijn niet grofgebekt, komen niet arrogant over (Spartanen hebben altijd gedacht de beste van het beste te zijn, absoluut als het op oorlog aankwam) en dat vind ik een hele grote misser. Bij de Perzen en de Egyptenaren is dit minder, maar ook hier zijn de stemmen lichtelijk emotieloos ingesproken. Dit alles terwijl in het spel zelf bij elke dode het bloed rijkelijk vloeit, en dus best wel wat ‘gore’ details toont. Het is allemaal zo wisselvallig, het is gewoon jammer!

Wat dan wel?

Goed, dat hele sfeergedoe is afgesloten, wat doet de game goed? Nou, heel veel! De gameplay is uitgebreid en laat je op de een of andere manier gedwongen gebruik maken van tactieken. Het is niet wijs om alleen maar zwaardvechters naar voren te sturen als de tegenstander(s) met boogschutters of cavalerie aan het stoeien is.

Vallen maken een groot onderdeel uit van de veiligheid van je basis en daarin zijn ze ook nog eens heel erg effectief: een stapel rotsen neemt zo het middenstuk van een aanstormend leger mee als ze onderuit gehaald worden. Een val vol met speren neemt zo de eerste vijf soldaten mee uit een aanvalsmacht, waardoor een opening voor jouw troepen gecreëerd wordt.

Standaard

Tevens kan je basis omgetoverd worden in een zwaar fort, inclusief grote, dikke muren met torens aan alle kanten ter beveiliging. Het grondstoffen vergaren is ook niets anders dan gewend met het gebruikelijke goud en hout verzamelen. Wel leuk is dat, hoe groter je leger is, des te meer voedsel deze gebruiken. Ja dit is niets nieuws, maar wel de uitwerking ervan. Elke unit is verantwoordelijk voor een x-aantal voedsel per tijdseenheid. De boerderijen die je bouwt om hen te ondersteunen leveren x-aantal voedsel per tijdseenheid. De teller zie je real-time op en afgaan, dus zo kun je dusdanig je leger aanpassen mocht je in een kritieke toestand komen.

Uitrustingen

Het leukste vond ik nog wel de mogelijkheid om, bij het produceren van je units, zelf hun uitrusting te kiezen. Voordat je namelijk mannetjes zomaar uit je barrakken kan laten staffelen, zul je deze eerst moeten voorzien van alles wat technologisch mogelijk is op dat moment. Het kan bijvoorbeeld pas beginnen met het geven van een simpele speer aan een soldaat, die sla je dan op, en dan kun je vervolgens de speermannen rekruteren. Als je echter een aantal technologieën rijker bent, kun je jouw manschappen wat rijkelijker bedelen. Verschillende soorten schilden, zwaarden, speren, bepantsering etcetera. Dit alles drijft de kosten van de eenheden wel omhoog, maar geeft tegelijkertijd een veel sterkere strijder.

Kortom

Uit al het bovengenoemde komt eigenlijk een ijzersterke game naar voren. En eigenlijk is het dat ook wel. Toch blijft me die sfeermisser dwars zitten, maar misschien moet ik me gewoon niet aanstellen. Ancient Wars: Sparta wordt gewoon leuk! Punt.